Skolan kräver tillgång till dator eller surfplatta
Som rubriken lyder, skolan kräver att mina barn har tillgång till det hemma, men vägrar samtidigt låna ut.
Är det här verkligen rätt? Hur är det i era barns skolor?
Som rubriken lyder, skolan kräver att mina barn har tillgång till det hemma, men vägrar samtidigt låna ut.
Är det här verkligen rätt? Hur är det i era barns skolor?
För mig är det jättesvårt det där med barnens skola och datorer/plattor. Jag lever på marginalen varje månad, nej det var inte meningen att min make skulle avlida, tack för omtanken, och att ha råd med en dator när man lever på under 100 kronor över att få socialbidrag vet jag inte hur det ska gå till. Nu är mina barn hemma pga symtom de nästan inte har och kravet från skolan är att de ska vara online och följa med hela dagarna båda två om de inte är sängliggande sjuka. Jag har förklarat att det inte går för jag har inte ens en webbkamera till den enda 10 år gamla datorn vi har, och de vägrar låta barnen ha skol-plattorna hemma.
Det hade ju gått an för oss om det bara var så att de lade ut skoluppgifter i skolnätet och hade någon form av digitalt eller tryckt läsmaterial, men kravet på att de är med på lektionerna digitalt gör att det hela fallerar totalt.
Detta gällde dock mobilt bank id och det är väl inte samma? Gå via maken måste man dock. Har man gemensamvårdnad måste båda godkänna minsta skitsak.
För mig är det jättesvårt det där med barnens skola och datorer/plattor. Jag lever på marginalen varje månad, nej det var inte meningen att min make skulle avlida, tack för omtanken, och att ha råd med en dator när man lever på under 100 kronor över att få socialbidrag vet jag inte hur det ska gå till. Nu är mina barn hemma pga symtom de nästan inte har och kravet från skolan är att de ska vara online och följa med hela dagarna båda två om de inte är sängliggande sjuka. Jag har förklarat att det inte går för jag har inte ens en webbkamera till den enda 10 år gamla datorn vi har, och de vägrar låta barnen ha skol-plattorna hemma.
Det hade ju gått an för oss om det bara var så att de lade ut skoluppgifter i skolnätet och hade någon form av digitalt eller tryckt läsmaterial, men kravet på att de är med på lektionerna digitalt gör att det hela fallerar totalt.
En annan sak som skolorna verkar missat med distansundervisning är att även om man har tillgång till dator så har man inte alltid tillgång till internet. Här i lokaltidningen har elever boende på landet talat om att de må ha dator, men att de överhuvudtaget inte kan sköta pluggandet eftersom att det är mer eller mindre radioskugga på sina ställen här. Min egen far har ett helsike när han ska jobba hemifrån eftersom att den enda ordentliga mottagningen man har till mobiltelefonerna(dvs jobbtelefonen) är längst bak i trädgården eller hängande ut genom badrumsfönstret på andra våningen.... Internet funkar när det har lust typ. Det blir ofta strömavbrott eller åtminstone störningar bara det regnar ordentligt. Sverige 2020
En grej till som stör mig är att man måste ha bank-id till allt. Bank-id funkar inte längre på min gamla älskade skittelefon(ja, jag kan byta så riktigt rätt att gnälla har jag kanske inte), så det blir maken som får godkänna grejer och sedan måste jag ringa till skolan eller kommunen och godkänna för mig. Till och med för att läsa veckobrevet och matsedeln behövs bank-id. Maken skriver ut veckobrevet på jobbet. Jag vill ha det på kylskåpet för att varje dag kunna påminnas om det är något. Förr klagade föräldrarna på bergen av papper från skolorna, men inte vet jag om dagens modell är bättre.
En annan sak som skolorna verkar missat med distansundervisning är att även om man har tillgång till dator så har man inte alltid tillgång till internet. Här i lokaltidningen har elever boende på landet talat om att de må ha dator, men att de överhuvudtaget inte kan sköta pluggandet eftersom att det är mer eller mindre radioskugga på sina ställen här. Min egen far har ett helsike när han ska jobba hemifrån eftersom att den enda ordentliga mottagningen man har till mobiltelefonerna(dvs jobbtelefonen) är längst bak i trädgården eller hängande ut genom badrumsfönstret på andra våningen.... Internet funkar när det har lust typ. Det blir ofta strömavbrott eller åtminstone störningar bara det regnar ordentligt. Sverige 2020
TS
Har du tagit upp detta med andra föräldrar?
