• gatoraid

    Hjälp två studenter genom att svara på en kort enkät angående uppfattning av nyhetsmedier

    Hej! Vi är två studenter som skriver en c-uppsats gällande hur människor uppfattar artiklar från olika nyhetsmedier. Om du har tid att svara på denna enkäten skulle det var oerhört uppskattat. Det tar max 5 min.Skrattande  

    https://www.esmaker.net/nx2/s.aspx?id=4b86b4cfb71b

  • Svar på tråden Hjälp två studenter genom att svara på en kort enkät angående uppfattning av nyhetsmedier
  • Anonym (T)

    Vad är syftet med enkäten om man inte kan tänka sig delta i intervju på plats? Det finns i enkäten nämligen inte en enda fråga som rör hur man uppfattar artiklar eller nyhetsmedier. Söker ni folk att intervjua behöver ni knappast göra en enkät för det eller för att få grundläggande information om folk som inte ska intervjuas. Eller är syftet att ta reda på den grundläggande faktan om folk som inte vill låta sig intervjuas på plats skiljer sig från de som vill det? Det är i så fall inget ni nämner vare sig här eller i enkäten.

  • gatoraid

    Hej! Tanken är att enkäten ska underlätta urvalsprocessen av intervjupersoner. Där söker vi två kategorier av människor, vilket enkäten hjälper att urskilja.

  • Anonym (????)

    Jag håller med tidigare inlägg som undrar om kopplingen till det ni påstår att ni ska undersöka kontra de frågor som finns i enkäten. 
    Hur ska ni använda den statistik ni får fram om tex kulturvanor, i relation till att ni får människor som vill svara på frågor om nyhetsmedia? 
    Vad har er handledare rått er att göra innan ni formulerade enkäten? Är syftet att ha kulturella/icke så kulturella människor som de två kategorierna? Var framgår det i så fall? Och - är det relevant för en studie om nyhetsmedievanor? Finns det teorier som påvisar att det kan finnas ett samband mellan det kulturella intresset och hur man hanterar nyhetsmedia? 

    Visst kan ni ha de frågor ni har men då behöver ni tydliggöra syftet. I nuläget blir jag tveksam på att besvara enkäten (och jag är en sådan person som svarar på många enkäter, men jag gör det enbart när jag till fullo förstår syftet) 

    Jag tror att mina funderingar beror på att ni försöker få till två saker i samma enkät: få personer som vill bli intervjuade om nyhetsmedia, men samtidigt söker ni denna bakgrundsinformation som handlar om kulturvanor - och ja - kopplingen är oklar för oss som enbart ser denna enkät. 

  • Anonym (S)
    gatoraid skrev 2020-11-11 09:21:26 följande:

    Hej! Tanken är att enkäten ska underlätta urvalsprocessen av intervjupersoner. Där söker vi två kategorier av människor, vilket enkäten hjälper att urskilja.


    Varför framgår det inte i trådstarten?
  • gatoraid
    Anonym (????) skrev 2020-11-11 09:36:11 följande:

    Jag håller med tidigare inlägg som undrar om kopplingen till det ni påstår att ni ska undersöka kontra de frågor som finns i enkäten. 
    Hur ska ni använda den statistik ni får fram om tex kulturvanor, i relation till att ni får människor som vill svara på frågor om nyhetsmedia? 
    Vad har er handledare rått er att göra innan ni formulerade enkäten? Är syftet att ha kulturella/icke så kulturella människor som de två kategorierna? Var framgår det i så fall? Och - är det relevant för en studie om nyhetsmedievanor? Finns det teorier som påvisar att det kan finnas ett samband mellan det kulturella intresset och hur man hanterar nyhetsmedia? 

    Visst kan ni ha de frågor ni har men då behöver ni tydliggöra syftet. I nuläget blir jag tveksam på att besvara enkäten (och jag är en sådan person som svarar på många enkäter, men jag gör det enbart när jag till fullo förstår syftet) 

    Jag tror att mina funderingar beror på att ni försöker få till två saker i samma enkät: få personer som vill bli intervjuade om nyhetsmedia, men samtidigt söker ni denna bakgrundsinformation som handlar om kulturvanor - och ja - kopplingen är oklar för oss som enbart ser denna enkät. 


    Vi håller med om att syftet inte tydligt framkommer, den kritiken tar vi definitiv till oss. Vi underskattade nog viljan att förstå helheten hos de som besvarar enkäten. 

    Undersökningen utgår från Bourdieu och hans syn på kulturellt kapital. Genom detta vill vi se hur människor uppfattar olika nyhetsartiklar, beroende på kulturellt kapital.
  • Aniiee
    gatoraid skrev 2020-11-11 13:37:11 följande:
    Vi håller med om att syftet inte tydligt framkommer, den kritiken tar vi definitiv till oss. Vi underskattade nog viljan att förstå helheten hos de som besvarar enkäten. 

    Undersökningen utgår från Bourdieu och hans syn på kulturellt kapital. Genom detta vill vi se hur människor uppfattar olika nyhetsartiklar, beroende på kulturellt kapital.
    Du, folk är inte tankeläsare. Det spelar ingen roll hur mycket man vill förstå något om det inte framgår vad det är man ska förstå.
    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Disa35
    Aniiee skrev 2020-11-11 18:38:05 följande:

    Du, folk är inte tankeläsare. Det spelar ingen roll hur mycket man vill förstå något om det inte framgår vad det är man ska förstå.


    Lugna dig nu, de är typ 21 bast och helt nya i den akademiska världen.

    Det de lite klumpigt försöker förklara - men inte lyckas med - är att de vill att vi här ska besvara deras enkät utan att ifrågasätta nämnda enkät.
  • Anonym (47åring)

    Oj den snubben är inte klok, enligt honom är min man tack vare sitt jobb och utbildningsnivå bättre på kultur än mig som är obildat men gillar kultur.

Svar på tråden Hjälp två studenter genom att svara på en kort enkät angående uppfattning av nyhetsmedier