• Anonym (Roland)

Tänka på tidigare partner när man är i en relation?

Min sambo och jag har varit tillsammans i 7 år. I glappet mellan hennes första långa relation och hon träffade mig levde hon singelliv i 1,5 år innan hon träffade mig. I det där glappet var det bl a en kortare snaskig historia med en upptagen man som, nu långt efteråt, med jämna mellanrum mailar/sms:ar till henne. Inte så att det sker varje vecka utan det kan gå 1-2 år mellan gångerna. Min sambo berättar för mig varje gång (vi kan kalla honom Tobias) Tobias hör av sig. Nu till "problem" 1. Min sambo känner varje gång att hon måste svara honom, gärna på ett trevligt, artigt och korrekt sätt, och tror inte på min tes att hon bara borde ignorera att svara honom. Så det har hon gjort varje gång, svarat honom trevligt och så är det inget mer med det. 

Förra veckan hörde Tobias av sig igen 1,5 år efter förra gången. Min sambo berättar i vanlig ordning att han har hört av sig. Jag som börjar bli irriterad på det här "spöket" som dyker upp med jämna mellanrum frågar sambon hur hon tänker hantera detta denna gång, och jag fick svaret att hon inte vet. När jag frågade i förrgår vad som hade hänt i frågan svarade hon att hon hade svarat på  hans mail och i det bett honom att inte kontakta henne mer. Jag får en stark känsla av att hon undanhåller något och frågar därför om hon kan läsa upp sitt svar för mig. Hon tvekar en lång stund men läser tillslut upp det för mig. Jag får en ännu starkare känsla av att hon undanhåller något i detta, och frågar därför kvällen efteråt om hon inte kan visa sitt svar till Tobias för mig. Hon blir irriterad men säger att jo det kan jag få. 

Jag konstaterar när jag läser det att hon undanhöll två meningar kvällen innan när hon läste upp det, bl a den avslutande meningen "Vi får helt enkelt leva på våra minnen som verkligen inte är lämpliga..."

Någonstans förstår jag varför hon inte läste upp denna mening då den gör mig väldigt olustig inombords. Är det så att hon går och tänker på honom? Kanske t o m när vi har sex med varandra? Och vad är det de har gjort som "inte är lämpligt". Tankarna far iväg med mig och jag har inte konfronterat henne kring detta ännu. Men jag börjar ana att han betyder mer för henne än vad hon vill medge, och att det därför ska hållas en trevlig ton varje gång han hör av sig. 

Mycket obehagligt allting! 

Hur ska jag gå vidare? 

• Svar på tråden Tänka på tidigare partner när man är i en relation?
  • Anonym (Lisa)

Omoget beteende men jag tror att hon vill göra dig lite svartsjuk, tyvärr. Vad får 'Tobias' att fortsätta höra av sig då och då? Hade jag varit i en relation och fått ett sådant mail/sms hade jag skrivit att jag är i en seriös relation nu så kontakta inte mig mer.

Eller bara ignorerat och inte svarat.

Det här är sjukt. Hur kan man dessutom sjunka så lågt att ligga med en upptagen man? Nåväl, det är en helt annan diskussion, men vad har man för självrespekt och karaktär?

• Anonym (Roland)
    Anonym (Lisa) skrev 2020-11-09 14:33:29 följande:

Omoget beteende men jag tror att hon vill göra dig lite svartsjuk, tyvärr. Vad får 'Tobias' att fortsätta höra av sig då och då? Hade jag varit i en relation och fått ett sådant mail/sms hade jag skrivit att jag är i en seriös relation nu så kontakta inte mig mer.

Det här är sjukt. Hur kan man dessutom sjunka så lågt att ligga med en upptagen man? Nåväl, det är en helt annan diskussion, men vad har man för självrespekt och karaktär?

Svårt att veta, men hon verkade något skärrad av att han hade hört av sig igen när hon berättade det för mig, så nej jag tror inte hon gör det för att göra mig svartsjuk, utan känner mer det som en plikt att berätta att det har hänt. Och så långt är det ju bra, men som sagt de där trevliga/artiga svaren tillbaka gör mig lite upprörd. 

Historien med Tobias är sjuk, och att ligga med en upptagen man osv. Men det är som sagt en annan historia...

• Anonym
    Anonym (sådär) skrev 2020-11-09 14:27:12 följande:
    Och låta henne göra som hon vill utan hans medgivande?
    Jag tycker inte det låter som en bra idé om man lever i ett exklusivt förhållande.
    Precis.
    Man måste få göra det man vill, och något "medgivande" är heller inte aktuellt.

Saken är den att om hon vill ha kvar den där kontakten så kommer hon ha det, oavsett vad ts vill.
    Är det då inte bättre att hon har det och är öppen med det än att hon smyger med det för att hon "inte får"?

Att ha kontakt med ett ex ser jag heller inget problem med, oavsett.
  • Anonym
    Anonym (Lisa) skrev 2020-11-09 14:33:29 följande:

Det kan du få svar på här!

www.familjeliv.se/forum/thread/80640290-det-ar-jag-som-ligger-med-din-man-och-jag-alskar-att-plocka-russinen-ur-din-kaka
  • Anonym (Andreas)

Varför anser hon sig behöva behandla denna Tobias med smeksamma silkesvantar?

Att inte säga nej och inte säga ifrån ordentligt gör ju att hon uppmuntrar till fortsatt kontakt. Och det är ju precis det han gör.