Du kan alltid försöka få igenom ett föräldramöte och så får ni föräldrar komma till tals och komma på en lösning.
Det kallas inte "mobilt bankid" när det är i datorn. Det kallas "bankid på fil" eller "bankid på kort", men som du skriver så kan man göra det mesta med det.
Det finns i alla fall en sak som kräver just "mobilt bankid", och det är Swish.
Det är väldigt smidigt, och jag rekommenderar fluu att skaffa en ny telefon för att kunna använda Swish.
Ett tips!
Appen "Skolschema" är super! Man kan lägga in alla sina barns scheman som favoriter plus att matlistan också finns där! Inget bankid alls!
Hittils har alla skolor jag kollat upp haft sina schema där. Hade appen "skolmaten" innan, men skolschema slår den med hästlängder tycker jag.
Åhhh vilken nostalgi jag fick.
I slutet av 90 talet fick folk gå ut i trädgården för att ringa på mobilen. De som hade Comviq och andra operatörer fick stå på en speciell plats.
Vi som hade telia fick leta täckning i huset. Ibland fick jag stå på köksbordet och hålla upp mobilen gör att skicks ett sms. Haha
Ibland kunde det ta timmar innan ett sms kom fram. Jag och min bror hade varit på stan och satt på bussen hem. När klev av så skickade jag ett sms till pappa om att vi var framme vid hållplatsen. Han kom efter en stund och då åkte vi hem. När vi kom hem så åkte han och ett par vänner ut för att fiska.
Ett par timmar senare ringer han helt panikslagen och frågar vart vi är.
Mitt ute på sjön två till tre timmar senare fick han mitt sms om att vi var vid hållplatsen.???? ( Vi hade gjort upp innan vilken tid vi vi kom till hållplatsen nör vi kom från stan)
Även om våra barn har egna datorer tycker jag inte att skolan kan kräva att man har en dator eller surfplatta åt barnen. Alla har faktiskt inte råd. I de fall där det fungerar och underlättar med material på nätet är det ju jättebra, men annars borde skolan kunna tillhandahålla utskrifter och böcker som kan plockas upp.
Dessutom är det orimligt att kräva att ett lågstadiebarn ska närvara online en stor del av dagen, speciellt om pedagogiken inte är anpassad för undervisning online.
När det gäller lågstadiebarn är det viktiga att jobba med räkning, läsning och skrivning, och för det behövs bara vanliga böcker, papper och penna. Får jag veta att mitt barn ska öva på multiplikationstabellerna upp till 10x10 kan jag på 5 minuter fixa fram "arbetsblad", Samma sak om det gäller övning på 10-kamrater.
Det viktiga är ju att barnen lär sig vissa moment, inte att de gjort en viss övning på datorn.
Jag har barn på lågstadiet och mellanstadiet. Det äldre barnet har böcker i alla ämnen (även om vissa böcker bara finns tillgängliga vissa veckor då de delar på böckerna på mellanstadiet). Lågstadiebarnet har i alla fall böcker i matte, svenska och engelska. När de varit tvungna att vara hemma har jag plockat upp böcker och arbetsblad i skolan, och sedan har de fått ägna tid åt att jobba i böckerna, läsa både skönlitteratur och faktatexter och skrivit brev till släktningar.
Tillhandahåller skolan bara material online borde de se till att barn som inte kan vara i skolan får låna dator eller surfplatta.
De kanske kan använda din och din mans mobiltelefoner och låna en dator från någon av era bekanta eller släktingar? På så sätt kan alla tre delta i undervisningen via till exempel Teams som många skolor använder idag.
Hur menar de att barnen ska följa undervisningen? Är det via Teams eller Zoom eller vilken plattform använder de?
De kanske kan använda din och din mans mobiltelefoner och låna en dator från någon av era bekanta eller släktingar? På så sätt kan alla tre delta i undervisningen via till exempel Teams som många skolor använder idag.
Hur menar de att barnen ska följa undervisningen? Är det via Teams eller Zoom eller vilken plattform använder de?