• Sidy

AFA försäkring skada i arbetet

Finns det någon här som skadat sig i arbetet och anmält arbets skadan till AFA?

? Var arbetar Ni, vilket yrke?
    ? Hur länge var Ni sjukskrivna efter skadan?
    ? Vad fick Ni ersättning för?
    ? Fick Ni för sveda och värk?
    ? Något speciellt man bör tänka på?

Tar tacksamt emot Era berättelser om skadan och ersättningen Ni fick från AFA!

Tack på förhand!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-11-08 10:22
    Vill Ni hellre svara mig privat så skicka ett meddelande!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-11-08 10:22
    Vill Ni hellre svara mig privat så skicka ett meddelande!!

• Svar på tråden AFA försäkring skada i arbetet
  • pepsimax

Har anmält en skada i form av våld och fysiskt övergrepp av en vårdtagare, en skada som även anmälts av chefen till försäkringskassan, men fick inte det godkänd pga det inte gick att visa på att mitt dåliga psykiska mående berodde på händelsen enligt AFA.

Är det en fysisk skada enbart så tror jag chansen är större.Afa är ofta bra att ha att göra med.

• Sidy

Tack för Ditt svar!

Min skada är en fysisk skada som jag hoppas och tror attrahera skall bli fri från inom det närmaste.
    Har varit sjukskriven 2 veckor och tror det blir 2-3 veckor till.
    (har arbetat på samma avdelning i drygt 20 år och har aldrig tidigare som turer behövt anlita AFA.

Hoppas dom hjälper mig att ersätta mina glasögon som gick sönder när jag ramlade?

Att jag får något för sveda och värk eftersom det hände under arbetstid?

Kan man få ersättning för resor till och från sjukgymnast och läkar/sjukhusbesök?
    kan inte köra egen bil i nuläget och med tanke på Covid 19 vill jag ej åka taxi, åker hellre med en vän eller anhörig!

Vill gärna höra hur det gått för fler som anmält till AFA????

• Sidy

Finns det ingen som kan dela med sig av sina erfarenheter kring AFA??

• Anonvm

I mitt tycke är det enligt min erfarenhet relativt god ersättning ifrån denna försäkring.

En arbetskamrat till mig klämde långfingret, inget brutet, men det gick åt ett par stygn för att få det att läka... Han har också nedsatt känsel i den fingertoppen efteråt. Enligt utsago fick han 15.000:- för denna skada.

• mandeem78

Small i knät ganska hårt och fick ersättning för lönen samt medicin. Fick ingen ersättning även fast jag hade efterliggande besvär. Anlitade Insurello och fick ut 25000kr ungefär från Afa och från min privat försäkring

• Sidy

mandeem78 skadade Du Dig under arbetstid eller på fritiden?
    Vad var det för skada Du fick?
    AFA ville alltså inte ge Dig ersättning?
    Vad gjorde att Du senare fick ersättning?

Tydligen kommer jag få för sveda och värk, med det AFA ersätter är 2500:- per månad efter att man varit sjukskriven i mer än 31 dagar.

• Sidy

Jag fick ersättning för sveda och värk då jag var sjukskriven 40 dagar.
    Nu har jag opererat min skada och kommer vara sjukskriven i ca 3 veckor igen. 
    Finns det chans att jag får någon ytterligare ersättning?

Kan man få ersättning för operation?
    Eller är det ärren efter som ger ersättning?

Tyvärr är inte min handläggare jag blivit tilldelad speciellt trevlig eller hjälpsam men jag förutsätter givetvis att hen ändå sköter sitt jobb när det gäller min skada.

Är det något jag behöver tänka på, tar tacksamt emot tips från Er som haft med AFA att göra!

• Sidy
    mandeem78 skrev 2020-12-02 17:50:10 följande:

Small i knät ganska hårt och fick ersättning för lönen samt medicin. Fick ingen ersättning även fast jag hade efterliggande besvär. Anlitade Insurello och fick ut 25000kr ungefär från Afa och från min privat försäkring

Vad kom det sig att Du fick ut på AFA efter att kontaktat Insurello?
  • Ninniiii

Jag arbetar som undersköterska inom äldreomsorg, bröt fotleden under ett obligatoriskt AW.

Var sjukskriven i ca 6 veckor för just fotledsbrottet men hemma längre för en annan sjukskrivning som skedde i anslutning till min första.

För min del skedde inte min skada på arbetsplatsen och det blev en liten utredning om hur,när,var som jag gjorde med min chef till afa. Men jag var berättigad till ersättning och fick ersättning för undersökningar, medicin och kvarvarande men. Ca 27000:- fick jag.

• Sidy

Tack för Ditt svar!
    Jag har fått ersättning för mediciner, läkarbesök/rehab (har nu frikort) fick även i samband med olyckan ?sveda och värk? ersättning då jag var sjukskriven 40 dagar och man får ersättning om man är sjukskriven mer än 31 dagar.....
    Sveda och värk fick jag med 2500:- för 31 dagar.

Men nu är jag ju sjukskriven osammanhängande med operation som beror på olyckan, kan man få någon ersättning för detta?

När fick Du ersättningen för Din skada?
    Hur lång tid efter olyckan betalades det ut?

Kan man få ersättning för operationsärr eller är det endast för ärr orsakat av skada?

Svar på tråden AFA försäkring skada i arbetet