• Tredtopp

    Dött foster på RUL

    Va igår på ul igår(18+4) visade sig att vår bebis inte levde. Ja ni kan ju tänka er den förtvivlan.

    13+4 va tydligen fostret i när det dog. Läkaren sa att jag knappt hade nåt fostervatten. Fast än jag inte har läckt....

    Jag har 2 snitt bakom mig. Kan detta ha gjort nåt dåligt för graviditeten? Sammanväxningar funderar jag på...

    Någon som varit med om detta? Jag har fått remiss men vet inte vad som kommer hända nu...skrapas man eller ska jag krysta ut den lilla?

    Önskar pepp och tips hur ni gick vidare? Skaffade ni fler barn efter detta? Hur snabbt? Gick den graviditeten bra?

    Kan knappt tänka så ursäkta om detta är lite rörigt...

  • Svar på tråden Dött foster på RUL
  • Tredtopp
    85anna skrev 2020-11-14 18:47:47 följande:

    Usch, jag beklagar verkligen!

    Jag var med om liknande i våras, fick veta på RUL att vår bebis hjärta slutat slå någon vecka tidigare. (Jag råkade ut för en del komplikationer, men inte på grund av det, utan pga att min moderkaka vuxit sig in i livmodern, vid mitt KS-ärr. Att bebisen inte klarade sig hade inte med det att göra, men det var jäkligt tufft. Riskerade att förlora hela livmodern.)

    Du kommer med allra största säkerhet få föda ut bebisen. Jag tror att man bara gör skrapning fram till v 11-12 nånting?

    ?Fördelen? är väl att man kan få precis hur mycket smärtstillning man vill. Jag fick morfin intravenöst flera gånger.

    Igen, jag beklagar verkligen. Så jäkla orättvist och sorgligt. All kärlek!


    Åh vd jobbigt för dig! Jag har känt en svullnad i ena äggstocken redan från början. Rädd för att det växt ihop där med. Fostret låg på sidan sa de men fått ytterst lite info. Vet nu att för lite fostervatten gör att man ser bebisen rätt otydligt. Det vet jag att de gjorde på KUB men sa inte nåt om fostervatten då.

    Har du kunnat gå vidare bra? Vågar du på dig en ny graviditet? Tack för att du delar med dig
  • MeandHim
    Tredtopp skrev 2020-11-14 19:01:13 följande:

    Beklagar :(

    Hur länge blödde du efter detta? Blöder man lika länge som efter en vanlig förlossning?


    Ja, jag blödde lika länge som efter en vanlig förlossning. Sen ville sjukvården att jag skulle Jonna få mens en gång emellan nästa försök.
  • MeandHim
    Tredtopp skrev 2020-11-14 19:01:13 följande:

    Beklagar :(

    Hur länge blödde du efter detta? Blöder man lika länge som efter en vanlig förlossning?


    Ja, jag blödde lika länge som efter en vanlig förlossning. Sen ville sjukvården att jag skulle Jonna få mens en gång emellan nästa försök.
  • Tredtopp
    Anonym (S) skrev 2020-11-14 19:07:26 följande:

    Varför skulle du inte få det, har de alltså sagt det till dig? Annars tror jag inte det är standard om det inte finns anledning.


    När jag blev gravid sa de ?då blir det snitt? efter 2 snitt innebär en vanlig förlossning en risk. Detta har jag hört förut men nu när jag blev gravid sa det så hos barnmorskan oxh på ultraljudet. Så det verkar i alla fall vara så i Sthlms län.
  • Anonym (Saga)

    Beklagar verkligen!

    Har varit i nästan samma sits. Också vecka 14.

    Jag hade också gjort två snitt tidigare, men det är ju ingen förlossning så sätt, utan det räknas fortfarande som abort.

    Det gjorde inte särskilt ont fysiskt, och med hjälp av morfin blev smärtan helt hanterbar.

    Det tog 8 månader att bli gravid igen. Men det blev tyvärr missed abortion i vecka 9. Blev gravid på nytt två månader senare och det gick bra. Födde med planerat snitt. 18 månader senare kom nästa barn, även det gick bra.

