Hur mycket månadspeng i sexan
Min dotter har nu kommit upp i åldern då de har börjat hänga i centrum på helgerna och efter skolan. Äter lunch tillsammans ute och köper småprylar till sig själva och födelsedagspresenter och julklappar åt varandra. Så då har frågan om månadspeng kommit upp där vi har bestämt att när hon börjar högstadiet så kommer hon få hela barnbidraget men då också få köpa sina egna kläder (undantaget underkläder och kläder till hennes idrottsaktiviteter).
Hon får just nu 40 kr i veckopeng vilket både hon och jag inser inte räcker långt, bara en lunch kostar ju det dubbla. Vilket just nu blir löst med att hon har med sig mitt kort när hon hänger med sina vänner och att jag betalar hennes saker men hon vill gärna känna att hon har sina egna pengar på sitt eget kort.
Så tänkte kolla hur mycket andra barn i den åldern får eller vad som kan vara rimligt. Och då ha med i beräkningen att man kommer köpa en del luncher och fixa för pengarna så inte bara skräp. Vill hitta en nivå där hon känner att hon har råd, men utan att ha mycket mer än alla andra.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-12-03 09:01
Insåg att jag glömt bort att skriva ålder, hon går i sexan.