• emeliiiiiie

    Förknippar ni namnet ”Sigge” med ett djur?

    Har fastnat för namnet Sigge till vår nyfödda, dock så är det ju ett väldigt vanligt häst/hund/katt - namn också. Vill helst inte att min sons namn ska förknippas med ett djur haha! Så frågan är - förknippar ni namnet Sigge med ett djur eller inte?

  • Svar på tråden Förknippar ni namnet ”Sigge” med ett djur?
  • bananmilkshake
    Kentaur skrev 2020-11-21 16:32:01 följande:
    Haha.
    Jodå det kan man. Min kusin (chimpansen) heter det. Det är alltså inget smeknamn utan ett helt riktigt namn.

    Tycker att det faktiskt är värre med namns som Månstråle, Decibell och sånt...
    Jaha! Tack för infon. :) Ja, absolut. Alla såna wt-namn är ju hemska. 
  • flygrl
    Kentaur skrev 2020-11-21 15:54:45 följande:

    Jag tycker mest att han apar sig hela tiden så en... chimpans?


    Ha ha...I c.
    emeliiiiiie skrev 2020-11-21 07:56:20 följande:

    ????


    emeliiiiiie skrev 2020-11-21 07:57:44 följande:

    Skulle va en skrattande smiley men blev frågetecken istället.


  • mari123

    Ett djur? Varför det? Jag tänker att en "Sigge" egentligen heter Sigvard eller Sigurd. Namn som känns väldigt omoderna.

  • fluu

    Jag kan inte säga att jag förknippar det med djur även om jag känner flera djur som heter så. Jag tänker bara att det är ett smeknamn i stil med Pelle. 


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Phalaenopsis

    Snabbtest för namn:
    "Sigge, vill du gifta dig med mig?"
    "Jag föreslår att vi utnämner Sigge till ny koncernchef!"
    "Välj Sigge till ny justitieminister!"

    Funkar inte ovanstående bör man välja ett annat namn.

    Men ni kan ju välja Sixten, Sigurd eller Sigvard och sedan kalla honom för Sigge så mycket ni vill. Så länge det finns ett väl fungerande namn att falla tillbaka på vid behov.

  • Lexikon

    Sigge är för mig ett smeknamn för Sigvard, Sigurd, Sighsten eller liknande. Jättefint, men bara som smeknamn.

  • emeliiiiiie

    [quote=80776699][quote-nick]got skrev 2020-11-19 19:01:56 följande:[/quote-nick]Haha, min son heter Sigge. Han är 8 år och jag kan inte räkna alla gånger vi har fått höra att någon känner en hund eller en katt som heter så. Det finns dessutom en hästbok- serie som handlar om hästen SIgge. Vi får också frågan om vad han heter egentligen: Sigvard eller Sigurd, men vi har döpt honom till SIgge.[/quote

    Är det jag är lite orolig för, tror jag skulle bli less på sådana kommentarer. Men fantastiskt gulligt namn är det!

  • trollhona

    Jag förknippar det inte alls med djur. Däremot med namnet Sigvard. Tror att de flesta kommer fråga om Sigge är en förkortning på Sigvard.
    Fint är det iaf Glad

  • Giovanna

    Jag förknippar namnet Sigge med en av mina allra bästa vänner (som egentligen heter Sigrid). Sigge är ett nice namn, kör på det om ni känner för det!

  • Giovanna
    Giovanna skrev 2020-12-08 02:29:45 följande:

    Jag förknippar namnet Sigge med en av mina allra bästa vänner (som egentligen heter Sigrid). Sigge är ett nice namn, kör på det om ni känner för det!


    För att svara på din trådstart, NEJ jag förknippar inta namnet Sigge särskilt med djurnamn :)
  • got
    emeliiiiiie skrev 2020-11-28 08:04:56 följande:

    [quote=80776699][quote-nick]got skrev 2020-11-19 19:01:56 följande:[/quote-nick]Haha, min son heter Sigge. Han är 8 år och jag kan inte räkna alla gånger vi har fått höra att någon känner en hund eller en katt som heter så. Det finns dessutom en hästbok- serie som handlar om hästen SIgge. Vi får också frågan om vad han heter egentligen: Sigvard eller Sigurd, men vi har döpt honom till SIgge.[/quote

    Är det jag är lite orolig för, tror jag skulle bli less på sådana kommentarer. Men fantastiskt gulligt namn är det!


    Det hände i princip bara när han var liten och som jag skrev innan så är det typiskt sådant som man funderar på innan man har sitt barn. När barnet väl är fött är ett par sådana kommentarer helt ointressanta.
  • got
    Phalaenopsis skrev 2020-11-21 18:50:52 följande:

    Snabbtest för namn:
    "Sigge, vill du gifta dig med mig?"
    "Jag föreslår att vi utnämner Sigge till ny koncernchef!"
    "Välj Sigge till ny justitieminister!"

    Funkar inte ovanstående bör man välja ett annat namn.

    Men ni kan ju välja Sixten, Sigurd eller Sigvard och sedan kalla honom för Sigge så mycket ni vill. Så länge det finns ett väl fungerande namn att falla tillbaka på vid behov.


    Fast det där tror jag inte är lika viktigt nu som förr, att ha ett "propert" namn. Jag förstår vad du menar, själv känne rjag  kanske spontant större förtroende för en Carl som justitieminister än en Kosmos men när det väl gäller så tror jag inte att speciellt många bryr sig. Jag tror inte att kommande generationer, som är uppväxta med kompisar som heter Tindra, Sigge, Lou och Charlie, kommer att lägga någon större vikt vid auktoriteters förnamn. 
  • Phalaenopsis

    Det förekom ju en massa Conny, Ronny etc. tidigare också. Så småningom allmänt kända som namn från socialgrupp 3.

  • flygrl
    cloudberry79 skrev 2020-12-09 14:08:00 följande:

    Nä, egentligen inte, men min katt heter Sigrid och kallas vanligen för Sigge.


    Hur känner din katt inför att namnet också förknippas med människor?
  • Södermannen
    emeliiiiiie skrev 2020-11-19 18:31:08 följande:

    Har fastnat för namnet Sigge till vår nyfödda, dock så är det ju ett väldigt vanligt häst/hund/katt - namn också. Vill helst inte att min sons namn ska förknippas med ett djur haha! Så frågan är - förknippar ni namnet Sigge med ett djur eller inte?


    Inte alls. Med gamla kompisar och bekantskaper från förr. "Kompisar från förr" mannen. Men om jag börjar skriva förorts Svenska här nu så låt er inte luras, jag är bara jag. Om vem jag är här är viktigt, är väl mest vad man står för och så.
    Ni får tro jag kommer från ytlandet om ni vill alla här, jag ser till person, aldrig till härkomst eller hudfärg. OK nu håller jag på att glida off topic, jag är en tänkare, filosof.
    Ta Sigge, vad stod det för nu..... Inte Sigmund, Sigvar, nej. Zig Zag, nä jag har glömt just nu. Sigge smeknamn.
  • Ekbladh

    Mött både djur och människor som heter det , fler barn på föris nu som heter det också (förskollärare) tycker det passar fint på båda! :)

Svar på tråden Förknippar ni namnet ”Sigge” med ett djur?