• Fox Mulder

Blänger surt och argt på mig

När jag lämnar min äldsta dotter i skolan är det en mamma med barn i samma klass som alltid blänger extremt surt och argt på mig. "Extremt" låter kanske som en överdrift, men det är det inte. Hela hennes ansikte förvrängs och hon blänger på mig med en blick som utstrålar avsmak, hat och ilska.

Det är inte bara när jag lämnar min dotter i skolan som det händer, utan var vi än råkar passera varandra eftersom vi bor i samma förort.

En gång promenerade jag hemåt med mina två barn, och jag hade inte ens lagt märke till henne om det inte varit för att hon stannade upp på väg in i en port, vände sig ut mot trottoaren och tokblängde på mig. Återigen extremt argt.

Det är så övertydligt att hon har något emot mig, men vad? Jag känner inte den här människan. Vi har aldrig pratat med varandra, jag har aldrig haft något med henne att göra överhuvudtaget. Enda länken är att våra barn går i samma klass.

Jag är en rätt blyg och introvert person, och har lite svårt att hantera sådana här situationer. Numera försöker jag stirra ner i marken eller på mina barn eller vad som helst annat för att inte - absolut inte - råka få ögonkontakt med henne när våra vägar korsas. Jag har till och med börjat ta omvägar i vissa enstaka fall.

Vad kan jag göra åt detta? Ska jag fortsätta stirra ner i marken och undvika att möta hennes blick? Är det det enda logiska? Att ignorera så gott det går och försöka fokusera på annat?

Det är lite knepigt eftersom det händer så väldigt ofta. Hon verkar inte ha någon tanke på att sluta blänga argt, trots att jag stirrar ner i marken. Jag mår rätt dåligt av att en annan människa utan synbar anledning visar så starkt agg mot mig.

Jag är inte en person som folk brukar tycka om överdrivet mycket, jag är väl lite av en nörd, men det här hatet som hon ger uttryck för är något helt annat. Det gör mig ställd.

Kan jag fråga henne om jag har gjort något fel? Fungerar det? Eller kan man försöka prata med henne om något helt annat för att se hur reaktionen blir? Eller ska jag bara låta det bero?
  • Svar på tråden Blänger surt och argt på mig
  • Sid

Kan det vara något som har hänt i skolan där era barn var involverade? Vissa föräldrar kan ibland bete sig på liknande sätt efter att de har hört sitt barns version av händelsen och svalt det med hull och hår. 
    Om du inte vill kommunicera med henne direkt det kanske går och fråga läraren i klassen om ditt barn har varit involverat i något som kan vara anledningen till beteendet du beskriver?
    Hur som helst det känns som att det är något du bör reda ut, eftersom du mår inte bra av det. 

• Mortiscia80

Det kan ju vara så att era barn har varit osams nån gång, även små händelser kan bli riktigt stora för en del föräldrar.

Personligen hade jag nog konfronterat människan (inte inför barnen!) och frågat vad hen har för problem med mig egentligen.

• erikaABC

Du ska helt ignorera människan. Titta på ett hus eller vad som helst längre bort.

• Poppy 2012

Låter som min fd knäppa granne. Jag valde att göra inget. Efter ett tag fick hon psykbryt i trapphuset och tokskrek på mig. Då började de andra grannarna höra av sig för att förklara att hon var helt knäpp och att de inte hade något med henne att göra.

Som tur var flyttade hon och vad jag har hört blev hon inte frisk.

• Johan70

Det kan vara svårt att göra, särskilt om man är introvert, men jag tror att man behöver konfrontera en sådan här människa. Särskilt när det finns kopplingen att era barn går i samma klass.

Gå fram till henne och säg något i stil med "det ser ut som om du har något du vill säga till mig."

Alternativt, som föreslogs, om det känns för jobbigt att prata med henne direkt: ta upp det med klassläraren eller om du kan prata med någon av de andra föräldrarna?

• Mrs Green

Jag är så nyfiken så jag skulle fråga rent ut om jag har gjort henne något. Skulle verkligen vilja veta :) det kan ju vara något missförstånd, men jag tycker ändå det är intressant att veta. 

Svar på tråden Blänger surt och argt på mig