• motorez

Sa inte till arbetsförmedlingen att jag studerar, får panik nu!

Hej jag missade att meddela till arbetsförmedlingen att jag studerar samtidigt som jag får aktivitetsersättning, jag visste verkligen inte att man måste meddela det till dom, jag läser bara en kurs på distans.
    Kan jag bli återbetalningsskyldig nu? jag har läst denna kurs i två månader nu, jag ser att man måste meddela till dom INNAN man börjat på kursen, vad gör jag då??

Dom har nya regler nu om att man kan få studera samtidigt med aktivitetsersättning om man får det godkänt av af, men jag har studerat i två månader utan att meddela dom, ska jag meddela dom nu och bli återbetalningsskyldig eller ska jag hålla tyst?

hjälp snälla!
  • Svar på tråden Sa inte till arbetsförmedlingen att jag studerar, får panik nu!
  • Tusselina

Du minskar ganska kraftigt risken att bli polisanmäld för det om du meddelar själv rent generellt än om de kommer på dig 

Hur kan du ha missat att man måste anmäla sådant dock? brukar vara gott om information om det. 

• Anonym (Fk)

Aktivitetsersättning får man från försäkringskassan. Om du har börjat studera så behöver du meddela dem. De kan dra in din ersättning och pröva din arbetsförmåga på nytt. Men det behöver inte bli så.

Mitt tips är att du ringer din handläggare omgående och berättar.

• Anonym (Fk)

Jo, sannolikheten att du skulle bli polisanmäld är minimal i dagsläget. Skulle du undanhålla detta och det kommer fram senare kan det bli tal om återkrav och ev polisanmälan. Just nu är det bara en indragning av ersättning som kan bli aktuellt.

• PaulieJ

Så länge du ej får CSN från läsa kursen så gör det inget. Eftersom du inte kan få pengar från 2 ställen. Om man läser 1-2 kurser sidan om jobbsök gör inget

• Tusselina
    PaulieJ skrev 2020-11-13 00:46:52 följande:
    Så länge du ej får CSN från läsa kursen så gör det inget. Eftersom du inte kan få pengar från 2 ställen. Om man läser 1-2 kurser sidan om jobbsök gör inget