Föda ensam med familjen långt borta?!
Hej allesammans!
Jag brukar inte vara en sådan som vänder mig "utåt" för tips och råd men just nu känns det oundvikligt.
Jag bor tillsammans med min sambo och 4-åriga dotter och är nu gravid i vecka 13+5 (BF 5/5-21). Idag bor vi ungefär 10 mil från familj och släkt och har inga direkta vänner vi umgås med i vår stad vi bor i. I december ska vi flytta - ytterligare 10 mil bort så avståndet kommer att öka från ca 10 mil till 20 mil från familjen. I den nya staden känner vi ingen och har ingen koppling dit mer än att vi ville ha en nystart i livet på en ny plats (och vi hittade vårt drömhus där...)
Nu till dilemmat... I och med det långa avståndet till familjen så behöver min sambo ta hand om dottern när det väl är dags för förlossning - även om det är långt kvar och vad som helst kan hända på vägen - är det självklart att man redan nu funderar på hur det kommer att gå.
Min fråga är egentligen, finns det någon här som genomgått en förlossning ensam utan sin partner närvarande? Hur gick det? Jag är nog rädd för att föda ensam "om något händer" men samtidigt inte, jag misstänker att jag ändå kommer ha stöd från vården väl på plats men ändå. Vi kommer även ha relativt långt till förlossningen (5-6 mil) och min sambo arbetar förnärvarande 10 mil från hemmet. Vad gör jag om förlossningen startar när han är på arbetet och dottern på förskolan? Många tankar i huvudet och bollar gärna med någon.. Den lilla är otroligt önskad och efterlängtad ?
Ska givetvis lyfta dessa frågor med min barnmorska men det är en stund kvar till min tid där ?