• RenLuft

    När barn pratar med en - Varför kommer en vuxen personer och pratar i barnets mun?

    Hej!

    Något jag tycker är jobbigt är när två eller flera personer pratar med mig samtidigt. Det är ovanligt att sådant sker och oftast sker det när det är barn, vilket man har förståelse för. De har ju helt enkelt inte lärt sig och det är så mycket känslor hos de och de har så mycket att dela med sig av m.m.

    Men det som går utöver mitt förstånd är när vuxna kommer från mitt ingenstans och börjar prata med mig när ett barn pratar med mig. Det blir jobbigt eftersom jag vet hur känsliga barn är och alla barn kan reagera olika. Det kan bli allt ifrån att barnet förstår att den vuxne har något viktigt att berätta till att barnet tar det som om denne inte är betydelsefull och allt den sa var egentligen inte intressant = Man knäcker barnet.

    Kan liksom inte den vuxen vänta in?

    Det som händer med mig är att jag kan försöka på det allra ödmjukaste sättet be barnet att vänta och lyssna på vad den vuxen/jämnåriga personen att säga och sedan kan jag gå tillbaks till barnet. Så den förstår att jag faktiskt är villig att höra vad för lek han/hon lekte i lekparken eller vad personen har fått för ny leksak och så.

    Men det tar ändå ganska hårt i min samvete.

    Jag förstår inte riktigt varför vuxna tror sig att de kan bara gå in över ett samtal mitt ingenstans.

    Hur kan man hantera på bästa sätt för barnets bästa?

  • Svar på tråden När barn pratar med en - Varför kommer en vuxen personer och pratar i barnets mun?
  • LSalander

    Förstår inte riktigt hur du menar?

    Är situationen att du pratar om att ett barn i en jobbsituation och en annan vuxen kommer in o pratar med dig/ barnet?

  • RenLuft
    LSalander skrev 2020-11-27 05:56:36 följande:

    Förstår inte riktigt hur du menar?

    Är situationen att du pratar om att ett barn i en jobbsituation och en annan vuxen kommer in o pratar med dig/ barnet?


    Om jag kanske är hemma hos någon. Så kanske det är ett barn som tycker det är jättekul att jag är på besök för de känner mig o.s.v.

    Men sen kommer en vuxen person från tomma intet och börjar prata med mig. Det är den sortens sits jag menar. Man får väl vänta in, precis som när barn får vänta på sin tur? Så barnet förstår att det är så det skall vara och en rättvis värld.
  • Gameofthrones

    Vuxna vill ha kontroll på situation?

    Om det är så du menar att dem kommer in och avbryter mitt i en session?

    Menar du generellt så tycker jag att föräldrar pratar på att påskynda sitt bans mening?

    Det kan vara olika saker ur situationer tror jag. Endel gör nog så för curla in info?
    Endel gör så för att? 

  • LSalander
    RenLuft skrev 2020-11-27 06:58:05 följande:

    Om jag kanske är hemma hos någon. Så kanske det är ett barn som tycker det är jättekul att jag är på besök för de känner mig o.s.v.

    Men sen kommer en vuxen person från tomma intet och börjar prata med mig. Det är den sortens sits jag menar. Man får väl vänta in, precis som när barn får vänta på sin tur? Så barnet förstår att det är så det skall vara och en rättvis värld.


    Den vuxna som kommer in är då den du är hemma hos eller en annan gäst som känner dig o barnet? Då vill väl denne också vara med i samtalet, antar jag?

    Eller kanske ska fixa fika och undrar om du vill ha kaffe eller te?

    Är det däremot nån som konsekvent avbryter er och byter samtalsämne är det ohyfsat.

    Men om du är hemma hos någon och pratar mest med dennes barn är situationen också märklig.

    Är der ditt eget barn du mestadels du pratar med hemma hos nån annan tycker jag att du är lite tråkig som inte pratar med den du är hemma hos. Med ditt eget barn kan du prata oftare än med vännen, antar jag.
  • Physalis

    Jag tycker det beror på varför den vuxne avbryter. Om det är för att säga eller fråga något viktigt så tror jag det bästa är att inte göra någon stor grej av det utan bara är att svara snabbt och återgå till barnet och visa att du gärna fortsätter ert samtal igen. Om den vuxna mer bara är ohyfsad, verkar se barn som mindre viktiga och bara börjar prata på om sitt så kan man ju på ett snyggt sätt avbryta den vuxna och förklara att ett samtal redan pågår.

    Om ett barn är väldigt känsligt så kommer denne tyvärr ofta bli sårad. Du kan inte skydda barnet från klumpiga vuxna men du kan visa att du tycker att barnet är viktigt och värdefullt.


    Korrekturläser som en kratta
  • Mortiscia80
    RenLuft skrev 2020-11-27 05:16:56 följande:

    Hej!

    Något jag tycker är jobbigt är när två eller flera personer pratar med mig samtidigt. Det är ovanligt att sådant sker och oftast sker det när det är barn, vilket man har förståelse för. De har ju helt enkelt inte lärt sig och det är så mycket känslor hos de och de har så mycket att dela med sig av m.m.

    Men det som går utöver mitt förstånd är när vuxna kommer från mitt ingenstans och börjar prata med mig när ett barn pratar med mig. Det blir jobbigt eftersom jag vet hur känsliga barn är och alla barn kan reagera olika. Det kan bli allt ifrån att barnet förstår att den vuxne har något viktigt att berätta till att barnet tar det som om denne inte är betydelsefull och allt den sa var egentligen inte intressant = Man knäcker barnet.

    Kan liksom inte den vuxen vänta in?

    Det som händer med mig är att jag kan försöka på det allra ödmjukaste sättet be barnet att vänta och lyssna på vad den vuxen/jämnåriga personen att säga och sedan kan jag gå tillbaks till barnet. Så den förstår att jag faktiskt är villig att höra vad för lek han/hon lekte i lekparken eller vad personen har fått för ny leksak och så.

    Men det tar ändå ganska hårt i min samvete.

    Jag förstår inte riktigt varför vuxna tror sig att de kan bara gå in över ett samtal mitt ingenstans.

    Hur kan man hantera på bästa sätt för barnets bästa?


    Det är precis tvärtom du ska göra! Om du är upptagen i ett samtal och en annan person bryter in ska man ju be den nya att vänta, oavsett åldersgrupp på de som talar. Det är väldigt respektlöst som vuxen att avbryta ett samtal med ett barn, oavsett om man kommer in utifrån eller är den som befinner sig i samtalet. Barnet är värt din uppmärksamhet, precis som vilken annan person som helst. De andra får vänta!
  • RenLuft
    Mortiscia80 skrev 2020-11-27 10:45:11 följande:
    Det är precis tvärtom du ska göra! Om du är upptagen i ett samtal och en annan person bryter in ska man ju be den nya att vänta, oavsett åldersgrupp på de som talar. Det är väldigt respektlöst som vuxen att avbryta ett samtal med ett barn, oavsett om man kommer in utifrån eller är den som befinner sig i samtalet. Barnet är värt din uppmärksamhet, precis som vilken annan person som helst. De andra får vänta!
    Tack, då vet jag! Fantastiskt!
    Så känner jag också!
Svar på tråden När barn pratar med en - Varför kommer en vuxen personer och pratar i barnets mun?