Förstelärare, lärarlönelyft och nu förortslyftet: I vilka andra yrken premieras enbart VISSA anställda?!
Jag har jobbat som lärare på en skola i snart 12 år. Har kollegor som har fått som sagt både lärarlönelyft, blivit förstelärare och nu också då: förortslyftet där DE BÄSTA lärarna ska ges ett påslag! Vi har en löneskillnad bland anställda på mer än 10 000 kronor pga dessa olika satsningar på ENSKILDA lärare, inte hela verksamheten!
Hur tänker man att detta ska hjälpa verksamheten? De lärare som har fått alla dessa påslag - ska de reformera skolan? Ska de se till att fler vill bli lärare? Hur?
Vi andra då, som inte fått varken något lyft eller blivit förstelärare, är vi "dåliga" lärare? Trots vår behörighet och tiotals år i yrket med all den erfarenhet den innebär. Hur ska vi känna inför detta?
Jag vet hur jag känner, jag är besviken. På min grundskola, har alla de som nu fått påslaget varit förstelärare. Alltså en grupp lärare som redan har fått ett påslag tidigare på 5000 och sen nu ett till på 5000. Sammanlagt alltså 10 000 kronor i påslag!
Hur ska man inte känna sig värdelös och sämre på sin arbetsplats när man gör på det här viset? Är det någon som tycker att detta är bra? Ni andra lärare, vad tycker ni? Är det här verkligen rättvist? En rektor kan omöjligt göra den bedömningen och säga att A är så mycket bättre lärare än B att A ska få 10 000 kr i påslag. Vi alla gör mer eller mindre samma jobb. Att det ska vara individuell lönesättning vet jag, men att ge påslag efter påslag till samma lärare hela tiden? Hur tänker man då?
Vad tycker ni andra lärare och ni som har andra yrken? Förekommer detta inom era yrken också?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-11-06 22:19
Det nya statsbidraget som nu riktar sig till skolor i utanförskapsområden ska gå till löner för karriärtjänsterna förstelärare och lektorer.
Att skolor då väljer att ge detta bidrag på 5000 och 10 000 (olika beroende på pott) till redan premierade förstelärare är för mig en gåta. Istället för att man ska förbättra verksamheten så skapar man ju mer missnöje och ännu mer gap mellan lärarnas löner.
Det hade väl varit mer rättvist att ge detta bidrag till någon som INTE är förstelärare så att denne kunde få en karriärstjänst. Hur är det tänkt egentligen med detta bidrag och varför verkar skolor göra så himla olika? Finns det ingen som kontrollerar hur man spenderar dessa statliga bidrag så att det verkligen gynnar hela verksamheten och inte endast ett fåtal gång på gång?
Här kan ni läsa själva om det senaste statlga bidraget.
www.skolverket.se/skolutveckling/statsbidrag/statsbidrag-for-karriartjanster-2020-21