• Anonym (besviken)

    Förstelärare, lärarlönelyft och nu förortslyftet: I vilka andra yrken premieras enbart VISSA anställda?!

    Jag har jobbat som lärare på en skola i snart 12 år. Har kollegor som har fått som sagt både lärarlönelyft, blivit förstelärare och nu också då: förortslyftet där DE BÄSTA lärarna ska ges ett påslag! Vi har en löneskillnad bland anställda på mer än 10 000 kronor pga dessa olika satsningar på ENSKILDA lärare, inte hela verksamheten! 

    Hur tänker man att detta ska hjälpa verksamheten? De lärare som har fått alla dessa påslag - ska de reformera skolan? Ska de se till att fler vill bli lärare? Hur? 

    Vi andra då, som inte fått varken något lyft eller blivit förstelärare, är vi "dåliga" lärare? Trots vår behörighet och tiotals år i yrket med all den erfarenhet den innebär. Hur ska vi känna inför detta? 

    Jag vet hur jag känner, jag är besviken. På min grundskola, har alla de som nu fått påslaget varit förstelärare. Alltså en grupp lärare som redan har fått ett påslag tidigare på 5000 och sen nu ett till på 5000. Sammanlagt alltså 10 000 kronor i påslag! 

    Hur ska man inte känna sig värdelös och sämre på sin arbetsplats när man gör på det här viset? Är det någon som tycker att detta är bra? Ni andra lärare, vad tycker ni? Är det här verkligen rättvist? En rektor kan omöjligt göra den bedömningen och säga att A är så mycket bättre lärare än B att A ska få 10 000 kr i påslag. Vi alla gör mer eller mindre samma jobb. Att det ska vara individuell lönesättning vet jag, men att ge påslag efter påslag till samma lärare hela tiden? Hur tänker man då? 

    Vad tycker ni andra lärare och ni som har andra yrken? Förekommer detta inom era yrken också? 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-11-06 22:19
    Det nya statsbidraget som nu riktar sig till skolor i utanförskapsområden ska gå till löner för karriärtjänsterna förstelärare och lektorer.

    Att skolor då väljer att ge detta bidrag på 5000 och 10 000 (olika beroende på pott) till redan premierade förstelärare är för mig en gåta. Istället för att man ska förbättra verksamheten så skapar man ju mer missnöje och ännu mer gap mellan lärarnas löner.

    Det hade väl varit mer rättvist att ge detta bidrag till någon som INTE är förstelärare så att denne kunde få en karriärstjänst. Hur är det tänkt egentligen med detta bidrag och varför verkar skolor göra så himla olika? Finns det ingen som kontrollerar hur man spenderar dessa statliga bidrag så att det verkligen gynnar hela verksamheten och inte endast ett fåtal gång på gång?

    Här kan ni läsa själva om det senaste statlga bidraget.
    www.skolverket.se/skolutveckling/statsbidrag/statsbidrag-for-karriartjanster-2020-21

  • Svar på tråden Förstelärare, lärarlönelyft och nu förortslyftet: I vilka andra yrken premieras enbart VISSA anställda?!
  • Anonym (Förstelärare)
    Anonym (besviken) skrev 2020-11-06 22:09:07 följande:

    Du verkar ju ha fått en motivation till din förstelärartjänst och fått ditt uppdrag därefter. På min skola har ingen förstelärare nedsatt tjänst och har absolut inte sådana uppgifter som du beskriver som är till för att utvekcla verksamheten på något vis. Förstelärarna borde vara en resurs, det är väl därför den titeln tillkom.


    Att du inte känner av någon missttro eller avundsjuka är ju för att du har ett uppdrag som din tjänst är kopplad till. Det är ju så det ska vara. 


    Nja, motiveringen till att jag fick tjänsten var mitt tydliga ledarskap i klassrummet och att många kollegor vände sig till mig för att bolla kring frågor om undervisningen, föräldrakontakter och liknande. Min motivation är att jag gillar att utvecklas och förändra min undervisning efter ny forskning beroende på hur gruppen fungerar. 

