• Louise1987

    Troligen fått en nervsjukdom eller skada. Men vad? :/

    Hej!

    Ska försöka fatta mig så kort det går i min annars ganska komplexa situation. Är 34 år, kvinna.

    För 3 månader sedan började plötsligt mitt vänstra ben göra ont på morgonen. Första dagen en halvtimme, och andra en timme. Kändes nästan som någon slags kramp, eller som att benet, ändå upp i ljumsken, eller som att benet höll på att strypas.

    På natten så vankade jag upp av att hela mitt ben och säte hade starka muskelryckningar, benet värkte så in i helvete och foten hade domnat bort. Blev akuten som inte visste om mina problem var neurologiska eller ortopediska, men de bestämde sig att skicka mig till ortoped för att utesluta diskbråck. På ortopeden sa man att det troligen inte var diskbråck och skickade hem mig.

    Natten därpå vakade jag tidigt med sån jävla helvetessmärta i benet att jag bara ville dö. Bara låg i sängen och skrek och skrek för det gjorde så jävla ont. Min man ringde ambulansen och på väg till ambulansen märkte jag att benet var förlamat från vaden och nedåt.

    När jag låg ner kom funktionen tillbaka, men varje gång efter att jag ställt mig upp så blev benet förlamat och började värka så in i helvete igen. Alltså fruktansvärt, värre än att föda barn. Hade även nedsatt känsel längst med flera nerver i benet, även domningar och muskelsvaghet.

    Fick göra sub-akut mr av ländrygg, bröstrygg och bäcken där man inte såg någon orsak till mina problem, min vc skrev remiss till infektion med frågeställning neuroborrelios, men blev avfärdad då jag inte har typiska tecken för det, så snart ska vc skriva remiss till neurolog.

    Mina symtom började spontant bli bättre efter 3 veckor, framför allt smärtan och förlamningen. Men jag har kvar muskelsvagheten, domningar, muskelryckningar. Även en känsla av att benen vibrerar, vilket man också kan känna om man lägger en hand på benen. I början hade jag bara symtom i vänstra benet, men efter någon vecka började jag få i högra också. Min högra fot skakar nästan hela tiden när jag böjer den uppåt och när jag böjer nacken nedåt så får jag jättemycket muskelryckningar kring underlivet. Underlivet är även det påverkat av domningar till och från.

    Är det någon som vet vad detta kan vara? Är orolig och dessa symtomen gör det svårt att sova och ha ett normalt liv. Vc har inte hunnit skicka remissen ännu, och jag vet att det kan ta ett bra tag innan jag får komma dit. Försökt läsa på nätet typ allt jag kommer över, men hittar inget som helt stämmer överens på mina symtom, ffa vad gäller smärtan.

    På akuten har de tagit elektrolytprover, b12 och sånt och inget avvikande.

    Är desperat, vill bara ha något slags svar. Någon som har samma?

  • Svar på tråden Troligen fått en nervsjukdom eller skada. Men vad? :/
  • Aamon

    Har du röntgat huvudet? Min kollega hade liknande problem som visade sig vara MS konstigt nog.

  • Louise1987

    Inte ännu, men jag hoppas att neurologen skickar mig på det. Blir nog förvånad om hen inte gör det faktiskt. Men läst på om ms, men tycker inte att det stämmer in på smärtbilden. Hade din kollega väldigt, väldigt ont? Jag vet att personer med ms ofta har smärta, men det verkar inte vara liksom huvudsymtomet eller hur man säger, men för mig var det så till en början. Om jag har fel här angående smärtan så får gärna någon rätta mig. För det finns ju saker som talar för ms också, och på nåt sätt så hoppas jag nästan på ms, hur morbidt det än låter. Har varit inne på att det vara en infarkt på en nervfläta i ländryggen också, men då borde kanske symtomen vara bättre nu, men har inte blivit någon förbättring alls på flera veckor nu.

  • Aamon
    Louise1987 skrev 2020-11-22 20:47:48 följande:

    Inte ännu, men jag hoppas att neurologen skickar mig på det. Blir nog förvånad om hen inte gör det faktiskt. Men läst på om ms, men tycker inte att det stämmer in på smärtbilden. Hade din kollega väldigt, väldigt ont? Jag vet att personer med ms ofta har smärta, men det verkar inte vara liksom huvudsymtomet eller hur man säger, men för mig var det så till en början. Om jag har fel här angående smärtan så får gärna någon rätta mig. För det finns ju saker som talar för ms också, och på nåt sätt så hoppas jag nästan på ms, hur morbidt det än låter. Har varit inne på att det vara en infarkt på en nervfläta i ländryggen också, men då borde kanske symtomen vara bättre nu, men har inte blivit någon förbättring alls på flera veckor nu.


    Hon sa att smärta var ett av huvudsymtomen först, därefter började hon få som förlamningsliknande symtom.
Svar på tråden Troligen fått en nervsjukdom eller skada. Men vad? :/