• VickanD

Hade du kunnat vara tillsammans med en rökare?

Som rubriken lyder. Hade du kunnat vara tillsammans med någon som röker eller går det bort? Här talar vi alltså inte om någon som enbart feströker eller tar en cigg vid enstaka tillfällen utan någon som är en vardagsrökare.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hade du kunnat vara tillsammans med en rökare?
  • Anonym (L)

Självklart. Jag är kvinna och skulle absolut kunna vara tillsammans med en man som röker. Jag själv är inte en rökare och har aldrig varit det heller. Om någon annan väljer att röka så är det upp till den personen och jag tänker inte tjata på människan om att sluta. Om jag gillar en person så gör jag det, då spelar det ingen roll om människan röker eller ej. Bryr man sig om det så är nog inte kärleken tillräckligt stark, helt enkelt.

Och så äckligt luktar inte rökare. Tycker att vissa överdriver så enormt mycket. Det är inte så att alla går runt och luktar äcklig rök. Långt ifrån. Men om man bara träffar lodisar eller sådana typer av människor så förstår jag att alla luktar illa. Jag har flera vänner och familjemedlemmar som röker och ingen av dessa personer luktar illa.

• Anonym (4455)

Rökare och hundägare är de snabbast avprickade punkterna på min no-no lista.

• Anonym (Japp)
    Anonym (4455) skrev 2020-11-04 19:38:44 följande:

Rökare och hundägare är de snabbast avprickade punkterna på min no-no lista.

Haha, både hundägare och rökare. Bye bye ;)
  • Anonym (Japp)
    Anonym (Libbsticka) skrev 2020-11-04 19:25:11 följande:

Det går inte att säga att man tar hand om sig när man röker. Då vet du inte ens vad det betyder.

Rökning är den viktigaste enskilda faktorn bakom allvarlig sjukdom och för tidig död som man kan påverka med ett enda enkelt beslut.

Det är såna som du som tar upp 90% av vårdsängarna med KOL, 80% av lungcancerkön, 50% av flera andra cancerköer....the list goes on...

Tänk så mycket mer forskning vi kunde fått gjord för de miljarderna och så många fler liv som hade kunnat räddas i tid om ni rökare bara kunde tänka er att sluta inhalera 4000 onödiga kemiska ämnen dagligen och byta till något av de sju olika andra sätt som finns att få i sig bara nikotin, vilket faktiskt är det enda i ditt beroende som din hjärna kräver.

Sen stöttar ni barnarbete som gör barn sjuka också, tänk att 9-åringar måste förgiftas motsvarande 50 cigg om dagen, få yrsel, hjärtklappning och spy för din last. Är det verkligen okej?

unfairtobacco.org/en/child-labour-in-tobacco-growing/

www.dol.gov/sites/dolgov/files/ILAB/child_labor_reports/tda2018/Malawi.pdf

Äh, ge dig. Jo, jag tar hand om mig själv extremt mycket. Enbart rökningen som är min last.

Så mycket skatt jag betalar, både genom cigaretterna och från min lön kan jag få den vården.

Ursäkta men alla som smäller i sig all skitmat? Med BMI EXTEM som gör operationer och tar mycket plats och pengar från vården. Alla följdsjukdomar som kommer med. Helt ok att shame:a rökare. Men alla dessa överviktiga människor som bara blir fler och fler får man inte ens nämna.
  • Anonym (Man)