    Men när jag läser ditt svar så tänker jag att det inte är satsningen i sig som är problematisk utan att det finns huvudmän som inte använder pengarna på rätt sätt. Givetvis är det omöjligt att göra ett bra arbete som förstelärare om man inte får goda förutsättningar för det. Det består dels i ett tydligt uppdrag men också tid att genomföra dess uppdrag på. 

    Jag förstår att ni som arbetar på skolor där detta inte fungerar tycker att det är för jäkligt, men man måste skilja på om det är fel på satsningen i sig eller om felet ligger i hur den implementeras på den egna arbetsplasen. 
  • Anonym (....)
    Anonym (Lärare) skrev 2020-11-05 21:51:19 följande:

    Men vi har ju ingen strejkrätt!! Rätta mig om jag har fel men lärarkåren kan vara en av få eller till och med enda yrket där man inte har rätt att strejka! För det har man minsann sett till att förhandla bort!! Jag blir nästan arg när jag tänker på det. En av de starkaste medel man som arbetare kan ta till, det tar de ifrån oss, och facken lyfter inte ett finger för att få tillbaka strejkrätten!


    Ni har strejkrätt. Sjuksköterskor däremot har det inte pga fara för liv och hälsa.
  • Anonym (Mia)

    Vi är ett ganska litet arbetslag men jag och en till kollega har flera extrauppdrag som ingen av dom andra har, pga att vi har bredare kompetenser än våra kollegor. Vi håller dragningar och interna korta utbildningar för våra kollegor i olika saker t.ex. hur vi kan bli bättre när vi dokumenterar i våra system, nya arbetssätt och metoder, omvärldsbevakningar m.m. Kort sammanfattat skulle man kunna säga att vi jobbar med verksamhetsutveckling. Detta gör vi samtidigt som vi har exakt samma arbetsuppgifter som våra kollegor. Periodvis tar dom här extrauppdragen mycket tid, att t.ex. planera en intern utbildning är inget man gör på en kafferast. Har inte 100% koll på förstelärar-uppdraget men det kanske finns likheter?


    Upplever att mina kollegor har väldigt lite förståelse för det extra arbete vi två andra lägger ner för mycket som vi gör är sånt som inte riktigt "syns", t.ex. allt planeringsarbete, kollegorna ser bara resultatet, t.ex. en dragning som tar 2 timmar. Vi har okej stöd från chefen men det kollegiala stödet är i mångt och mycket obefintligt. 

    Jag vet att jag och min kollega som jobbar med utveckling har fått bättre löneökning än dom andra, inte mycket, men lite lite mer. Men jag har varit väldigt noga med att lyfta dom sakerna på det årliga lönesamtalet eftersom det extraarbetet jag gör faller in på många av kriterierna. Jag gör det dock inte för löneökningen utan för att jag är intresserad av utvecklingsfrågor och hur vi kan bli en bättre arbetsplats. 

    Det jag också vet är att det aldrig är en god idé att börja prata lön och jämföra kollegor emellan, det brukar aldrig bli bra och stärker sällan ett arbetslag. Jag har aldrig sagt vad jag fått i löneökning, däremot begärde en kollega ut allas löner något år och började härja om hur orättvist det var att jag ökat i lön så mycket. Denne kollega ville ta det med mig men jag hänvisade till chefen. Jag ska inte behöva försvara min lön inför andra kollegor.

    Så ett generellt tips: Acceptera att lönen ser olika ut mellan kollegor, jämför inte din arbetsinsats med andras för du har antagligen inte 100% koll på vad alla gör och presterar (även om du tror det). Och ta lönesamtalen på allvar, jag jobbar själv i kommunal sektor och upplever att många tänker "äh, det spelar ingen roll" när det är dags för lönesamtal och sen gnäller dom resten av året för att det inte blev så mycket som dom trodde och "jag jobbar ju på i det tysta och är lojal", ja, men chefen är inte tankeläsare och ibland måste du motivera varför du förtjänar en högre löneökning med utgångspunkt från dig själv inte jämfört med vad andra gör eller inte gör.
    Jag är själv introvert och inte en sån som skriker och gapar högst men genom att förbereda mig ordentligt, gå igenom hela föregående år, och koppla min insats till våra lönekriterier och mål samt förklara varför jag tycker att jag ligger på den och den nivån så har jag fått upp min lön. Som jag sa, inte med mycket, men jag tror det gjort en avsevärd skillnad jämfört med om jag bara traskat in på lönesamtalet och skjutit från höften alternativt gett upp på förhand. 

