• Anonym (???)

Hur mycket månadspeng i sexan

Min dotter har nu kommit upp i åldern då de har börjat hänga i centrum på helgerna och efter skolan. Äter lunch tillsammans ute och köper småprylar till sig själva och födelsedagspresenter och julklappar åt varandra. Så då har frågan om månadspeng kommit upp där vi har bestämt att när hon börjar högstadiet så kommer hon få hela barnbidraget men då också få köpa sina egna kläder (undantaget underkläder och kläder till hennes idrottsaktiviteter). 

Hon får just nu 40 kr i veckopeng vilket både hon och jag inser inte räcker långt, bara en lunch kostar ju det dubbla. Vilket just nu blir löst med att hon har med sig  mitt kort när hon hänger med sina vänner och att jag betalar hennes saker men hon vill gärna känna att hon har sina egna pengar på sitt eget kort. 

Så tänkte kolla hur mycket andra barn i den åldern får eller vad som kan vara rimligt. Och då ha med i beräkningen att man kommer köpa en del luncher och fixa för pengarna så inte bara skräp. Vill hitta en nivå där hon känner att hon har råd, men utan att ha mycket mer än alla andra. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-12-03 09:01
    Insåg att jag glömt bort att skriva ålder, hon går i sexan.

• Svar på tråden Hur mycket månadspeng i sexan
  • Familjemannen111

Har en pojk i samma ålder som får 300 kr i månaden med möjligheter att öka på till 600 kr om han sköter sina sysslor (städa rum + tömma diskmaskin + gå ut med skräp - 100 kr per "godkänd syssla" efter månadens slut).

Man kan tro att det är jobbigt att hitta "godkänd nivå" på dessa sysslorna men efter 1-2 månaders tveksamheter och lite sura miner blev det väldigt klart för honom vad som förväntades. Nu har han accepterat det och t.o.m. en månad då han bara "klarade" 1 av 3 sysslor (så fick "bara" 400 den månaden) så var det inga sura miner utan det fungerade som en spark där bak inför månaden efter :)

• Zaxika

Vi har en 14 åring här hemma och nu har hon så fullt upp med sina läxor och träningar. Att träffa vänner utanför skoltid blir några gånger per termin och ofta i samband med något lov eller någon som fyller år. Jag tycker att den livsstil du beskriver kommer först med gymnasiet?

• Långbenopluto
    Zaxika skrev 2020-12-03 11:40:40 följande:
    Vi har en 14 åring här hemma och nu har hon så fullt upp med sina läxor och träningar. Att träffa vänner utanför skoltid blir några gånger per termin och ofta i samband med något lov eller någon som fyller år. Jag tycker att den livsstil du beskriver kommer först med gymnasiet?
    Håller med!
  • Anonym (Flower)

Min dotter går också i 6:an och hon har 125kr i veckan. Ibland skjuts det till med extra pengar på det kontot (hon har eget kort) om hon tex sålt ngt, rensat ogräs hos grannen (under säsong) osv. 

• Pope Joan II

Så var det inte för våra barn när de var tonåringar, de träffade kompisar så gott som varje dag. Några gånger per termin tycker jag för min del låter hemskt tråkigt, så hade jag verkligen inte velat att mina barn tonår skulle vara. 
  • Anonym (A)

Låter konstigt att umgås så sällan med sina kompisar, tycker jag. 

Att luncha ute med kompisar gjorde inte mina barn i den ålder, kanske någon fika, men de träffade ju kompisar mer eller mindre hela tiden. 
  • Anonym (X)

Va?! Men nej. Jag hängde med kompisar jämt på högstadiet och likaså gör min snart 14-åring. Jag tror nog att det är mer ovanligt att inte göra det.
  • Anonym (X)

För att svara på frågan så fick dottern inte fast månadspeng då utan vi swishade vid behov. Nu har hon 700 kr i månaden sen en tid tillbaka.

• Zaxika

Nä, men det kanske är olika livsstilar. Bor alla kamrater i skolan på olika håll och man har fritidsaktiviteter 5 dagar per vecka så blir det inte mycket tid att träffa klasskompisar på fritiden. Men man blir ju även kompis med sina träningskompisar och så har de ju rätt mycket umgänge på nätet.

Har man mer fritid så kanske hänga i centrum lockar. Men jag själv minns min första gå på café med kompis, och då var jag 16 år och jobbade lite vid sidan av gymnasiet. Hade mina vänner boendes nära på högstadiet och vi umgicks mycket. Men vi var mest hemma hos varandra och gick promenader med hunden.

• Anonym (???)
    Zaxika skrev 2020-12-03 16:00:36 följande:

Nä, men det kanske är olika livsstilar. Bor alla kamrater i skolan på olika håll och man har fritidsaktiviteter 5 dagar per vecka så blir det inte mycket tid att träffa klasskompisar på fritiden. Men man blir ju även kompis med sina träningskompisar och så har de ju rätt mycket umgänge på nätet.

Har man mer fritid så kanske hänga i centrum lockar. Men jag själv minns min första gå på café med kompis, och då var jag 16 år och jobbade lite vid sidan av gymnasiet. Hade mina vänner boendes nära på högstadiet och vi umgicks mycket. Men vi var mest hemma hos varandra och gick promenader med hunden.

Min dotter tränar också 4-6 gånger i veckan och det är mer hennes lagkompisar (två olika lag) som hon hänger med än klasskompisar. Även jag idrottade mycket och kombinerade det med att umgås mycket med vänner. En sak både jag hade och som hon har är att vi har väldigt lätt att lära utan att vara superambitiösa så det behöver inte pluggas så mycket. 

Umgänget på helger är ofta före/efter matcher och då gillar de att åka och äta lunch i centrum, tror de känner sig stora och ansvarsfulla då  
  • Anonym (???)

Tack för svar. 300 kr i månaden är vad min dotter själv har efterfrågat och med tanke på era svar så känns ju det som en rimlig summa. Och komplettera med extrapengar för extrauppgifter. 

• Anonym (Pappa)

Lika många tior i veckopeng som barnen är gamla har våra fått, tills de varit stora och mogna nog att få hela barnbridraget. De har fått välja om de vill ha pengar varje vecka, varannan eller 1 gång i månaden.

• Anonym (???)
    smulpaj01 skrev 2020-12-03 20:07:08 följande:

800 i månadspeng fick våra barn i den åldern.

Det låter som mycket, vad skulle de pengarna räcka till? 
  • Anonym (???)
    Anonym (Pappa) skrev 2020-12-03 20:01:38 följande:

Lika många tior i veckopeng som barnen är gamla har våra fått, tills de varit stora och mogna nog att få hela barnbridraget. De har fått välja om de vill ha pengar varje vecka, varannan eller 1 gång i månaden.

Det skulle ju också kunna vara en tanke, tack för tipset. 
  • mammabitch

Sonen har 30 kr i veckan. Det kanske låter lite, men han har varken behov eller önskemål om mer - vi köper om han behöver någonting.
    Han hänger mest på fritidsgården efter skolan och där är ju inga kostnader efter att vi betalat för mellis.

• Anonym (12-åring)

Vår dotter går i sexan och vi har precis höjt månadspengen. Hon får 100+70 kr (den ena summan går in på kontot med betalkort till och den andra på sparkontot - hon har tillgång till båda kontona).

• Anonym (11)

Min elvaåring jobbar för sina pengar, främst genom att samla pant. Det brukar resultera i runt 300 i månaden och det är hon nöjd med.

Svar på tråden Hur mycket månadspeng i sexan