• scrapcore

    Du som älskar ditt jobb

    Vad jobbar du med?

    Hur kom det sig att det blev ditt yrke?

    Vad är det du älskar med det?

  • Svar på tråden Du som älskar ditt jobb
  • Litenmenhård
    scrapcore skrev 2020-11-05 11:50:48 följande:
    Låter fantastiskt att du kan ta vara på och få utlopp för din kreativitet på så många olika sätt!
    Litenmenhård skrev 2020-11-05 06:40:06 följande:

    Jag jobbar på en daglig verksamhet där jag först och främst skriver(jag är lite av en författare), sen gör jag annat också. Jag har en podd och håller på med en blogg och ör kortfilmer och så.

    Jag älskar mitt jobb för jag får ut min kreativitet och det ställs inte så höga krav och det är mer individanpassat än på många andra ställen. .


    Låter ju helt fantastiskt att ha ett jobb där du kan ta vara på och få utlopp för din kreativitet på så många olika sätt! Tack för ditt svar!
    Vad jobbar du själv med, om jag får fråga? Du kanske har skrivit det redan. Ledsen om jag missade det isåfall.
    Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • Anonym (M)

    Jobbar med det som jag drömt om sedan jag var liten. Är barnmorska på förlossningen. Älskar mitt jobb och kan inte tänka mig att göra något annat. Det är helt fantastiskt att bidra till att föräldrar får med sig en fin, oförglömlig upplevelse för resten av sitt liv. Världens bästa yrke även om det såklart uppkommer väldigt tråkiga och tuffa situationer också.

    Avskyr dock att de styrande inte ger oss möjlighet att utföra vårt arbete på bästa möjliga sätt. Det är riktigt trist och förtär glädjen en del.

  • scrapcore
    Anonym (Marknadsassistent) skrev 2020-11-05 12:08:03 följande:

    Jobbar med marknadsföring på ett företag. Skapar innehåll till olika kanaler (social media, nyhetsbrev etc). En del grafisk design av olika trycksaker.

    Igår bestod arbetsdagen bla. av klippning av video till ett digitalt event, beställning av årets julkort, julklappar till alla anställda.

    Min utbildning är en Kandidatexamen i medie- och kommunikationsvetenskap.

    Älskar mitt jobb då det är väldigt varierande och roliga arbetsuppgifter. Det finns mycket nytt att lära sig hela tiden. Jag har alltid varit intresserad av psykologi, och det är intressant att se hur olika respons man kan få på samma budskap genom bara små ändringar på text och format.

    Lönen är tyvärr lite låg, men har en fantastisk chef, väldigt trevlig arbetsmiljö med flexibel arbetstid och kontoret ligger 15 minuter att gå från hemmet och förskolan.


    Intressant! Det är något jag själv funderat på att utbilda mig inom då jag fått en del sådana uppdrag tidigare och tyckt det varit riktigt kul då det knyter samman flera av mina intressen. Skulle du kunna lista några för- och nackdelar med yrket?
  • scrapcore
    Litenmenhård skrev 2020-11-05 12:10:52 följande:

    Vad jobbar du själv med, om jag får fråga? Du kanske har skrivit det redan. Ledsen om jag missade det isåfall.


    Arbetstränar för tillfället på en typ av verkstad där mitt främsta syfte är att avlasta alla andra. Ansvarar för lager och godsmottagning, hjälper till med ordrar, bokföring, fakturering m.m. Sköter även företagets sociala medier och städar en hel del.

    Kan tyvärr inte påstå att jag älskar mitt "jobb", det är på tok för påfrestande både fysiskt och psykiskt. Skulle gärna hitta något annat, allra helst starta något eget. Startade denna tråd för att få lite inspiration samt för att jag älskar att läsa om människor som verkligen brinner för det dom gör.
  • Litenmenhård
    scrapcore skrev 2020-11-05 14:12:20 följande:
    Arbetstränar för tillfället på en typ av verkstad där mitt främsta syfte är att avlasta alla andra. Ansvarar för lager och godsmottagning, hjälper till med ordrar, bokföring, fakturering m.m. Sköter även företagets sociala medier och städar en hel del.

    Kan tyvärr inte påstå att jag älskar mitt "jobb", det är på tok för påfrestande både fysiskt och psykiskt. Skulle gärna hitta något annat, allra helst starta något eget. Startade denna tråd för att få lite inspiration samt för att jag älskar att läsa om människor som verkligen brinner för det dom gör.
    Aha, ok. Då har du en del ansvar då?

    Vad skulle du vilja ha för företag?
    Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • scrapcore
    Anonym (M) skrev 2020-11-05 12:29:04 följande:

    Jobbar med det som jag drömt om sedan jag var liten. Är barnmorska på förlossningen. Älskar mitt jobb och kan inte tänka mig att göra något annat. Det är helt fantastiskt att bidra till att föräldrar får med sig en fin, oförglömlig upplevelse för resten av sitt liv. Världens bästa yrke även om det såklart uppkommer väldigt tråkiga och tuffa situationer också.

    Avskyr dock att de styrande inte ger oss möjlighet att utföra vårt arbete på bästa möjliga sätt. Det är riktigt trist och förtär glädjen en del.


    Att få vara delaktig när en minimänniska kommer till måste ju vara bland det mest fantastiska man kan uppleva. Blir så glad av att höra att du verkligen följt din dröm!

    Hoppas de styrande såsmåningom inser att ni som faktiskt utför jobbet har bättre koll än vad dom har och ger er alla resurser ni kan tänkas behöva.
  • scrapcore
    Litenmenhård skrev 2020-11-05 14:14:22 följande:

    Aha, ok. Då har du en del ansvar då?

    Vad skulle du vilja ha för företag?