  • Anonym (besviken)
    Anonym (Förstelärare) skrev 2020-11-06 23:17:14 följande:
    Nja, motiveringen till att jag fick tjänsten var mitt tydliga ledarskap i klassrummet och att många kollegor vände sig till mig för att bolla kring frågor om undervisningen, föräldrakontakter och liknande. Min motivation är att jag gillar att utvecklas och förändra min undervisning efter ny forskning beroende på hur gruppen fungerar. 

    Men när jag läser ditt svar så tänker jag att det inte är satsningen i sig som är problematisk utan att det finns huvudmän som inte använder pengarna på rätt sätt. Givetvis är det omöjligt att göra ett bra arbete som förstelärare om man inte får goda förutsättningar för det. Det består dels i ett tydligt uppdrag men också tid att genomföra dess uppdrag på. 

    Jag förstår att ni som arbetar på skolor där detta inte fungerar tycker att det är för jäkligt, men man måste skilja på om det är fel på satsningen i sig eller om felet ligger i hur den implementeras på den egna arbetsplasen. 
    Då borde det någonstans kontrolleras huruvida dessa satsningar verkligen görs för att utveckla organisationen eller inte. Jag upplever det som att staten betalar ut och litar blint på att man höjer kvaliteten i skolorna endast genom att rektorerna ger tusentals kronor mer till några få. 

    Jag tycker satsningen fortfarande är fel. Att endast ge åt ett fåtal lärare när alla lärare på en skola är lika viktiga,framförallt med den skruttiga löneförhjöning vi får år efter år så skulle alla må bättre av regelbundna lyft. INte endast ett fåtal. 
  • Anonym (besviken)
    Anonym (Mia) skrev 2020-11-06 23:55:44 följande:

    Vi är ett ganska litet arbetslag men jag och en till kollega har flera extrauppdrag som ingen av dom andra har, pga att vi har bredare kompetenser än våra kollegor. Vi håller dragningar och interna korta utbildningar för våra kollegor i olika saker t.ex. hur vi kan bli bättre när vi dokumenterar i våra system, nya arbetssätt och metoder, omvärldsbevakningar m.m. Kort sammanfattat skulle man kunna säga att vi jobbar med verksamhetsutveckling. Detta gör vi samtidigt som vi har exakt samma arbetsuppgifter som våra kollegor. Periodvis tar dom här extrauppdragen mycket tid, att t.ex. planera en intern utbildning är inget man gör på en kafferast. Har inte 100% koll på förstelärar-uppdraget men det kanske finns likheter?


    Upplever att mina kollegor har väldigt lite förståelse för det extra arbete vi två andra lägger ner för mycket som vi gör är sånt som inte riktigt "syns", t.ex. allt planeringsarbete, kollegorna ser bara resultatet, t.ex. en dragning som tar 2 timmar. Vi har okej stöd från chefen men det kollegiala stödet är i mångt och mycket obefintligt. 

    Jag vet att jag och min kollega som jobbar med utveckling har fått bättre löneökning än dom andra, inte mycket, men lite lite mer. Men jag har varit väldigt noga med att lyfta dom sakerna på det årliga lönesamtalet eftersom det extraarbetet jag gör faller in på många av kriterierna. Jag gör det dock inte för löneökningen utan för att jag är intresserad av utvecklingsfrågor och hur vi kan bli en bättre arbetsplats. 