Vi flyttade ihop efter att ha varit tillsammans i tre år.
    Eftersom vi båda har barn så var det ett krav från mig att hon skulle ha slutat röka innan vi kunde bo tillsammans. Hon ville verkligen sluta och hon fick hjälp och även mitt stöd att sluta. Jag älskade henne verkligen så jag hade stort tålamod.
    När hon hade slutat och vi väl hade byggt om lägenheten för att skapa ett sovrum till hennes dotter så flyttade vi ihop.
    Efter en vecka var hon på fest med sitt jobb, blivit lite onykter och hade fått ett återfall och tjuvrökt. Hon förnekade bestämt men erkände till sist eftersom hon ville vara ärlig och hon vill verkligen sluta.
    Efter ytterligare två veckor var jag bortrest över helgen, en av hennes väninnor hälsade på hos henne, de drack vin, blev onyktra och tjuvrökte utanför dörren. Jag kunde märka att något hade hänt när jag återvände hem. Hon var extra och lite onaturligt kärleksfull och var ivrig att ha sex med mig, mycket ivrigare än vanligt. Jag fattade misstankar men rökning förnekades men jag lyckades locka fram ett erkännande till slut, någon gång på natten. Hon erkände också att hon tjuvrökt flera gånger medan jag varit bortrest. 
    På morgonen steg jag upp tidigt och började omedelbart att flytta ut henne.
    Efter att vi varit tillsammans i tre år och bott tillsammans i tre veckor så åkte hon ut.
    Jag kan inte vara tillsammans med en rökare.
    En mamma som röker säger också tydligt till barnen att hon vill att barnen ska röka, detta oavsett om det ur hennes mun kommer andra ord.
    Det kan jag aldrig acceptera.

• flygrl
    Anonym (L) skrev 2020-11-04 19:32:55 följande:

Självklart. Jag är kvinna och skulle absolut kunna vara tillsammans med en man som röker. Jag själv är inte en rökare och har aldrig varit det heller. Om någon annan väljer att röka så är det upp till den personen och jag tänker inte tjata på människan om att sluta. Om jag gillar en person så gör jag det, då spelar det ingen roll om människan röker eller ej. Bryr man sig om det så är nog inte kärleken tillräckligt stark, helt enkelt.

Och så äckligt luktar inte rökare. Tycker att vissa överdriver så enormt mycket. Det är inte så att alla går runt och luktar äcklig rök. Långt ifrån. Men om man bara träffar lodisar eller sådana typer av människor så förstår jag att alla luktar illa. Jag har flera vänner och familjemedlemmar som röker och ingen av dessa personer luktar illa.

Fast för mig är det väl också ok om somliga vill röka så länge dom inte besvärar mig med det. Jag bedriver ingen krigföring mot rökare i allmänhet MEN vill däremot inte va ihop med en rökare. Det är mitt val precis som andra har sin fulla rätt välja bort mig för jag inte röker eller nån annan anledning.

Och nej, bara för du inte störs av hur rökare luktar innebär det inte att inte jag gör det. Man är väl olika känslig helt enkelt. Jag har vänner som röker och det funkar bra även med lukten men det är skillnad om man kryper upp tätt intill en rökare och ffa när man kysser personen.
  • Anonym (En kvinna)

Ja, det hade jag kunnat. Min kärlek sitter inte i om han är rökare eller inte, utan hur han är som person.

• Litenmenhård

Jag skulle nog ha svårt att vara ihop med en som röker, men som flygrl säger så så länge dem inte besvärar mig med det så är det lugnt.

Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • Anonym (tobbe)

Skulle aldrig kunna vara ihop med en rökare. Dels luktar det skit och ser förbannat töntigt ut. Men sen åldras rökare fortare så det är som att vara tillsammans med någon som man vet kommer åldras och dö tidigare. Sen är jag fysisk aktiv och en rökare kommer med tiden inte kunna hänga med kroppen kommer tillslut sunka ner sig. Sen den största anledningen att jag aldrig skulle vara ihop med en rökare är för att jag vuxit upp med en rökande farsa som blev sjuk och bara blev värre men ändå rökte till slutet.

• jeanette02

Aldrig i livet. Är uppväxt med rökande föräldrar, de slutade iofs nån gång när jag var i tonåren men fy vad vidrigt det är.

Får migrän av rökare. Vissa röker något som är värre än andra som ger sådan stank. Plus alla negativa hälsoaspekter. Håller med en tidigare skrivare, rökare och hundägare går bort.. vän, partner eller vad det nu skulle vara.

• annakarlsson

Nej!

