• Anonym (Frustrerad förälder)

Mitt ex utesluter mig från beslut om barnen

Hej,

detta riskerar att bli långt, och jag vill försöka hålla mig anonym.

Jag har sportat på elitnivå, i låt oss säga "tennis". Mitt ex också, fast inte lika seriöst.

Vi skiljde oss när barnen var ca ett och tre år gamla.

Några år senare anmälde mitt ex barnen till sin hemmaklubb, uppe i lappland där hen föddes och där hen fortfarande har nära släkt. De är där på besök max några veckor varje år. Jag är aldrig där. Barnen kan därför inte gå på riktiga träningar under året, men de kan tävla i sporten, och representerar alltså då sin ena förälders klubb.

Min hemmaklubb ligger också långt bort från huvudstadsregionen där vi bor, men närmare än den de är medlemmar i nu.

Jag underade då (för kanske 5-6 år sedan) varför barnen anmäldes dit, och fick till svar att de skulle på en tävling och att det "blev för bråttom att fråga dig". Fine. Men då tyckte jag att vi kunde diskutera följande säsonger, men får höra att "barnen ska inte behöva byta klubb!". Vid något tillfälle sa hen "om det blir tal om elitsatsning, då kan vi diskutera vilken klubb som skulle vara lämpligast". 

Jag har försökt allt. Erbjudit att betala allt. Föreslagit neutrala klubbar i närområdet. Aldrig försökt locka barnen till aktiviteter med min klubb.

Nu är barnen nio och elva och började denna säsong tävla på riktigt. De har talang, men måste ju också gå på träningar för att utvecklas. Äldsta barnets kompis är med i en klubb och bjöd in mitt barn, och jag tyckte det var en vändning! Barnen själva byter gärna klubb! Men mitt ex tvärvägrar. Hen anser att visst kan barnen TRÄNA på hemmaplan, men de ska representera (hans/hennes) klubb i tävlingar. I denna sport (som alltså inte är tennis), samlas klubbarna vid tävlingar och turneringar och så, så dels skulle barnen associera sporten till bara ena föräldern (trots att detta är 'min' sport), och dels skulle jag bli utesluten på tävlingar. Jag skulle iaf inte ha samma förutsättningar som hen till att delta i sammanhållningen.

Vad tycker ni? Är hen självisk eller kan man anse att hen "tänker på barnens bästa"? Hen menar givetvis att BARNEN VILL vara kvar i hans/hennes klubb, medans jag tycker att hen inte borde skapat den här situationen från första början.  

Vad kan jag göra?

• Svar på tråden Mitt ex utesluter mig från beslut om barnen
  • Anonym (C)
    Anonym (känsliga rummet) skrev 2020-12-01 16:03:23 följande:

Bra idé, men man vill ofta delta i tävlingar i den klubb man tränar i eftersom man har sina kompisar där och de tränare man är van vid. Men det beror ju på vilken sport det gäller förstås. 

Om du kan låta barnen träna i en annan klubb och gå ditt ex tillmötes med att låta barnen tävla för den andra klubben så kommer barnen vända sig mot ditt ex. Barnkonventionen är tydlig med att man ska lyssna på barnen och eftersom barnen är så pass gamla som de är borde de själva få bestämma i för vilken klubb de vill tävla för. Men kan de börja med att träna med sina kompisar så är väl det bra. Ditt ex ska inte tvinga barnen till att tävla för en klubb de inte vill tävla för. Gör klart för barnen att du stöttar dem i deras val.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Frustrerad förälder) skrev 2020-12-01 16:18:02 följande:

Intressant att alla tror att det är en MAN som krivit in barnen i en klubb mot min vilja?

Varför tror ni det? Kul att veta liksom. 

För att en man inte skulle sitta och gnälla på FL om en sån här sak :) Sedan är det ditt språkbruk också så klart, hur du tjafsar på om olika saker. Och ärligt talat så har jag inte ens reflekterat över vokalskillnaden i hen/han utan läste det som han.
  • Ess

Ja vad ska man säga, mer än typiskt skiljsmässotjaffs.

