• FallenAngelNr1000

    Vad gjorde räven?

    En räv är inte ett husdjur, men hitta ingenstans att lägga denna tråd på.


    Det sprang en räv här inne bland alla lägenhetshus.


    För det första finns det massor med skog runtomkring här där jag bor. så lite förvånande att räven var här mitt i smeten.


    Det jag undrar är vad den egentligen gjorde då den sprang och ställde sig i grannporten. Den gick upp för trappsteget och stod och tittade in i säkert 10 sekunder för att sen försvinna ut i mörkret.


    Min första tanke var att den kanske var skadad eller sjuk?

    Rätt mörkt ute och jag var en bra bot därifrån så kunde inte se om den haltade. 
    Två tjejer gjorde mig uppmärksam på den. Men då den stod sådär i porten trodde jag nästan att det var en hund då den verkligen stod och tittade in genom porten på 1 cm avstånd.


    Hade en hund med mig så vågade inte gå efter den ifall den hade rabies tänkte jag. Men man undrar ju om den var skadad på något sätt?

  • Svar på tråden Vad gjorde räven?
  • viseversa

    varför skulle den vara skadad eller sjuk. Räv är ett djur som snabbt kan vänja sig vid människor. Är den ofta runt människor och kanske även blir matad regelbundet av människor så är den snart halvtam och orädd. När jag bodde på kamping som ung bodde det en räv på området som var så van vid folk att man kunde ta på den och den gick in i folks campinghus om man lämnade dörren öppen på kvällen. Hände oss en gång. Dom kom hem och hade glömt stänga dörren så den hade tagit sig in och lagt sig och sov i våran soffa. 

  • FallenAngelNr1000
    viseversa skrev 2020-12-02 18:22:02 följande:

    varför skulle den vara skadad eller sjuk. Räv är ett djur som snabbt kan vänja sig vid människor. Är den ofta runt människor och kanske även blir matad regelbundet av människor så är den snart halvtam och orädd. När jag bodde på kamping som ung bodde det en räv på området som var så van vid folk att man kunde ta på den och den gick in i folks campinghus om man lämnade dörren öppen på kvällen. Hände oss en gång. Dom kom hem och hade glömt stänga dörren så den hade tagit sig in och lagt sig och sov i våran soffa. 


    haha mysigt! Djur e så roliga o fina!


    Okej aa visst så kan det ju vara också, men det här är lägenheter med bilar, ungar som gapar och katter och massa hundar omkring. Kanske en annan sak om man bor så man bara kan öppna dörren mot skogen typ. Har väldigt svårt att tänka mig att den blir matad av någon utav grannporten. Dels är det bara asflat på den sidan dom porten är på och ändå ganska högt upp till första våningen. o dels så går jag den vägen och går baksidan till parkeringen varje gång och gjort i 1 år och inte sett någon räv alls förutom närmare skogen.


    Men något som är vanligt är hjortarna häromkring. Dom är väldigt vana med människor och allt. Bara står o tittar och ibland kommer närmare om man står still och är nyfikna :) Vanligt att vi har mellan 4-ca 15 hjortar bara på 20 meters håll. O ibland ännu närmare då dom är nyfikna på hunden. 

  • FallenAngelNr1000

    Lite fortsättning...  Räven borde ha varit på andra sidan av huset där balkongerna finns om nu någon verkligen matar den som jag tror allt inte har sett. Förstår inte varför den stirra in i trappuppgången som att den ville in i värmen för typ.

  • Tecum

    Rävar är nyfikna och vill gärna utvidga sitt revir under födosök. Din räv har nog vant sig vid människor och han kanske hittat mat inne bland husen, bortslängda hamburgare eller kattmat. Så den kollar läget och antagligen luktade det något intressant i porten där du såg den.
    Om du ser den igen, kolla om svansen är yvig och tät. En smal och hårlös svans är första tecknet på rävskabb och då är den allvarligt sjuk.

  • Tow2Mater

    Den speglade sig i glaset.
    Den har sett folk/hundar gå in där, och var nyfiken.
    Den foljde ett spår av nåt som luktade som ledde dit.

    t ex

Svar på tråden Vad gjorde räven?