• Anonym (ledsen)

    Jag saknar min mamma så mycket, hur ska jag klara den här julen :(

    Min mamma gick bort strax innan sommaren. Hon var min bästa vän på alla sätt, i 45 år har vi levt nära varandra, hon var min stöttepelare hela livet och hon hade en så stor plats i mitt och min sons liv. 

    Snart kommer julen och jag får bara ångest. Såg en reklambild för bingolottos uppesittarkväll och att man nu kan köpa lotter. Bröt ihop, för det var en sån sak som vi skulle ha kunnat gjort. Jag saknar de vardagliga sakerna, som att vi tog en kaffe på ikea och satt på balkongen när solen började titta fram på våren. 

    Jag är vuxen, 45 år gammal och har ett jobb och en son som är mitt allt. Han har precis flyttat hemifrån, och vill mest vara med vänner såklart. Jag känner sån tomhet och jag vet inte hur jag ska klara det här? 

    Ingen förstår heller känner jag, de flesta tror nog att man inte blir deprimerad av att ens mamma dör när man är så vuxen själv? Men jag känner att halva mitt liv har tagits ifrån mig, jag har ju ingen annan som är lika nära i min och min sons liv som hon var. Jag försöker träffa vänner och vara social på jobbet, men det hjälper inte alls, jag känner nästan bara mer sorg för jag bara saknar henne mer sen när jag blir ensam igen kommer hem. Ingen frågar heller hur man mår, eller hur det känns. Det är också ett bevis på att man inte har folk som förstår hur ont det fortfarande gör.

    Jag känner mig ensammast i världen i min sorg. Även fast andra sörjer min mamma så känner jag mig så övergiven på något vis. 

    Hur ska jag klara mig ur det här? Tänk om jag blir deprimerad? Jag känner redan nu att jag typ är det. All energi är som bortblåst och jag har gått upp massor i vikt och känner mig ofräsch och ohälsosam,orkar knappt träna t.ex.

    Är det någon som har förlorat sin mamma här i vuxen ålder och som inte efter 6 månader kommit över det alls? Vissa dagar känns liksom värre än i början :(

  • Svar på tråden Jag saknar min mamma så mycket, hur ska jag klara den här julen :(
  • Anonym (ledsen)
    AMCG skrev 2020-11-05 20:14:12 följande:
    Beklagar sorgen!

    Ditt inlägg träffade mig rätt i hjärtat. Inte för att jag förlorat min mamma men jag förlorade en av mina närmsta vänner sedan barndomen för 18 år sedan (vi var 19 år då). Det var som om hela barndomen försvann. Det var så många stunder vi haft tillsammans bara vi två som det inte fanns någon att minnas dem med längre. Det är löjligt kanske men jag kände mig väldigt ensam även bland andra vänner som känt henne. Jag insåg på ett vis att man bara har sig själv i livet på riktigt. Det är en hemsk insikt.

    Jag tror uppriktigt att folket i din närhet inte visar förståelse inte utav ondo utan av den enkla anledningen att de inte har erfarenhet av en sådan förlust. Det går inte att greppa utan att ha genomlevt det själv. Nu saknar jag erfarenhet av föräldrars bortgång men har erfarit äldre släktingar bortgång och även om vi stod varandra nära är död av ålderdom något helt annat (men som sagt är det kanske inte så om det är ens egna föräldrar det gäller). Jag tänker att din mamma var yngre än normalt och inte var färdig med livet ännu.

    Nu saknar jag inte min vän på samma sätt som du antagligen alltid kommer sakna din mamma för jag vet inte om hon och jag skulle varit vänner idag även om hon varit i livet. Jag minns fortfarande henne tydligt som hon var fram till sin död. Hon är en del av sammanhanget som format mig till den jag är. Hennes död fick livet och andra vänskaper att ta andra vägar för mig. Men hon är inte en mamma som jag med säkerhet kan säga skulle vara i mitt liv oavsett om hon levt men mitt liv skulle garanterat se väldigt annorlunda ut om jag inte upplevt hennes bortgång.

    Sorgearbetet tog årsvis för mig om jag ska vara helt ärlig. Det måste få ta tid. På ett sätt tror jag aldrig det riktigt går över. Man måste nog också som sörjande ha förståelse för att omgivningen inte har möjlighet att riktigt förstå vad man går igenom. Jag upplever att man inte helt förstår en annan persons sorg över förlusten av samma individ.

