• Steeph

Söka jobb på försäkringskassan??

Hej,

Arbetar idag som biståndshandläggare och har tidigare arbetat på Statens servicecenter under en sommar samt ett år på ekonomiskt bistånd. Är beteendevetare och har läst socialrätt så har utbildning och erfarenhet. Då jag inte är nöjd med lönen där jag är idag (kommunalt) och känner att jag nog är redo för utmaningar så har FK lagt ut tjänster.

Ena är handläggare för merkostnad och omvårdnadsersättning, den andra tjänsten för sjukförsäkringen.

Någon som har erfarenheter från de tjänsterna? Vad är bra och mindre bra?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Söka jobb på försäkringskassan??
  • Anonym (Lena)

Jag har inte jobbat på FK, men har gamla kursare som gör/gjort det. De som bytt från myndighetsutövning i en kommun har alla fått gå ner i lön. Så är du missnöjd med lönen i kommunen så är mitt heta tips att inte söka handläggarjobb inom staten. Däremot finns ju andra förmåner såsom flera semesterdagar, och det är ju värt några kronor.

• Steeph
    Anonym (Lena) skrev 2020-11-23 08:47:26 följande:

Jag har inte jobbat på FK, men har gamla kursare som gör/gjort det. De som bytt från myndighetsutövning i en kommun har alla fått gå ner i lön. Så är du missnöjd med lönen i kommunen så är mitt heta tips att inte söka handläggarjobb inom staten. Däremot finns ju andra förmåner såsom flera semesterdagar, och det är ju värt några kronor.

Åh okej! Här verkar det dock vara helt annorlunda lönemässigt. Vet flertalet som bytt från kommun till statligt (FK främst) kunnat gå upp cirka 3-4000kr. Men det skiljer sig nog från stad till stad
Svar på tråden Söka jobb på försäkringskassan??