  • Anonym (S)
    Tredtopp skrev 2020-11-14 19:12:26 följande:
    När jag blev gravid sa de ?då blir det snitt? efter 2 snitt innebär en vanlig förlossning en risk. Detta har jag hört förut men nu när jag blev gravid sa det så hos barnmorskan oxh på ultraljudet. Så det verkar i alla fall vara så i Sthlms län.
    Ok! Då förstår jag. Men ett så litet foster kanske inte innebär någon risk. Du får fråga läkaren vad som gäller för dig.
  • Therese356

    Beklagar verkligen. Vilken mardröm!

    Varför hade inte kroppen stött bort det eller går det inte när det är så sent? Hoppas allt går bra när det är dags. Kram!!!!

  • 85anna
    Tredtopp skrev 2020-11-14 19:10:16 följande:

    Åh vd jobbigt för dig! Jag har känt en svullnad i ena äggstocken redan från början. Rädd för att det växt ihop där med. Fostret låg på sidan sa de men fått ytterst lite info. Vet nu att för lite fostervatten gör att man ser bebisen rätt otydligt. Det vet jag att de gjorde på KUB men sa inte nåt om fostervatten då.

    Har du kunnat gå vidare bra? Vågar du på dig en ny graviditet? Tack för att du delar med dig


    Jag är helt nygravid nu. Vi ville försöka så fort det gick, men det blev lite utdraget iom komplikationer pga moderkakan...

    Fick göra ett par ingrepp efteråt men allt gick bra. Riskerade att bli av led livmoder och de misstänkte tumör, men jag klarade mig från båda så jag är lycklig.

    Vågar inte vara glad över nya graviditeten, dock. Misstänker att man kommer att vara extra nojig den här gången (även om jag mådde rätt dåligt av oro redan tidigare).

    Det du går igenom nu är riktigt skitjobbigt, jag ska inte säga något annat. Men man blir starkare.

    Önskar verkligen att allt går så smidigt som möjligt för dig!
  • Anonym (L)
    viseversa skrev 2020-11-14 17:19:56 följande:

    Beklagar verkligen ts vilken hemsk upptäkt. Berättade dom inte för dig vad som väntade nu? Dåligt av dom tycker jag.  Tror kanske du får bestämma själv hur du vill göra nu om du vill skrapas eller genomgå en "förlossning" 


    Varför skriver du om du tror?! Nej man skrapas naturligtvis inte så sent som v 13+4.
  • Tredtopp

    Vill verkligen understryka hur tacksam jag är för att ni delar era erfarenheter m. Sen igår har jag känt mig så ensam. Som att det är fel på mig.

    Det jag vet är att på måndag ska jag till sjukhuset. Prata oxh svälja en tablett. Sen ska jag hem oxh tillbaka på onsdag. Vad händer då? Tänk om det sätter igång på tisdagen? Vad gör jag då?? När allt är ute får msn något återbesök för att se att allt är ok? Får man extra UL vid en eventuell nästa graviditet? Någon som vet?

  • Tredtopp
    85anna skrev 2020-11-14 19:30:38 följande:

    Jag är helt nygravid nu. Vi ville försöka så fort det gick, men det blev lite utdraget iom komplikationer pga moderkakan...

    Fick göra ett par ingrepp efteråt men allt gick bra. Riskerade att bli av led livmoder och de misstänkte tumör, men jag klarade mig från båda så jag är lycklig.

    Vågar inte vara glad över nya graviditeten, dock. Misstänker att man kommer att vara extra nojig den här gången (även om jag mådde rätt dåligt av oro redan tidigare).

    Det du går igenom nu är riktigt skitjobbigt, jag ska inte säga något annat. Men man blir starkare.

    Önskar verkligen att allt går så smidigt som möjligt för dig!


    Grattis till nya graviditeten :)

    Får du något extra ul för att lugna din oro nu denna graviditet tror du?
  • Anonym (Saga)
    Tredtopp skrev 2020-11-14 20:26:16 följande:

    Vill verkligen understryka hur tacksam jag är för att ni delar era erfarenheter m. Sen igår har jag känt mig så ensam. Som att det är fel på mig.