    Många kramar till dig!
    Tack för ditt svar <3 Ja jag håller med dig, jag tror innerst inne också att folk inte förstår hur det känns, men samtidigt har jag två nära i min krets som också förlorat sin mamma, men alla är uppe i sina liv och man är för långt ifrån i vardagen även om man är nära vänner. Jag har kanske för höga krav. Jag tror inte heller det kommer gå över men jag hoppas att jag en dag iallfall kommer må lite bättre. 
  • Anonym (ledsen)
    Anonym (Ann) skrev 2020-11-05 21:05:42 följande:

    Har inte varit med om det eftersom jag aldrig haft en fin relation med min mamma. Vill bara säga att jag förstår att du inte kommer över det. Det är ju som om du förlorat en vän och mamma i ett. Vad fint att ni haft en sånfin relation. Kan det kanske hjälpa att tänka på vad din mamma hade velat att du gör? Brukar du "prata" med henne? Låter kanske tokigt men jag vet att en del gör så.


    Ja jag brukar tänka att jag haft sån tur som fick en så omtänksam mamma som jag hade. Det gör mig nästan mer ledsen ibland. Men jag hörde någon som sa att sorgen är det priset man får betala för den kärlek man fick. Å det stämmer bra tror jag. Ju starkare kärlek, desto starkare sorg.

    Ja jag brukar göra det, fast tyst i mitt huvud. Ibland går det bra och känns bra men ibland får jag någon tomhetskänsla av det.
  • Anonym (ledsen)
    Shameless skrev 2020-11-06 03:51:17 följande:

    Beklagar sorgen. Min mamma gick bort förra veckan så jag vet hur det känns.


    Tack <3 Åh vad sorglit, jag beklagar sorgen till dig med :(
  • Anonym (ledsen)
    Anonym (Jo) skrev 2020-11-06 17:25:08 följande:

    Beklagar sorgen, all styrka till dig.


    Tack <3
  • Anonym (I samma sits)

    Min mamma gick också bort nyligen så jag vet precis vad du går igenom och känner igen mig i allt du skriver. Den där ensamheten, hur det knyter sig i magen när man tänker på gamla minnen och att vi aldrig mer kommer att träffas igen. Jag har tyvärr inget råd att ge då jag befinner mig i samma sits, men finns här om du vill prata.

  • Anonym (I samma sits)

    Min mamma gick också bort nyligen så jag vet precis vad du går igenom och känner igen mig i allt du skriver. Den där ensamheten, hur det knyter sig i magen när man tänker på gamla minnen och att vi aldrig mer kommer att träffas igen. Jag har tyvärr inget råd att ge då jag befinner mig i samma sits, men finns här om du vill prata.

  • Anonym (I samma sits)

    [quote=80755395][quote-nick]Anonym (I samma sits) skrev 2020-11-08 21:31:02 följande:[/quote-nick]

    Min mamma gick också bort nyligen så jag vet precis vad du går igenom och känner igen mig i allt du skriver. Den där ensamheten, hur det knyter sig i magen när man tänker på gamla minnen och att vi aldrig mer kommer att träffas igen. Jag har tyvärr inget råd att ge då jag befinner mig i samma sits, men finns här om du vill prata.

    [/quote

    Det var inte meningen att dubbelposta. Kom på nu att jag glömde skriva att ingen frågar mig hur jag mår heller, så den besvikelsen och sorgen bär man ju också med sig. Jag har helt tappat tilliten till folk i min omgivning och vill inte ens träffa dom längre. Tyvärr tror jag att folk inte bryr sig helt enkelt. De vill inte dras ner och påverkas av ens mående, det är den känsla jag har fått i alla fall. Men förr eller senare kommer dom själva att drabbas av att någon närstående går bort och då kommer jag inte finnas där.

  • Lumina77

    Jag vet också precis hur det känns. Beklagar verkligen din sorg.

    Jag förlorade min mamma som hastigt gick bort i cancer för 3 år sedan. Jag skulle fylla 40 det året. Mina barn var bara 6 och 7 år gamla då. Jag känner extra saknad alltid på högtider, speciellt på julen. Och det gör så ont att mina barn inte fick växa upp med sin mormor. Det krossar mitt hjärta.

    Jag försöker tänka på alla fina minnen jag ändå fick med henne. Men jag kommer nog aldrig komma över att hon är borta. Gråter i perioder då jag saknar henne så mycket.

  • Anonym (ledsen)
    Anonym (I samma sits) skrev 2020-11-08 21:52:47 följande:

    [quote=80755395][quote-nick]Anonym (I samma sits) skrev 2020-11-08 21:31:02 följande:[/quote-nick]

    Min mamma gick också bort nyligen så jag vet precis vad du går igenom och känner igen mig i allt du skriver. Den där ensamheten, hur det knyter sig i magen när man tänker på gamla minnen och att vi aldrig mer kommer att träffas igen. Jag har tyvärr inget råd att ge då jag befinner mig i samma sits, men finns här om du vill prata.