    Det jag också vet är att det aldrig är en god idé att börja prata lön och jämföra kollegor emellan, det brukar aldrig bli bra och stärker sällan ett arbetslag. Jag har aldrig sagt vad jag fått i löneökning, däremot begärde en kollega ut allas löner något år och började härja om hur orättvist det var att jag ökat i lön så mycket. Denne kollega ville ta det med mig men jag hänvisade till chefen. Jag ska inte behöva försvara min lön inför andra kollegor.

    Så ett generellt tips: Acceptera att lönen ser olika ut mellan kollegor, jämför inte din arbetsinsats med andras för du har antagligen inte 100% koll på vad alla gör och presterar (även om du tror det). Och ta lönesamtalen på allvar, jag jobbar själv i kommunal sektor och upplever att många tänker "äh, det spelar ingen roll" när det är dags för lönesamtal och sen gnäller dom resten av året för att det inte blev så mycket som dom trodde och "jag jobbar ju på i det tysta och är lojal", ja, men chefen är inte tankeläsare och ibland måste du motivera varför du förtjänar en högre löneökning med utgångspunkt från dig själv inte jämfört med vad andra gör eller inte gör.
    Jag är själv introvert och inte en sån som skriker och gapar högst men genom att förbereda mig ordentligt, gå igenom hela föregående år, och koppla min insats till våra lönekriterier och mål samt förklara varför jag tycker att jag ligger på den och den nivån så har jag fått upp min lön. Som jag sa, inte med mycket, men jag tror det gjort en avsevärd skillnad jämfört med om jag bara traskat in på lönesamtalet och skjutit från höften alternativt gett upp på förhand. 


    Fast det du pratar om handlar ju inte om påslag utan grund. Du genomför extrauppgifter och du får högre lönepåslag på den årliga procenten. Det är ju rimligt. 


    Men att ge påslag utan att kräva något mer är fortfarande orättvist. 


    Jag håller heller inte med dig om att man inte ska jämföra löner. Denna tysthetskultur bland lärare att man inte ska säga vad man har är fjantig. Det är och borde ligga i alla lärares intresse att se till att alla löner kommer upp och inte enbart sin egen. Genom att vara öppen med vilken lön man har och varför man har den lönen så kan också kollegor ställa konkreta frågor till rektorn och kanske också göra ett bättre jobb när de ser att det ger effekt att t.ex göra något extra. 

    Fortfarande så har detta inget med de statliga satsningarna att göra för det är där som vissa lärare drar ifrån och det skiljer nu 10-15000 mellan vissa lärare som gör samma saker. 

  • Anonym (Ellen)
    Anonym (besviken) skrev 2020-11-07 00:34:38 följande:
    Då borde det någonstans kontrolleras huruvida dessa satsningar verkligen görs för att utveckla organisationen eller inte. Jag upplever det som att staten betalar ut och litar blint på att man höjer kvaliteten i skolorna endast genom att rektorerna ger tusentals kronor mer till några få. 

    Jag tycker satsningen fortfarande är fel. Att endast ge åt ett fåtal lärare när alla lärare på en skola är lika viktiga,framförallt med den skruttiga löneförhjöning vi får år efter år så skulle alla må bättre av regelbundna lyft. INte endast ett fåtal. 
    Precis, där håller jag också med. På det viset är det satsningen som är fel pga man inte gått ut med tydligt vad pengarna ska användas till, på vilket sätt.
    Alldeles uppenbart har det tolkats olika av olika huvudmän och även olika av de olika skolorna under samma huvudman, tex inom en kommun. 
  • Anonym (Förstelärare)
    Anonym (besviken) skrev 2020-11-07 00:34:38 följande:
    Då borde det någonstans kontrolleras huruvida dessa satsningar verkligen görs för att utveckla organisationen eller inte. Jag upplever det som att staten betalar ut och litar blint på att man höjer kvaliteten i skolorna endast genom att rektorerna ger tusentals kronor mer till några få. 