    Det jag vet är att på måndag ska jag till sjukhuset. Prata oxh svälja en tablett. Sen ska jag hem oxh tillbaka på onsdag. Vad händer då? Tänk om det sätter igång på tisdagen? Vad gör jag då?? När allt är ute får msn något återbesök för att se att allt är ok? Får man extra UL vid en eventuell nästa graviditet? Någon som vet?


    Jag fick inget återbesök. Inte heller extra ultraljud nästa graviditet. Däremot fick jag ett tidigt extra ultraljud graviditeten därpå, men det var pga att jag nyligen haft ett missed abortion då.
  • 85anna
    Tredtopp skrev 2020-11-14 20:28:51 följande:

    Grattis till nya graviditeten :)

    Får du något extra ul för att lugna din oro nu denna graviditet tror du?


    Jag vet faktiskt inte, men jag tror det. Läkarna var tydliga när allt hände, att de måste hålla ordentlig koll på min moderkaka om jag blir gravid igen. Skulle den börja växa fast, så måste jag avbryta graviditeten.

    En sak (skriver inte för att skrämmas, utan verkligen bara i välmening så att du ska vara informerad) - du skrev att du ska ta en förberedande tablett o j sedan vara tillbaka några dagar senare.

    Har de meddelat dig att denna tablett KAN starta hela förloppet? De meddelade inte mig, men en väninna till mig förlorade sina barn i magen i v24. Hon fick en förberedande tablett och skulle vara tillbaka dagen efter. De berättade aldrig något mer för henne, men på natten fick hon värkar och tvingades gå igenom allt hemma. Alldeles fruktansvärt!!

    Jag frågade läkaren i våras, när de berättade att jag skulle ta en sådan tablett, och först när jag hade frågat så sa de att det faktiskt fanns en risk. Jag vägrade vara hemma ifall något sådant skulle hända mig (hade en ettåring hemma, och vi skulle aldrig vilja vara med om något sådant, framförallt inte när han var där), och därför blev jag inlagd en dag tidigare. Inget hände mig, men det kändes bra att vara på sjukhuset IFALL något skulle hända.

    (Sen vet jag inte hur det är i v.13+4, om man går igenom hela förloppet hemma ändå? Isåfall spelar det kanske ingen roll. Jag hade ett MA i v10+ för några år sen och då fick jag gå igenom det hemma iallafall).
  • Tredtopp
    85anna skrev 2020-11-15 08:22:29 följande:

    Jag vet faktiskt inte, men jag tror det. Läkarna var tydliga när allt hände, att de måste hålla ordentlig koll på min moderkaka om jag blir gravid igen. Skulle den börja växa fast, så måste jag avbryta graviditeten.

    En sak (skriver inte för att skrämmas, utan verkligen bara i välmening så att du ska vara informerad) - du skrev att du ska ta en förberedande tablett o j sedan vara tillbaka några dagar senare.

    Har de meddelat dig att denna tablett KAN starta hela förloppet? De meddelade inte mig, men en väninna till mig förlorade sina barn i magen i v24. Hon fick en förberedande tablett och skulle vara tillbaka dagen efter. De berättade aldrig något mer för henne, men på natten fick hon värkar och tvingades gå igenom allt hemma. Alldeles fruktansvärt!!

    Jag frågade läkaren i våras, när de berättade att jag skulle ta en sådan tablett, och först när jag hade frågat så sa de att det faktiskt fanns en risk. Jag vägrade vara hemma ifall något sådant skulle hända mig (hade en ettåring hemma, och vi skulle aldrig vilja vara med om något sådant, framförallt inte när han var där), och därför blev jag inlagd en dag tidigare. Inget hände mig, men det kändes bra att vara på sjukhuset IFALL något skulle hända.

    (Sen vet jag inte hur det är i v.13+4, om man går igenom hela förloppet hemma ändå? Isåfall spelar det kanske ingen roll. Jag hade ett MA i v10+ för några år sen och då fick jag gå igenom det hemma iallafall).


    Du skrämmer inte mig, jag är tacksam att du berättar detta. Jag har 3 barn hemma varav en 1 åring. Det är viktig info så tack :)

    Nu i Corona tider så får ju inte en anhörig vara med. Brukar pappan eller anhörig vara med hur var det för dig?
  • 85anna
    Tredtopp skrev 2020-11-15 10:23:03 följande:

    Du skrämmer inte mig, jag är tacksam att du berättar detta. Jag har 3 barn hemma varav en 1 åring. Det är viktig info så tack :)

    Nu i Corona tider så får ju inte en anhörig vara med. Brukar pappan eller anhörig vara med hur var det för dig?


