• Jagheteralma

    Bakteriell vaginos vid graviditet

    Hej!

    Söker erfarenheter av er som vet något om bakteriell vaginos vid graviditet. Jag har fått konstaterat att jag har det och är i v 10+5 idag. Ska tilläggas att jag haft det sedan v 6 ungefär, men läste på att man helst ska undvika dalacin i första trimestern pga missbildningar m.m så jag har dragits med det för att vänta in.

    Tills jag googlade.. och hittade trådar med sena missfall osv, fick panik och hittade tillslut ett annat läkemedel som heter donaxyl som ska va säkert i graviditet, men är ganska nytt på marknaden. Vagitorier 6 dagar i rad.

    Vad tycker ni jag ska göra? Börja idag och inte vänta?

    Har försökt nå min bm men inget svar än.

  • Svar på tråden Bakteriell vaginos vid graviditet
  • Anonym (Bv)

    Varken donaxyl eller dalacin hjälper vid bakteriell vaginos

  • Jagheteralma
    Anonym (Bv) skrev 2020-11-06 11:14:50 följande:

    Varken donaxyl eller dalacin hjälper vid bakteriell vaginos


    Var har du fått detta ifrån? Eller pratar du av egna erfarenheter?
  • Anonym (Bv)
    Jagheteralma skrev 2020-11-06 11:16:11 följande:

    Var har du fått detta ifrån? Eller pratar du av egna erfarenheter?


    Av egna erfarenheter. Det sägs att det ska hjälpa men det har inte gjort det, många får även tillbaka bv strax efter avslutad behandling.
  • Jagheteralma
    Anonym (Bv) skrev 2020-11-06 11:14:50 följande:

    Varken donaxyl eller dalacin hjälper vid bakteriell vaginos


    Var har du fått detta ifrån? Eller pratar du av egna erfarenheter?
    Anonym (Bv) skrev 2020-11-06 11:18:18 följande:

    Av egna erfarenheter. Det sägs att det ska hjälpa men det har inte gjort det, många får även tillbaka bv strax efter avslutad behandling.


    Fast det där är ju individuellt. Jag har haft det förut och blivit behandlad med bra resultat. Även vänner som haft det och blivit bra.

    Undrade mest hur det är när man är gravid, söker Drf erfarenheter av andra som varit med om samma.
  • Anonym (Bv)
    Jagheteralma skrev 2020-11-06 11:23:07 följande:

    Var har du fått detta ifrån? Eller pratar du av egna erfarenheter?Fast det där är ju individuellt. Jag har haft det förut och blivit behandlad med bra resultat. Även vänner som haft det och blivit bra.

    Undrade mest hur det är när man är gravid, söker Drf erfarenheter av andra som varit med om samma.


    Jag hade förmodligen bv när jag var gravid, fick diagnosen typ 2 veckor innan jag plussade. Fick ingen behandling då eftersom jag bara hade problem med lukt efter samlag. Barnet föddes frisk. Det är om bv skapar inflammation i livmodern som det är farligt att ha det.
  • Jagheteralma
    Anonym (Bv) skrev 2020-11-06 11:31:23 följande:

    Jag hade förmodligen bv när jag var gravid, fick diagnosen typ 2 veckor innan jag plussade. Fick ingen behandling då eftersom jag bara hade problem med lukt efter samlag. Barnet föddes frisk. Det är om bv skapar inflammation i livmodern som det är farligt att ha det.


    Okej så du gick med bv hela graviditeten? När var detta? För de bm och läkare jag fått prata med menade på att ?detta var ju inte bra? typ, därav min ångest,
  • Anonym (Bv)
    Jagheteralma skrev 2020-11-06 11:38:31 följande:

    Okej så du gick med bv hela graviditeten? När var detta? För de bm och läkare jag fått prata med menade på att ?detta var ju inte bra? typ, därav min ångest,


    Ja, om det inte läkte ut av sig självt som det sägs kunna göra. Jag berättade inte om min bv för barnmorskan för jag var inte så påläst om det då.

    Jag tror att de behandlar gravida med bv pga risken för uppåtstigande infektion i livmodern, för det är ju i sig farligt.
  • Anonym (Ciss)

    Jag har samma erfarenhet som Anonym (bv) ovanför. Jag hade bakteriell vaginos när jag blev gravid och hade tid hos läkaren för undersökning innan jag plussade. Jag sa till henne att jag misstänkte att jag var gravid och hon skrev ut lokalverkande antibiotika. Jag googlade lite när jag kom hem, struntade i antibiotikan eftersom jag var orolig för det eventuella fostret. Jag fick sen ett plus några dagar senare och den bakteriella vaginosen läkte ut av sig själv på några veckor. Kanske fyra?

    Jag födde sen en frisk pojke i vecka 40+1.