    Jag tycker satsningen fortfarande är fel. Att endast ge åt ett fåtal lärare när alla lärare på en skola är lika viktiga,framförallt med den skruttiga löneförhjöning vi får år efter år så skulle alla må bättre av regelbundna lyft. INte endast ett fåtal. 
    Det är ju ändå själva implementeringen som inte fungerar i de fallen. Så är det också i min kommun, vissa skolor har inga tydliga rutiner för vad deras förstelärare gör och då kan man ju såklart inte se någon kvalitetsökning. Om din rektor inte lyssnar på de förslag du kommer med kring vad förstelärarna bör arbeta med för att höja kvalitén på din skola så får du gå till chefens chef eller till skolpolitikerna. Facket kan ju också var med och driva frågan. Visa på goda exempel, där reformen har fungerat.

    Det är bra att det är lönespridning bland lärarkåren, däremot ska inte lönespridningen vara godtycklig. Så är fallet på många sätt idag. Jag har verkligen inte högst lön på min skola, som jag stannat på i 13 år. Det är nyanställda kollegor, visserligen erfarna, men som precis bytt kommun.

    Jag tycker att vi måste våga vara självkritiska och inte se lärarna som en homogen grupp. Om du tänker tillbaka till din egen skolgång, visst fanns det kvalitetsskillnader mellan olika lärare? Jag hade definitivt ett par som hade gjort sig förtjänta av en högre lön än någon annan som bokstavligen bara plockade fram gammalt material från en pärm.
  • Anonym (..)
    Anonym (Lärare) skrev 2020-11-05 21:51:19 följande:

    Men vi har ju ingen strejkrätt!! Rätta mig om jag har fel men lärarkåren kan vara en av få eller till och med enda yrket där man inte har rätt att strejka! För det har man minsann sett till att förhandla bort!! Jag blir nästan arg när jag tänker på det. En av de starkaste medel man som arbetare kan ta till, det tar de ifrån oss, och facken lyfter inte ett finger för att få tillbaka strejkrätten!


    Den begränsning lärare har är densamma som på resten av arbetsmarknaden. Fredsplikt så länge arbetsplatsen har ett gällande kollektivavtal. Inte ner, inte mindre. Ärligt talat framstår det som väldigt oprofessionellt att komma med sådana felaktiga påståenden om den egna yrkesgruppen.
  • hammarhajen
    Anonym (Förstelärare) skrev 2020-11-07 11:03:27 följande:
    Det är ju ändå själva implementeringen som inte fungerar i de fallen. Så är det också i min kommun, vissa skolor har inga tydliga rutiner för vad deras förstelärare gör och då kan man ju såklart inte se någon kvalitetsökning. Om din rektor inte lyssnar på de förslag du kommer med kring vad förstelärarna bör arbeta med för att höja kvalitén på din skola så får du gå till chefens chef eller till skolpolitikerna. Facket kan ju också var med och driva frågan. Visa på goda exempel, där reformen har fungerat.

    Det är bra att det är lönespridning bland lärarkåren, däremot ska inte lönespridningen vara godtycklig. Så är fallet på många sätt idag. Jag har verkligen inte högst lön på min skola, som jag stannat på i 13 år. Det är nyanställda kollegor, visserligen erfarna, men som precis bytt kommun.

    Jag tycker att vi måste våga vara självkritiska och inte se lärarna som en homogen grupp. Om du tänker tillbaka till din egen skolgång, visst fanns det kvalitetsskillnader mellan olika lärare? Jag hade definitivt ett par som hade gjort sig förtjänta av en högre lön än någon annan som bokstavligen bara plockade fram gammalt material från en pärm.
    Håller med. 

    Lönespridning behövs och även lärare måste kunna göra karriär på andra grunder än "jobba länge".

    Alla är inte lika skickliga, alla tar inte lika stort ansvar, alla fortbildar sig inte, alla tar inte på sig extrauppdrag eller bidrar till skolutveckling. Det måste absolut finnas löneskillnader och möjligheter för lärare att utvecklas i karriären.