    [/quote

    Det var inte meningen att dubbelposta. Kom på nu att jag glömde skriva att ingen frågar mig hur jag mår heller, så den besvikelsen och sorgen bär man ju också med sig. Jag har helt tappat tilliten till folk i min omgivning och vill inte ens träffa dom längre. Tyvärr tror jag att folk inte bryr sig helt enkelt. De vill inte dras ner och påverkas av ens mående, det är den känsla jag har fått i alla fall. Men förr eller senare kommer dom själva att drabbas av att någon närstående går bort och då kommer jag inte finnas där.


    Jag fy så känner jag också faktiskt. Men det värsta är att de vänner jag har som har andra problem, som t.ex. en som skilt sig. Henne har jag stöttat och suttit i telefon med i flera månader. Och sen när min mamma dör, ja då får jag en "beklagar sorgen" och aldrig en enda följdfråga på alla dessa månader hur det känns eller hur det går. Så himla kallt av många. Känns trist, som du säger, manvill knappt ha med de personernaatt göra längre....
  • Anonym (ledsen)
    Lumina77 skrev 2020-11-08 22:46:40 följande:

    Jag vet också precis hur det känns. Beklagar verkligen din sorg.

    Jag förlorade min mamma som hastigt gick bort i cancer för 3 år sedan. Jag skulle fylla 40 det året. Mina barn var bara 6 och 7 år gamla då. Jag känner extra saknad alltid på högtider, speciellt på julen. Och det gör så ont att mina barn inte fick växa upp med sin mormor. Det krossar mitt hjärta.

    Jag försöker tänka på alla fina minnen jag ändå fick med henne. Men jag kommer nog aldrig komma över att hon är borta. Gråter i perioder då jag saknar henne så mycket.


    Ja jag mår illa bara av tanken att julpynta, känns bara trist att inte få vara tillsammans nu i jul. Julen var alltid med mamma och vi höll på iköket med maten. Hur ska man klara den julen :( och livet är ju inte alls som förr. Det blev så ensamt.
  • Fjellan70

    Förstår precis hur du känner. Min mamma dog 81 år gammal i cancer efter 1 år sjukdom. Hon var mitt stora stöd i livet. Är ensam med en son på 14 år. Vi bollade mycket tankar och idéer om honom. Hon hade alltid något klokt att säga. Själv är jag 52 år och jag trodde inte att sorgen blir värre än i början men tycker inte att det blir bättre utan saknaden ökar bara.

  • Anonym (Kramar)
    Anonym (ledsen) skrev 2020-11-04 22:14:17 följande:
    Jag saknar min mamma så mycket, hur ska jag klara den här julen :(

    Min mamma gick bort strax innan sommaren. Hon var min bästa vän på alla sätt, i 45 år har vi levt nära varandra, hon var min stöttepelare hela livet och hon hade en så stor plats i mitt och min sons liv. 

    Snart kommer julen och jag får bara ångest. Såg en reklambild för bingolottos uppesittarkväll och att man nu kan köpa lotter. Bröt ihop, för det var en sån sak som vi skulle ha kunnat gjort. Jag saknar de vardagliga sakerna, som att vi tog en kaffe på ikea och satt på balkongen när solen började titta fram på våren. 

    Jag är vuxen, 45 år gammal och har ett jobb och en son som är mitt allt. Han har precis flyttat hemifrån, och vill mest vara med vänner såklart. Jag känner sån tomhet och jag vet inte hur jag ska klara det här? 

    Ingen förstår heller känner jag, de flesta tror nog att man inte blir deprimerad av att ens mamma dör när man är så vuxen själv? Men jag känner att halva mitt liv har tagits ifrån mig, jag har ju ingen annan som är lika nära i min och min sons liv som hon var. Jag försöker träffa vänner och vara social på jobbet, men det hjälper inte alls, jag känner nästan bara mer sorg för jag bara saknar henne mer sen när jag blir ensam igen kommer hem. Ingen frågar heller hur man mår, eller hur det känns. Det är också ett bevis på att man inte har folk som förstår hur ont det fortfarande gör.

    Jag känner mig ensammast i världen i min sorg. Även fast andra sörjer min mamma så känner jag mig så övergiven på något vis. 

    Hur ska jag klara mig ur det här? Tänk om jag blir deprimerad? Jag känner redan nu att jag typ är det. All energi är som bortblåst och jag har gått upp massor i vikt och känner mig ofräsch och ohälsosam,orkar knappt träna t.ex.