    Såhär står det på den trovärdiga sajten InfPreg (drivs av Karolinska institutet i samarbete med Region Stockholm) som är en databas där vårdpersonal och allmänhet får information om infektioner vid graviditet:

    Bakteriell vaginos kan ibland försvinna av sig självt under graviditeten.Det finns studier som talar för att bakteriell vaginos skulle kunna vara en bidragande orsak till för tidig födsel, d.v.s. förlossning före graviditetsvecka 37, men det är inte klarlagt om bakteriell vaginos är den verkliga orsaken till förtidig förlossning. Man är inte heller säker på om antibiotikabehandling av bakteriell vaginos under graviditeten minskar risken för förtidig förlossning. Fostret eller det nyfödda barnet får inte några symtom som beror på bakteriell vaginos hos modern vid förlossningen. Bakteriell vaginos försvinner spontant hos en del gravida kvinnor (vilket inte sker för icke-gravida kvinnor).

  • Anonym (Ciss)

    Jag vill poängtera att jag inte håller med anonym (bv) om att det är meningslöst att behandla vaginosen. Men jag tror inte att det är absolut nödvändigt, och att det verkar vara vetenskapligt oklart huruvida det ens finns risker med att ha bakteriell vaginos som gravid.

  • Anonym (Bv)
    Anonym (Ciss) skrev 2020-11-06 15:16:28 följande:

    Jag vill poängtera att jag inte håller med anonym (bv) om att det är meningslöst att behandla vaginosen. Men jag tror inte att det är absolut nödvändigt, och att det verkar vara vetenskapligt oklart huruvida det ens finns risker med att ha bakteriell vaginos som gravid.


    Den lokalverkande antibiotikan verkar bara i själva slidan, inte inne i livmodern där fostret ligger. Det är om bakterierna som orsakar bv skulle vandra upp till livmodern som det kan bli problem, men vid graviditet funkar slempoppen som ett effektivt skydd mot infektioner, dvs den förhindrar att bakterier från slidan vandrar upp till livmodern.
  • Jagheteralma

    Det här kanske låter som en jätte dum fråga, har googlat men inte hittat svar på svenska sidor. Men kan bv påverka fostret negativt på något sätt? Tänker på utvecklingen av fostret..

    Jag ska få utskrivet donaxyl och vet inte om jag börjar kuren denna söndag (11+0) eller väntar tills 12+0 då allt ska va ?färdigutvecklat? på fostret..

  • Anonym (Bv)
    Jagheteralma skrev 2020-11-06 16:37:37 följande:

    Det här kanske låter som en jätte dum fråga, har googlat men inte hittat svar på svenska sidor. Men kan bv påverka fostret negativt på något sätt? Tänker på utvecklingen av fostret..

    Jag ska få utskrivet donaxyl och vet inte om jag börjar kuren denna söndag (11+0) eller väntar tills 12+0 då allt ska va ?färdigutvecklat? på fostret..


    Finns ingen forskning som tyder på det. Bv är ju naturligt förekommande slidbakterier som ökat i antal, ingen könssjukdom. Dock vet man väldigt lite i Sverige om kvinnosjukdomar och infektioner då sådant inte prioriteras eller forskas om i samma utsträckning som utomlands.

    Donaxyl kommer som sagt varken göra från eller till då den enbart verkar i själva slidan och fostret ligger i livmodern och skyddas av slemproppen, Donaxyl har därför ingen påverkan på missfall, för tidig förlossning etc.
  • Anonym (Ciss)
    Anonym (Bv) skrev 2020-11-06 15:58:42 följande:

    Den lokalverkande antibiotikan verkar bara i själva slidan, inte inne i livmodern där fostret ligger. Det är om bakterierna som orsakar bv skulle vandra upp till livmodern som det kan bli problem, men vid graviditet funkar slempoppen som ett effektivt skydd mot infektioner, dvs den förhindrar att bakterier från slidan vandrar upp till livmodern.


    Jo, visst är det så. Samtidigt finns det ju fall där bakterier ändå vandrar över den barriären och infekterar fostret under en graviditet. Jag tänker exempelvis på grupp B-streptokocker.

    Sen är det ju så att vården ändå anser att det är värt att behandla gravida kvinnor, och är det fullständigt onödig enligt studier så skulle man inte göra det, anser jag. Idag är man ju försiktig med att förskriva antibiotika i onödan.
  • Anonym (Bv)
    Anonym (Ciss) skrev 2020-11-06 18:40:50 följande:

    Jo, visst är det så. Samtidigt finns det ju fall där bakterier ändå vandrar över den barriären och infekterar fostret under en graviditet. Jag tänker exempelvis på grupp B-streptokocker.

    Sen är det ju så att vården ändå anser att det är värt att behandla gravida kvinnor, och är det fullständigt onödig enligt studier så skulle man inte göra det, anser jag. Idag är man ju försiktig med att förskriva antibiotika i onödan.


    I de fallen brukar det handla om att mamman redan har GBS i livmodern när hon blir gravid. Låter osannolikt att bakterien skulle kunna passera slemproppen.

    Gravida behandlas bara vid förlossningen eftersom slemproppen då lossnar och riskerar föra över bakterien till barnet i samband med förlossningen. Det anses inte nödvändigt att behandla den under graviditeten.
Svar på tråden Bakteriell vaginos vid graviditet