Varför är det svårt att vara öppen och ärlig mot Tobias och säga att hon är lycklig i nytt förhållande och att hon undanber sig vidare kontakt och att det vore ett misstag att fortsätta med kontakten? Man behöver ju inte vara taskig för att man säger tack och adjö.

Känns som att hon inte riktigt är beredd på att släppa taget ännu. Och DET är oroande på riktigt.

Hur länge sedan är de dom gjorde slut? Kanske hon ännu inte är redo för att gå vidare?

• Anonym (jury)
    Anonym (Roland) skrev 2020-11-09 14:39:12 följande:

Svårt att veta, men hon verkade något skärrad av att han hade hört av sig igen när hon berättade det för mig, så nej jag tror inte hon gör det för att göra mig svartsjuk, utan känner mer det som en plikt att berätta att det har hänt. Och så långt är det ju bra, men som sagt de där trevliga/artiga svaren tillbaka gör mig lite upprörd. 

Bra att hon berättar självmant, men iom att hon verkade något skärrad, först inte visste hur hon skulle svara, tyder ju på att hon själv är klar över att dom trevliga/artiga eller vad man skall kalla dom svaren hon tidigare gett reelt har uppmuntrat Tobias till fortsatta kontaktförsök. Vilket hon kanske innerst inne önskat men nog inte erkänt för sig själv.

Hur är status nu mellan er? Har hon sagt något om hur hon vill reagera när Tobias kontaktar henne igen? Eller är det för henne fortsatt en fråga om att du tycker si och hon tycker så? Du måste vara tydlig med att hon med den sista meningen har gått över gränsen för otrohet, inget att diskutera, punkt slut. Och att hon skall blocka/ignorera framtida kontaktförsök från denne Tobias. Hon kan ju naturligtvis dölja det helt i framtiden, men så är det i det minsta inte någon gråzon hon opererar i.
  • Anonym (sådär)
    Anonym skrev 2020-11-09 14:45:59 följande:
    Precis.
    Man måste få göra det man vill, och något "medgivande" är heller inte aktuellt.

Saken är den att om hon vill ha kvar den där kontakten så kommer hon ha det, oavsett vad ts vill.
    Är det då inte bättre att hon har det och är öppen med det än att hon smyger med det för att hon "inte får"?

Att ha kontakt med ett ex ser jag heller inget problem med, oavsett.
    Eller så dumpar han henne och skaffar sig en pålitligare partner.

Att ha kontakt med ex är sällan ett problem för någon så länge det är inte är snaskigt. Snaskar man med ex så är man inte redo för ett nytt förhållande.
  • Anonym (Roland)
    Anonym (jury) skrev 2020-11-09 16:37:32 följande:
    Bra att hon berättar självmant, men iom att hon verkade något skärrad, först inte visste hur hon skulle svara, tyder ju på att hon själv är klar över att dom trevliga/artiga eller vad man skall kalla dom svaren hon tidigare gett reelt har uppmuntrat Tobias till fortsatta kontaktförsök. Vilket hon kanske innerst inne önskat men nog inte erkänt för sig själv.

Hur är status nu mellan er? Har hon sagt något om hur hon vill reagera när Tobias kontaktar henne igen? Eller är det för henne fortsatt en fråga om att du tycker si och hon tycker så? Du måste vara tydlig med att hon med den sista meningen har gått över gränsen för otrohet, inget att diskutera, punkt slut. Och att hon skall blocka/ignorera framtida kontaktförsök från denne Tobias. Hon kan ju naturligtvis dölja det helt i framtiden, men så är det i det minsta inte någon gråzon hon opererar i.
    Maila så kan du få hela storyn. Jag vill inte skriva den här
  • Anonym (Roland)
    Anonym (Andreas) skrev 2020-11-09 14:51:05 följande:

Varför anser hon sig behöva behandla denna Tobias med smeksamma silkesvantar?

Att inte säga nej och inte säga ifrån ordentligt gör ju att hon uppmuntrar till fortsatt kontakt. Och det är ju precis det han gör.

Varför är det svårt att vara öppen och ärlig mot Tobias och säga att hon är lycklig i nytt förhållande och att hon undanber sig vidare kontakt och att det vore ett misstag att fortsätta med kontakten? Man behöver ju inte vara taskig för att man säger tack och adjö.

Känns som att hon inte riktigt är beredd på att släppa taget ännu. Och DET är oroande på riktigt.

Hur länge sedan är de dom gjorde slut? Kanske hon ännu inte är redo för att gå vidare?

Det här var innan vi träffades så de hade kontakt då "på riktigt" för 7,5 - 8 år sen. Och det var väl aldrig något riktigt avslut eftersom deras kontakt aldrig var officiell. 
  • Anonym (Anonym@)
    Anonym (Roland) skrev 2020-11-09 17:20:49 följande:
    Maila så kan du få hela storyn. Jag vill inte skriva den här
    Ok, då kan alla andra sluta skriva och ge synpunkter?
  • Anonym
    Anonym (Anonym@) skrev 2020-11-09 23:14:14 följande:
    Äh, vi kan maila allihop!
  • Anonym (Roland)
    Anonym (Anonym@) skrev 2020-11-09 23:14:14 följande:
    Nej, det tycker jag inte att "alla andra" ska sluta  med. 
  • Anonym (Roland)
    Anonym skrev 2020-11-09 23:22:20 följande:
    Äh, vi kan maila allihop!
    Gör det! Glad
Svar på tråden Tänka på tidigare partner när man är i en relation?