• Linnea.12

Förkyld på jobbet negativt Coronatest

Är det okej att gå till jobbet om man har förkylningssymtom efter att man testat negativt på corona?

• Svar på tråden Förkyld på jobbet negativt Coronatest
  • myskmalva

Du ska vara såpass frisk att du inte är smittsam längre. Annars kan du ju smitta andra som i sin tur tvingas att stanna hemma, testa sig, förlora inkomst etc.

• Anonym (Fråga arbetsgivaren)

Prata med din arbetsgivare. Jag hade lindriga symtom så att jag utan problem kunde jobba. Provtog mig två ggr med 3 dagars mellanrum. Båda med negativt svar. Jag fick komma tillbaka till jobbet trots symtom bara jag orkade jobba vilket inte vara några som helst problem. Så är upp till arbetsgivaren var de säger. Kan ju även bero på resurser och vikarier. För mig måste de ta in någon som jobbat för mig, vilket innebär att någon behöver jobba övertid då det inte finns några vikarier att tillgå.

• Linnea.12

Det är igentligen inte mig det gäller, inte än.. Men har kollegor som testat sig men är hostiga. Har också hört om fall där man testat sig och sedan gått tillbaka till jobbet och sedan haft corona iaf. Men är väl som du var inne på att fråga arbetsgivaren.

Anonym (Fråga arbetsgivaren) skrev 2020-11-11 07:10:08 följande:

Prata med din arbetsgivare. Jag hade lindriga symtom så att jag utan problem kunde jobba. Provtog mig två ggr med 3 dagars mellanrum. Båda med negativt svar. Jag fick komma tillbaka till jobbet trots symtom bara jag orkade jobba vilket inte vara några som helst problem. Så är upp till arbetsgivaren var de säger. Kan ju även bero på resurser och vikarier. För mig måste de ta in någon som jobbat för mig, vilket innebär att någon behöver jobba övertid då det inte finns några vikarier att tillgå.

• Anonym (iii)

På mitt jobb ska man stanna hemma om man ff är tex hostig och snuvig, efter neg. test eftersom man kan smitta andra med vanlig förkylning och de i sin tur kan ju då inte veta vad de fått, och måste stanna hemma osv. 
    Och det är väl exakt vad som står i råden. 

• Anonym (U)

På mitt jobb måste man jobba hemma hela tiden. Folk som arbetstränar får inte jobba alls...

Svar på tråden Förkyld på jobbet negativt Coronatest