• Synneli

Intresse för föräldrautbildning- coach- mentor?

Hej

Jag skulle vilja be om lite hjälp från er.

Jag är utbildad förskollärare med 30+ års erfarenhet av arbete med barn. Jag har egna barn och barnbarn och en vid och bred erfarenhetsbank av allt vad livet kan erbjuda av motgångar såväl som medgång. Av föräldrar och kollegor får ofta höra att jag är klok och ger bra råd och tips kring allt som har med barns utveckling och lärande. Jag är lugn, tydlig, kreativ och älskar utmaningar. Jag funderar över att prova ge någon form av föräldrautbildning men mer som mentor eller coach. Anpassat efter familjens förutsättningar och önskemål.Jag är inte här för någon form av marknadsföring utan vill ha era uppriktiga åsikter.

Ett koncept som jag slipar på.

Jag upplever att många föräldrar känner osäkerhet och frustration i sin föräldraroll. Man vill ha någon att fråga men frågan kanske känns för stor och svår eller för futtig. Man kanske bara vill ha någon att prata med men vet inte vem. Jag kan vara den personen.

Jag har stor erfarenhet och kunskap om barn och familjer. Extra kunskaper och erfarenhet av barn som är lite utmanande.

Jag har även gedigna kunskaper i barns utveckling och hur man som förälder kan stötta sina barn att utvecklas till din fulla potential.

I min coachning eller som samtalspartner kommer vi att fokusera på och utgå från det som är positivt och fungerar. Jag dömer ingen utan vill bara stötta och hitta vägar till förbättring.

Tror ni det skulle finnas en efterfrågan på sådana tjänster?

Vad skulle ni betala för ett sånt koncept?

• Svar på tråden Intresse för föräldrautbildning- coach- mentor?
  • Hyllemor

Jag arbetar själv i förskolan och upplever också att det finns många föräldrar som är osäkra på sin föräldraroll och efterfrågar råd och stöd. Däremot så finns det ju redan otroligt mycket av detta, som redan är gratis eller nästan gratis, så jag har svårt att tro att du skulle kunna gå runt ekonomiskt på att enbart starta någon form av privat coachingföretag, om du inte har någon annan utbildning i bakgrunden som kan ge någonting utöver det som redan finns för föräldrar att få idag. Om du däremot skulle börja skriva krönikor i tidningar, böcker om föräldraskap och liknande, så är det möjligt att du genom det skulle kunna sälja coaching gör föräldrar vid sidan av.

Svar på tråden Intresse för föräldrautbildning- coach- mentor?