    Han fick vara med vid själva....?processen?. Detta var i maj, så då var det också restriktioner. Första läkaren sa att han inte fick vara med, men en annan sa att det fick han visst. Partners får vara med vid vanliga förlossningar, så varför inte här, menade hon. Det är jag verkligen tacksam för!

    Men det var bara då han fick vara med, och det tog typ 1,5 dygn för mig. Jag var där ett dygn innan pga det här med den förberedande tabletten, men då fick han inte vara med.

    Är SÅ tacksam över att han var där när allt drog igång!

    Så om du vill att din man ska vara med, tycker jag definitivt att argumentet om att partners får vara med vid en vanlig förlossning borde gälla.
  • viseversa
    Anonym (L) skrev 2020-11-14 19:53:37 följande:
    Varför skriver du om du tror?! Nej man skrapas naturligtvis inte så sent som v 13+4.
    Vet du ens vad du snackar om? Verkar itne som det. Man kan VISST skrapas i v 13+4 inte minsta konstigt. Har en vän som gjorde det så sent. 
  • Tredtopp
    85anna skrev 2020-11-15 11:53:41 följande:

    Han fick vara med vid själva....?processen?. Detta var i maj, så då var det också restriktioner. Första läkaren sa att han inte fick vara med, men en annan sa att det fick han visst. Partners får vara med vid vanliga förlossningar, så varför inte här, menade hon. Det är jag verkligen tacksam för!

    Men det var bara då han fick vara med, och det tog typ 1,5 dygn för mig. Jag var där ett dygn innan pga det här med den förberedande tabletten, men då fick han inte vara med.

    Är SÅ tacksam över att han var där när allt drog igång!

    Så om du vill att din man ska vara med, tycker jag definitivt att argumentet om att partners får vara med vid en vanlig förlossning borde gälla.


    Tack för ditt svar. Jag vet inte vad jag vill...det är så svårt. Ska i alla fall dit imorgon kl 11 så vi får väl se vad de säger då...usch...
  • 85anna

    Lycka till imorgon. Du har en tuff tid framför dig, men du kommer att ta dig igenom det. Även om det inte känns så just nu.

    All kärlek!

  • Anonym (E)

    Jag beklagar det tragiska. Men sluta grubbla. Ditt missfall har inget att göra med tidigare kejsarsnitt.

  • Jamesdio

    Jag råkade ut för detta. KUB i v 13 såg helt normalt ut och vi fick se fostret röra på sig och må bra. På RUL i v19 slog inte hjärtat och storleken motsvarade v16. Detta var tvunget att bekräftas av en till personal (kommer inte ihåg om det var barnmorska eller läkare) så vi fick vänta ganska länge på sjukhuset på UL nr 2. Efter konstaterat MA fick jag med mig (abort)tabletter som skulle tas en viss dag och tid och ny tid för återbesök. "Förlossningen" satte igång snabbare än förväntat så vi fick åka in till gynakuten och fick komma in i ett rum och vänta. Och vänta, och vänta medans värkarna blev värre och värre och ingen undersökte mig och jag fick ingen smärtlindring. Jag ringde på klockan och talade om hur ont det gjorde och fick till svar att ja, det är ju som vanliga värkar, det gör ont. Tur att jag hade gått igenom 4 förlossningar tidigare och visste att smärtan var "normal". Jag frågade om jag kunde få någon smärtlindring och då svarade hon, oj, jaha, har du inte fått något alls? Men då var det redan försent för jag började krysta och fostret kom ut.

    Efteråt fick jag frågan om jag ville se fostret och jag valde att göra det. Det såg ut som en väldigt liten minibebis. Sedan gjordes ett UL för att se om allt kommit ut och eftersom de inte var helt säkra gjorde de en skrapning också. Blödde som efter en vanlig förlossning.

    Detta var i april ett år och i maj året efter föddes vår lilla sladdis som nu har ett antal år på nacken. Inte helt självklart eftersom jag då var 43 år.

Svar på tråden Dött foster på RUL