Jag ser det som självklart att barnen i nuläget ska få välja att träna och tävla för en lokal klubb, där kompisarna dessutom är med. Vill de sedan gå vidare när de blir äldre så är de säkert fullt kapabla att själva välja den klubb som ger bäst förutsättningar.

Men helt praktiskt så vet jag inte vad och hur du ska göra. Bråkiga ex är en historia för sig, och tyvärr nästintill omöjligt att komma tillrätta med.

• No Logo

Skriv in barnen på en lokal klubb i närheten av båda föräldrarna, låt dem träna där och så kan de bestämma själva senare vilken klubb de vill tävla för. Chansen att de ska välja klubben för de har en massa kompisar som de träffar varje vecka är rätt stor.

• Anonym (känsliga rummet)

Intressant att alla tror att det är en MAN som krivit in barnen i en klubb mot min vilja?

Jag vet inte varför, men jag tänkte hela tiden att det var en kvinna som var ditt ex. Tror att många missade ordet "hen" i trådstarten.
  • Anonym (AB)
    Anonym (Frustrerad förälder) skrev 2020-12-01 15:33:47 följande:
    "Tennis"...

Som jag skrev vill jag inte ge sådana detaljer.
    När man undviker att svara på en sådan enkel fråga, så ligger där något annat bakom.
  • Anonym (Sara)

Jag förtsår inte ri,tigt diskussionen. Får barnen tillgång till att träna så mycket de vill på hemmaplan? Och vara med på tävlingar tillsammans med kompisar i den lokala klubben där de tränar?

I så fall känns det ju inte som om problemet med klubbtillhörighet påverkar barnet speciellt. I så fall är det ju nåt ma akn aläppa tills barnens lokala klubb tar upp detta som ett reellt och praktiskt problem.

Hindrar däremot klubbtillhörigheten barnen att träna, tävla och umgås med vännerna där de bor är det förstås en annan sak.

• Anonym (iii)

Jag tror det utifrån att typ 90% som skriver här på forumet är kvinnor. Men de spelar ju ingen roll i sakfrågan vilket kön personen har. 

Jag tänkte faktiskt nu (lite sent) på själva rubriken på tråden. Det låter som om exet utesluter dig systematiskt, i allt, men det handla enbart om ETT beslut som du inte gillar. 
  • Anonym (iii)
    Anonym (Frustrerad förälder) skrev 2020-12-01 16:14:17 följande:
    Jo, men tävlingarna är dagslånga, ofta flera dagar i taget, och allt umgänge sker klubbvis. Lapplandsklubben är liten, och drivs att exets kompisar. Barnen har själva sagt att det skulle vara konstigt för mig att gå in i exets "tält"... Så varje tävling skulle bli en sak som barnen gör med mitt ex, och jag skulle exkluderas. Skulle du gilla det? Är det ens bra för barnen? De skulle säkert få dåligt samvete och må dåligt
    Barnen kommer bara få dåligt samvete om du visar dem att du är besviken att inte vara delaktig. 
  • Anonym (AB)
    Anonym (Frustrerad förälder) skrev 2020-12-01 15:33:16 följande:
    Va? Vadå "får rätt"? Enligt vem?

Så jag ska "släppa det" och "inte tjata", det är era råd? 

Låter som ni tycker det är ok att vissa bryter mot lagen... Att bara man hinner besluta något "först" så får man köra över den andra föräldern??

Förstod ni att vi har gemensam vårdnad och ska fatta beslut gemensamt?
    Det är ett himla revirpinkande från din sida. Vadå "din sport"? Exet sysslar ju också med det, har också en hemmaklubb. 

Och självklart kan du vara med dina barn när de tävlar, ni kan ju inte vara de enda föräldrarna som har skilda föräldrar. 
  • Anonym (AB)
    Anonym (Frustrerad förälder) skrev 2020-12-01 15:33:16 följande:
    Va? Vadå "får rätt"? Enligt vem?

Så jag ska "släppa det" och "inte tjata", det är era råd? 

Låter som ni tycker det är ok att vissa bryter mot lagen... Att bara man hinner besluta något "först" så får man köra över den andra föräldern??

