• motorez

Sa inte till arbetsförmedlingen att jag studerar, får panik nu!

Hej jag missade att meddela till arbetsförmedlingen att jag studerar samtidigt som jag får aktivitetsersättning, jag visste verkligen inte att man måste meddela det till dom, jag läser bara en kurs på distans.
    Kan jag bli återbetalningsskyldig nu? jag har läst denna kurs i två månader nu, jag ser att man måste meddela till dom INNAN man börjat på kursen, vad gör jag då??

Dom har nya regler nu om att man kan få studera samtidigt med aktivitetsersättning om man får det godkänt av af, men jag har studerat i två månader utan att meddela dom, ska jag meddela dom nu och bli återbetalningsskyldig eller ska jag hålla tyst?

hjälp snälla!
  • Svar på tråden Sa inte till arbetsförmedlingen att jag studerar, får panik nu!
  • Tusselina

Du minskar ganska kraftigt risken att bli polisanmäld för det om du meddelar själv rent generellt än om de kommer på dig 

Hur kan du ha missat att man måste anmäla sådant dock? brukar vara gott om information om det. 

• Anonym (Fk)

Aktivitetsersättning får man från försäkringskassan. Om du har börjat studera så behöver du meddela dem. De kan dra in din ersättning och pröva din arbetsförmåga på nytt. Men det behöver inte bli så.

Mitt tips är att du ringer din handläggare omgående och berättar.

• Anonym (Fk)

Jo, sannolikheten att du skulle bli polisanmäld är minimal i dagsläget. Skulle du undanhålla detta och det kommer fram senare kan det bli tal om återkrav och ev polisanmälan. Just nu är det bara en indragning av ersättning som kan bli aktuellt.

• PaulieJ

Så länge du ej får CSN från läsa kursen så gör det inget. Eftersom du inte kan få pengar från 2 ställen. Om man läser 1-2 kurser sidan om jobbsök gör inget

• Tusselina
    PaulieJ skrev 2020-11-13 00:46:52 följande:
    Så länge du ej får CSN från läsa kursen så gör det inget. Eftersom du inte kan få pengar från 2 ställen. Om man läser 1-2 kurser sidan om jobbsök gör inget
    Det gör väldigt mycket och har inte alls att göra med om man får CSN eller inte. Däremot är "upptäcktsrisken" närmast 100% om man gör det pga samkörningen av registren.

TS lyssna inte på det här för det är helt felaktigt. 
  • Anonym (Tess)

Du kommer bli återbetalningsskyldig och riskerar att bli utslängd från din A-kassa. Skulle du bli arbetslös får du vänta ett år innan Du kan börja stämpla igen, du måste dessutom ha jobbat ett år innan.

Hände mig, jag rapporterade att jag hade jobbat men sidan hängde sig och när jag fick iväg det stod det fullt arbetslös så jag fick dubbel ersättning. Så jag fick betala tillbaka och blev utslängd pga fusk, trots att jag var helt oskyldig, men det går inte att förklara för en myndighet... fick ingen polisanmälan iaf.

• PaulieJ
    Tusselina skrev 2020-11-13 01:38:59 följande:

Det gör väldigt mycket och har inte alls att göra med om man får CSN eller inte. Däremot är "upptäcktsrisken" närmast 100% om man gör det pga samkörningen av registren.

TS lyssna inte på det här för det är helt felaktigt. 

Har själv haft aktivitetsstöd från försäkringskassan för jag var arbetslös och läste 1 kurs på distans, engelska 6. Det gick bra sa min handläggare så länge jag inte hade CSN. Det har visst göra med om man har CSN eller inte och om man pluggar 1-2 kurs eller en hel utbildning.

Läser du exempel en hel utbildning på distans och har CSN och samtidigt är "arbetslös" och får aktivitetsstöd då begår man brott och blir avstängd samt återbetalningsskyldig.

Sen har dem ändrat sen september att man får lov plugga och behålla sitt aktivitetsstöd. Så läs på och lär dig rätt inann du ska påpeka det jag skrivit att det är fel
  • Anonym (Lea)

Det som spelar roll är om det förhindrar dig att ta arbete. Så ring dem, säg som det är att du missat. De är nog mer förstående i dessa tider.

Svar på tråden Sa inte till arbetsförmedlingen att jag studerar, får panik nu!