Tänka på tidigare partner när man är i en relation?
Min sambo och jag har varit tillsammans i 7 år. I glappet mellan hennes första långa relation och hon träffade mig levde hon singelliv i 1,5 år innan hon träffade mig. I det där glappet var det bl a en kortare snaskig historia med en upptagen man som, nu långt efteråt, med jämna mellanrum mailar/sms:ar till henne. Inte så att det sker varje vecka utan det kan gå 1-2 år mellan gångerna. Min sambo berättar för mig varje gång (vi kan kalla honom Tobias) Tobias hör av sig. Nu till "problem" 1. Min sambo känner varje gång att hon måste svara honom, gärna på ett trevligt, artigt och korrekt sätt, och tror inte på min tes att hon bara borde ignorera att svara honom. Så det har hon gjort varje gång, svarat honom trevligt och så är det inget mer med det.
Förra veckan hörde Tobias av sig igen 1,5 år efter förra gången. Min sambo berättar i vanlig ordning att han har hört av sig. Jag som börjar bli irriterad på det här "spöket" som dyker upp med jämna mellanrum frågar sambon hur hon tänker hantera detta denna gång, och jag fick svaret att hon inte vet. När jag frågade i förrgår vad som hade hänt i frågan svarade hon att hon hade svarat på hans mail och i det bett honom att inte kontakta henne mer. Jag får en stark känsla av att hon undanhåller något och frågar därför om hon kan läsa upp sitt svar för mig. Hon tvekar en lång stund men läser tillslut upp det för mig. Jag får en ännu starkare känsla av att hon undanhåller något i detta, och frågar därför kvällen efteråt om hon inte kan visa sitt svar till Tobias för mig. Hon blir irriterad men säger att jo det kan jag få.
Jag konstaterar när jag läser det att hon undanhöll två meningar kvällen innan när hon läste upp det, bl a den avslutande meningen "Vi får helt enkelt leva på våra minnen som verkligen inte är lämpliga..."
Någonstans förstår jag varför hon inte läste upp denna mening då den gör mig väldigt olustig inombords. Är det så att hon går och tänker på honom? Kanske t o m när vi har sex med varandra? Och vad är det de har gjort som "inte är lämpligt". Tankarna far iväg med mig och jag har inte konfronterat henne kring detta ännu. Men jag börjar ana att han betyder mer för henne än vad hon vill medge, och att det därför ska hållas en trevlig ton varje gång han hör av sig.
Mycket obehagligt allting!
Hur ska jag gå vidare?