Det är inte bara rökning som är äcklig utan det skulle vara så stor skillnad i hur vi lever våra lite med träning mm att det skulle bli ohållbart.

• Anonym (nej!)

Jag har dejtat en kille som rökte och insett att aldrig mer ska jag kyssa en rökare - det är ju som att slicka en askkopp, buäKräks

• Anonym (X)
    Anonym (Japp) skrev 2020-11-04 19:02:01 följande:

Ja, inga problem. Röker själv och förnärvarande inga planer på att sluta. Skulle inte sluta röka för en dejt tycker de, bättre att hitta någon som tycker det är ok.

Dock går inte min rökning ihop med resten av min livsstil, tränar 6 dagar/veckan, äter hälsosamt, tar hand om mig väldigt mycket och en masterutbildning. Men nej, denna last får vara där helt enkelt.

Det är du från den patetiska tråden där ni tävlar om att vara värst och dummast.

?----------------?--------------------------

Jag har varit så sjuk att jag inte fått luft och legat i respirator, hade jag varit rökare hade jag inte överlevt. Nej jag kan inte vara med en rökare. Hur man medvetet kan förgifta sina lungor hela tiden är obegripligt.
  • Anonym (ems)

Ja, jag hade kunnat det om följande kriterier uppfylls:
    -Personen har ändå hyfsat bra kondition.
    -Personen kan låta bli att röka under längre stunder (t ex kan se en hel film eller sitta genom en middag på flera timmar utan att behöva gå iväg och röka)
    -Personen ser till att den inte stinker rök hela tiden (tvättar händer, sköljer munnen, har speciella ytterkläder som den röker i)
    -Personen röker inte inomhus.

Jag ställde samma krav när jag själv var rökare. För det var de åtgärderna jag vidtog själv för att inte förpesta (för) min omgivning.

• Anonym (Japp)
    Anonym (X) skrev 2020-11-13 12:28:48 följande:

Det är du från den patetiska tråden där ni tävlar om att vara värst och dummast.

?----------------?--------------------------

Jag har varit så sjuk att jag inte fått luft och legat i respirator, hade jag varit rökare hade jag inte överlevt. Nej jag kan inte vara med en rökare. Hur man medvetet kan förgifta sina lungor hela tiden är obegripligt.

Ne, vet inte vilken tråd det är. Väldigt roligt att så många antar att man är troll eller från en annan tråd osv för man har en viss åsikt eller gör något.
  • Anonym (En kvinna)
    jeanette02 skrev 2020-11-13 05:25:35 följande:

Aldrig i livet. Är uppväxt med rökande föräldrar, de slutade iofs nån gång när jag var i tonåren men fy vad vidrigt det är.

Får migrän av rökare. Vissa röker något som är värre än andra som ger sådan stank. Plus alla negativa hälsoaspekter. Håller med en tidigare skrivare, rökare och hundägare går bort.. vän, partner eller vad det nu skulle vara.

Vad är det för fel på hundägare?
  • Anonym (X)
    Anonym (Japp) skrev 2020-11-13 13:04:52 följande:
    Ne, vet inte vilken tråd det är. Väldigt roligt att så många antar att man är troll eller från en annan tråd osv för man har en viss åsikt eller gör något.
    Ja det är ju verkligen långsökt att en person skriver i mer än en tråd på familjeliv.Drömmer

Likheterna är dock rätt slående.
  • jeanette02
    Anonym (En kvinna) skrev 2020-11-13 13:06:18 följande:

Vad är det för fel på hundägare?

Inget egentligen, lite slarvigt skrivet av mig. Men hade en vän som hade hund som tyvärr rökte ofta då ute. Så tog den vänskapen slut till slut. Inte hundens fel. Så ok hundägare är inga problem (de flesta) men om de röker :)
  • Anonym (Man)
    "en vän som hade hund som tyvärr rökte ofta"
    Oj, första gången jag hör talas om en hund som röker ofta...
Svar på tråden Hade du kunnat vara tillsammans med en rökare?