    Är det någon som har förlorat sin mamma här i vuxen ålder och som inte efter 6 månader kommit över det alls? Vissa dagar känns liksom värre än i början :(


    Jag kommer känna som du den dagen min mamma går bort. Jag är 46 och vi har alltid varit extremt nära. Vi hörs flera gånger per vecka och ibland till och med per dag. Hon har varit ett oerhört stöd också kring barnen. Jag separerade för 8 år sedan när barnen ännu var rätt små. Jag har ofta undrat om jag skulle ha förlorat förståndet om hon inte funnits under dessa år som stöd både rent praktiskt men också som samtalspartner och bollplank då pappan inte går att prata med längre. 

    Och jag har samma känsla som du kring att vänner tenderar att gå upp i rök när man behöver dem som mest. Så förstår din dubbla sorg. Jag mådde extremt dåligt i samband med separationen och förlorade inte bara halva släkten utan en enormt stor del av både våra och hans vänner trots att jag trodde de var mina vänner också. Jag kände mig så extremt ensam ensam ensam och hade sådan ångest och var deprimerad och skulle ändå försöka ta hand om barnen. Många vänner var som bortblåsta. Jag tror att jag helt enkelt ju inte var ett roligt sällskap längre för jag mådde ju dåligt. Jag försöker verkligen t ka på att bete mig omvänt nu mot de vänner jag har nu. Våga fråga hur folk mår. Visa att jag vågar och kan lyssna oavsett vad. 


    ditt inlägg rörde mig så. Jah hoppas någon vän finns där för dig i denna stund. Kram

  • Anonym (Min pappa)

    Jag förlorade min pappa i september i år. Jag har även förlorat min mamma innan.
    Jag kan säga att det var mycket svårare att förlora min pappa. 
    Det kom hastigt och oväntat. 
    Han har varit min stora trygghet i livet med allt och framför allt då jag har en sjukdom där jag blir väldigt rädd och behöver trygga och starka personer runt mig.

    Jag är helt ensam och jag kan ärligt säga att jag vet inte hur jag skall överleva!

    Dessutom kommer ju högtider nu och hur klarar jag de

    Jag har inte heller någon släkt kvar direkt (de få jag har umgås jag inte med och de jag faktiskt vill umgås med bor inte på samma ställe (stad) som jag gör. 

    Jag märker också att ingen bryr sig om mig längre. 
    Måste man verkligen leva är min stora känsla och tanke.

    Just nu lever jag bara för att andra vill, inte för att jag vill.

    Det är första gången jag skriver detta.

    Förlåt om jag tog din tråd TS.

  • Anonym (H)

    Jag förlorade min mamma och pappa för snart 3 år sedan. Dom var skilda. Min mamma var min bästa vän, vi pratade varje dag minst en gång. Hon var den jag delade allt med, vi kunde prata om allt. Hon var den som höll ihop släkt och familj - hjälpte mig alltid då jag alltid har julen hos oss tex. Det är fruktansvärt att förlora sina föräldrar och ffa när man är riktigt riktigt nära. Jag kände mig halv och påtagligt föräldrarlös länge trots att jag idag är 54 år. Smärtan/tomheten har inte gått över, men "attackerna" kommer i perioder och ofta med längre mellanrum. Jul, födelsedagar, dödsdagar, midsommar är för mig värst ffa första året. Har du ingen du kan prata med ordentligt och ofta, är det nog ingen dum ide att gå och prata med någon. Det finns också föreläsningar/grupp om sorgbearbetning. 

  • Anonym (H)

    Jag förlorade min mamma och pappa för snart 3 år sedan. Dom var skilda. Min mamma var min bästa vän, vi pratade varje dag minst en gång. Hon var den jag delade allt med, vi kunde prata om allt. Hon var den som höll ihop släkt och familj - hjälpte mig alltid då jag alltid har julen hos oss tex. Det är fruktansvärt att förlora sina föräldrar och ffa när man är riktigt riktigt nära. Jag kände mig halv och påtagligt föräldrarlös länge trots att jag idag är 54 år. Smärtan/tomheten har inte gått över, men "attackerna" kommer i perioder och ofta med längre mellanrum. Jul, födelsedagar, dödsdagar, midsommar är för mig värst ffa första året. Har du ingen du kan prata med ordentligt och ofta, är det nog ingen dum ide att gå och prata med någon. Det finns också föreläsningar/grupp om sorgbearbetning. 

Svar på tråden Jag saknar min mamma så mycket, hur ska jag klara den här julen :(