    Däremot kan det såklart inte vara godtyckligt och det finns brister med dagens system. Men tanken med förstelärare är bra tycker jag och på flera håll fungerar det också bra. 
  • Anonym (besviken)
    Anonym (Förstelärare) skrev 2020-11-07 11:03:27 följande:
    Det är ju ändå själva implementeringen som inte fungerar i de fallen. Så är det också i min kommun, vissa skolor har inga tydliga rutiner för vad deras förstelärare gör och då kan man ju såklart inte se någon kvalitetsökning. Om din rektor inte lyssnar på de förslag du kommer med kring vad förstelärarna bör arbeta med för att höja kvalitén på din skola så får du gå till chefens chef eller till skolpolitikerna. Facket kan ju också var med och driva frågan. Visa på goda exempel, där reformen har fungerat.

    Det är bra att det är lönespridning bland lärarkåren, däremot ska inte lönespridningen vara godtycklig. Så är fallet på många sätt idag. Jag har verkligen inte högst lön på min skola, som jag stannat på i 13 år. Det är nyanställda kollegor, visserligen erfarna, men som precis bytt kommun.

    Jag tycker att vi måste våga vara självkritiska och inte se lärarna som en homogen grupp. Om du tänker tillbaka till din egen skolgång, visst fanns det kvalitetsskillnader mellan olika lärare? Jag hade definitivt ett par som hade gjort sig förtjänta av en högre lön än någon annan som bokstavligen bara plockade fram gammalt material från en pärm.
    Självklart finns det lärare av olika kvalitet, jag har aldrig påstått något annat. Å självklart ska lönen vara individuell. Det är satsningarna jag är emot pga att de inte har fyllt sitt syfte på någon arbetslats jag har varit på. 
  • Anonym (besviken)
    hammarhajen skrev 2020-11-07 16:42:05 följande:
    Håller med. 

    Lönespridning behövs och även lärare måste kunna göra karriär på andra grunder än "jobba länge".

    Alla är inte lika skickliga, alla tar inte lika stort ansvar, alla fortbildar sig inte, alla tar inte på sig extrauppdrag eller bidrar till skolutveckling. Det måste absolut finnas löneskillnader och möjligheter för lärare att utvecklas i karriären.

    Däremot kan det såklart inte vara godtyckligt och det finns brister med dagens system. Men tanken med förstelärare är bra tycker jag och på flera håll fungerar det också bra. 

    Som sagt så är jag inte emot individuell lönesättning och att man ska kunnna göra karriär tycker jag är bra. Men metoden som finns nu låter inte vem som helst få göra karriär även om den kämpar och tar i. 


    Som sagt, det är systemet med karriärtjänster som jag inte tycker fungerar pga av hur lärare på dessa godtyckliga grunder väljs ut att få ta del av bidragen. 

  • Studentpappa
    Anonym (besviken) skrev 2020-11-07 17:02:58 följande:

    Som sagt så är jag inte emot individuell lönesättning och att man ska kunnna göra karriär tycker jag är bra. Men metoden som finns nu låter inte vem som helst få göra karriär även om den kämpar och tar i. 

    Som sagt, det är systemet med karriärtjänster som jag inte tycker fungerar pga av hur lärare på dessa godtyckliga grunder väljs ut att få ta del av bidragen. 


    Så är det i vanliga livet också, alla kan inte avancera. En grupp har en arbetsledare som tjänar bättre, alla i gruppen kan inte vara arbetsledare det ger ju sig själv.

    Vi har säkert en lönespridning på 10-15 tkr/mån i min grupp på jobbet. Vi har alla samma titel även om vi har olika inriktning, skillnaden är väl att alla är ok med att vi har olika förutsättningar att förhandla om lönen. Plockar de in någon väldigt erfaren/duktig förstår alla att hen får hög lön, ingen gäller om det. Sen kanske systemet för lärare har utrymme för förbättring men det låter inte särskilt unikt.
    Ride it like you stole it
Svar på tråden Förstelärare, lärarlönelyft och nu förortslyftet: I vilka andra yrken premieras enbart VISSA anställda?!