• My19

”Falsk” ägglossning? Kan man ha det?

Lite bakgrund: 35 år. Alltid haft regelbundna cykler. 28 dagar. Varit gravid 3 ggr. När jag slutat med preventivmedel (hormon) så har cyklerna varit som vanligt direkt.

Nu till frågan:

Tog ur hormonspiralen 3/11. Fick mens 8/11 och blödde som en vanlig mens till 12e/13e november. Sen två-tre dagar med lite brunaktigt bara när jag gick på toa.

Min app visade ägglossning 22/11. Fick symtom som jag brukar nån dag innan med humöret i kaos och äggviteflytningar. Hade sex 22/11, den dagen som humöret var som värst. Dagen efter var humöret bra, precis som alla andra gånger. Och flytningarna blev krämiga där efter. Den 25e fick jag molvärk på höger sida som strålade ner i ljumsken, blev värre ju längre dagen gick.. också illamående till och från och flyttningarna blev rikligare men vita och inte sådär trådiga äggliknande.. Idag 26/11 är molvärken lite bättre men jag känner liksom magen hela tiden och illamående är bättre men kommer när jag ätit nu istället. Och inga flytningar från lunch typ. Idag och igår Känns ungefär som dagen innan jag ska få mens.

Har provat ÄL test men inte fått något positivt alls. Provat i 6 dagar och vissa dagar två ggr/dag. Dom ser likadana ut hela tiden.

Så min fråga: kan jag helt plötsligt ha ändrat min cykel? Har den inte kommit i ordning? Vad var första blödningen sånt fall? Kan jag få mens nu? Eftersom jag känner samma symtom som när jag brukar få mens? Kan jag ha ägglossning fast flytningarna inte stämmer överens med det? Och varför hade jag då alla mina tidigare ÄL symptom i helgen som var?

Vissa skriver att de känt tidiga symtom på graviditet exakt såhär. Men jag tror inte jag är gravid för det vore ju ett jäkla under tänker ja sånt fall, vem har ens den turen?!

Nån som kan hjälpa mig i någon riktning?

• Svar på tråden ”Falsk” ägglossning? Kan man ha det?
  • Jag är bara jag

Det kan nog ta lite tid för kroppen att komma igång som den ska, precis som det gör efter alla hormonella p-medel. Man kan ha symptom på äl, men vara utan äl. Man kan vara symptomlös och ändå ha äl. Man kan ha negativt äl-test och ändå ha äl och man kan ha positivt äl-test och ändå inte ha äl.  Och en app kan aldrig nånsin vare sig veta om eller när man har äl. Har man haft äl och inte blitt gravid kommer mensen när den ska. Har man inte haft äl kan mensen komma hipp som happ, men förr eller senare kommer den ändå. 

• My19
    Jag är bara jag skrev 2020-11-26 21:36:46 följande:

Det kan nog ta lite tid för kroppen att komma igång som den ska, precis som det gör efter alla hormonella p-medel. Man kan ha symptom på äl, men vara utan äl. Man kan vara symptomlös och ändå ha äl. Man kan ha negativt äl-test och ändå ha äl och man kan ha positivt äl-test och ändå inte ha äl.  Och en app kan aldrig nånsin vare sig veta om eller när man har äl. Har man haft äl och inte blitt gravid kommer mensen när den ska. Har man inte haft äl kan mensen komma hipp som happ, men förr eller senare kommer den ändå. 

Ja absolut kan den ta ett tag på sig att komma igång. Känns så konstigt bara att den här gången med uttag skulle va annorlunda mot vad de alla andra ggr har varit. Och att symtomen helt plötsligt skulle va annorlunda efter 20 år med samma symtom varje gång vid ägglossning.
  • Jag är bara jag
    My19 skrev 2020-11-26 21:57:43 följande:
    Ja absolut kan den ta ett tag på sig att komma igång. Känns så konstigt bara att den här gången med uttag skulle va annorlunda mot vad de alla andra ggr har varit. Och att symtomen helt plötsligt skulle va annorlunda efter 20 år med samma symtom varje gång vid ägglossning.
    Kvinnokroppen följer ingen regler utan gör som den vill. Du får se när du får mens och sen hålla koll på nästa cykel. Jag blev grundlurad en gång efter typ 30 år med mens att jag hade äl, men se det hade jag inte. När jag förväntade mig mens kom istället äl då- på dag 33! Och då var det verkligen äl för mensen kom 14 dagar senare.
Svar på tråden ”Falsk” ägglossning? Kan man ha det?