    Alldeles för mycket men får skylla mig själv då jag inte är jättebra på att tacka nej.

    Drömmen är väl att kunna livnära mig på att designa, bygga om och optimera bilar för antingen utställning eller någon form av motorsport.

    Men skulle nog kunna tänka mig att jobba med ungefär vad som helst som innefattar roliga bilar, återbruk eller blommor.
  • Litenmenhård
    scrapcore skrev 2020-11-05 14:40:07 följande:
    Alldeles för mycket men får skylla mig själv då jag inte är jättebra på att tacka nej.

    Drömmen är väl att kunna livnära mig på att designa, bygga om och optimera bilar för antingen utställning eller någon form av motorsport.

    Men skulle nog kunna tänka mig att jobba med ungefär vad som helst som innefattar roliga bilar, återbruk eller blommor.
    Nej, det kan bli för mycket ibland och ibland får man faktiskt säga nej. Man måste lyssna på sin kropp och vad man klarar av.

    Ok, det låter kul. . Är det något du gör på fritiden som du kan förvandla till ett jobb?
    Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • Anonym (YA)

    Det är säkerhetsklassat. Jag började längst ner i bevakningsbranschen för några år sedan och har klättrat uppåt och vidare.

  • Anonym (Marknadsassistent)
    scrapcore skrev 2020-11-05 13:57:35 följande:

    Intressant! Det är något jag själv funderat på att utbilda mig inom då jag fått en del sådana uppdrag tidigare och tyckt det varit riktigt kul då det knyter samman flera av mina intressen. Skulle du kunna lista några för- och nackdelar med yrket?


    En nackdel kan vara att det kan bli stressigt emellanåt. Man bör ha kunskap om hur man hanterar stressiga situationer. Annars tycker jag inte att det finns några nackdelar, men det beror nog lite hur man är som person. Mina personliga egenskaper gör nog att jag passar bra för jobbet. Man ska vilja lära sig nytt hela tiden och vara ok med ständig förändring. Kunna ha många bollar i luften men också kunna säga ifrån. Marknadsavdelningen får lätt uppgifter andra vill slippa undan, gäller att vara tydlig. Det är också svårt att lägga ifrån sig arbetet när klockan är fem.

    Fördelar, det är svårt att svara på. Det är så många och de går in i varandra om du förstår hur jag menar. Att jag får jobba med något jag verkligen är intresserad av. Det gör ju att jag engagerar mig i det jag gör och en engagerad och entusiastisk kollega sprider positiv energi i sin tur. Det att man inte kan lägga från sig jobbet klockan fem kan jag hantera genom att inte jobba full arbetsdag på jobbet, utan räkna in tiden jag jobbar på kvällen/svarar på mail i den totala arbetstiden. Så för mig fungerar det bra.

    Jag har jobbat på industri med löpande band i olika delar av mitt arbetsliv pga tillfällig arbetslöshet. Jag har också jobbar med ett jättetråkigt kontorsarbete i fyra år. Det är inte något som passar mig, då mår jag dåligt. Defick mig att inse att jag skulle kämpa extra hårt för att få jobba med något som verkligen interesserar mig.
  • Shalke04
    scrapcore skrev 2020-11-05 12:05:27 följande:
    Låter ju helt otroligt! Kan tänka mig att det är ganska stora, avgörande beslut du måste ta ibland? Hur hanterar du ovissheten om hurvida du tog rätt beslut eller inte?

    Tack för ditt svar!

    Jo, det kommer med arbetsbeskrivningen så att säga. Jag tror det passar en viss typ av person. Om man reflekterar över det så är det väldigt få personer på en arbetsplats som in facto fattar beslut och resten bara följer och hänvisar uppåt. 

    Beslut = press (så enkelt är det)


    Jag hanterar det genom att inte jobba så många timmar, vilket beskrivet ovan, samt att så ofta jag kan åka utomlands eller göra andra saker jag och min flickvän tycker om :) 

  • Anonym (Teknik)

    Jag får jobba med maskiner och teknisk utveckling hela dagarna, det är rena drömmen. Tyvärr finns det människor på arbetsplatsen också, men jag försöker se dom som ett nödvändigt ont..

  • SidneyLag

    Jag har jobbat med hästar på island. Det var ett jobb jag älskade. Då levde jag verkligen varje dag, för att jag älskar islandshästar och relationen mellan häst och människa. 


    Sen har jag jobbat som bygglovshandläggare, kan inte säga att jag älskade det passionerat men jag trivdes i det jobbet. Lärde mig att de allra flesta människor är glafa och vänligt inställda, även, eller till trots för att jag jobbade i en myndighet

  • Anonym (Hm)
    SidneyLag skrev 2023-09-20 22:50:08 följande:

    Jag har jobbat med hästar på island. Det var ett jobb jag älskade. Då levde jag verkligen varje dag, för att jag älskar islandshästar och relationen mellan häst och människa. 


    Sen har jag jobbat som bygglovshandläggare, kan inte säga att jag älskade det passionerat men jag trivdes i det jobbet. Lärde mig att de allra flesta människor är glafa och vänligt inställda, även, eller till trots för att jag jobbade i en myndighet


    Vilket spännande jobb att jobba med islandshästar.
  • Anonym (Kontorsråttan)

    Jag arbetade i många år inom vårdadministration, sedan gled jag in på systemadministration och vidare till systemförvaltning på det berömda bananskalet.

    Jag älskar mitt jobb! Lagom mycket ansvar, superbra chefer och trevliga kollegor samt väldigt flexibelt med en bra mix av distansarbete och på plats på kontoret. En del studiebesök/utbildning hos kunder ingår också vilket jag trivs med.


     

Svar på tråden Du som älskar ditt jobb