Förstod ni att vi har gemensam vårdnad och ska fatta beslut gemensamt?
    Om ditt ex bryter mot lagen, så får du ju anmäla hen. 
  • Kvittning

Självklart ska barnen tillhöra och representera den klubb som de tränar på och som de bor närmast. Det är ju där de har sina "idrottsvänner i vardagen" och det är de som de borde få vara med på tävlingarna. Men det verkar ju som att ditt ex är helt off gällande detta. 

Tre saker som jag tycker du kan göra:

1) Strunta i att det är exets klubb på tävlingar, det är dina barn. Gå med dem till tältet med samma rättighet som andra föräldrar gör. Och umgås med de andra föräldrarna också på samma villkor som ditt ex och övriga föräldrar. 

2) Om barnen vill byta klubb så säg åt dem att det är pappa de ska ha diskussionen med, inte dig. Han kommer aldrig lyssna på dig men han kanske lyssnar på barnen. Men då menar jag inte att du ska skicka barnen att säga det, men om de själva för det på tal till dig så får du säga att den diskussionen får de ta med sin pappa för det är han som anmäler dem till den klubben. 

3) Om det är så att barnen verkligen vill byta klubb och punkt 2 inte fungerar. Se om du kan be klubben de tränar med att ta kontakt med klubben de tävlar för. Om det är pappans kompisar som startat den klubben och det kommer en "neutral part på barnens sida" som tar kontakten kring det upplevda problemet med att barnen inte får tävla med sina träningsvänner och undrar om det går att lösa så de kan få byta klubb de representerar så kan det ju bli väldigt pinsamt för ditt ex att fortsätta stå på sig även när vännerna förstår att barnen vill vara i en annan klubb. 

Gissar förövrigt att det handlar om golf. 

• Anonym (Charlotte68)

Jag fattar precis. Jag har inga barn men rider dressyr och tävlar på hög nivå. Man kan bara tävla för en klubb, men man kan vara medlem i flera och givetvis träna på olika anläggningar/klubbar.

Självklart (tycker jag) borde barnen vara medlemmar i en klubb där de tillbringar mest tid. Där de enkelt och som de själva vill kan delta i de aktiviteter klubben anordnar.

Kan de inte få börja träna i en »neutral« klubb nära sitt hem. Och när de har gjort det en tid, och om de vill börja tävla (tävla är väl inte aktuellt förrän de tränat ganska mycket oavsett sport?) så kommer de själva tjata på den andra föräldern att få tävla för den klubb de tränar på. Och det blir väl svårare för den andra föräldern att bemöta/neka än om du ber om det.

• Anonym (Elena)

Jag tycker hela situationen låter absurd. Låter helt klart som en maktgrej av ditt ex och det är ju barnen som kommer i kläm. Hen vill visa att hen bestämmer och kan ta bort en sån här stor grej för dig så att du inte får vara med i den delen av dina barns liv. Så larvigt!

Självklart borde ju barnen träna och tävla i en närliggande klubb. Även om det inte rör sig om en lagsport  borde det ju finnas en gemenskap och andra aktiviteter man får vara med i om man tillhör en klubb och sånt går väl dina barn miste om i nuläget? Sen blir det väl såklart roligare att tävla om man kan tävla med sina klubbkompisar, speciellt om tävlingarna pågår i flera dagar. Det blir ju självklart roligare att vara där om man får vara med sina kompisar. 

I och med att dina barn fortfarande är så små borde ju aktiviteter främst rikta sig mot att ha roligt, och inte framtida elitsatsning, så hoppas verkligen att du kan lösa det här för dina barn. Jag vet inte riktigt hur du kan lösa det här dock. 

• Anonym (Elena)
    Anonym (iii) skrev 2020-12-03 08:51:57 följande:
    Jag tror det utifrån att typ 90% som skriver här på forumet är kvinnor. Men de spelar ju ingen roll i sakfrågan vilket kön personen har. 
    Och för att många antar att alla par är hetero och att det därför inte kan röra sig om t.ex. två kvinnor.
Svar på tråden Mitt ex utesluter mig från beslut om barnen