• brian93

Bästa stad att leva i Sverige

Hej allihopa,

Jag ber om ursäkt för min dålig svenska.

Jag har bara 1år i Sverige.Jag bor i Strömstad( en mycket små stad,i gränsen med Norge) med min fru och varan nyfödad barn.Det är en lungt stad men det finns ingen att göra her,inga möjligheter, ingen sjukhus( måste köra 2timmar till sjukhuset) ingen bra skolor också,ingen aktivititer som ballet eller piano eller olika kurser för barn...

Vi tänker att flytta till en bättre och en stor stad men vi vet inte vilken är en bra stad for familj med små barn.Vi har tänkt Helsingbor men vi har hört att det finna mycket kriminalitet där..

Vi vill gärna bo i en rktigt stad,gärna inne i staden inte utanför,men vi vill gärna bo i en bra stad när där finns något för alla.

En stad som har bra arbetsmarknad,som har en riktig sjukhus,bra skolor och förskolor och som har låg kriminalitet.En stad som är båda lungt,tryggt och full of life?

Vilken stad tänker ni att är bäst att bo i Sverige som har alla möjligheter?

I am sorry for my Swedish.

I appreciate all your opinions.

Thank you in advance.

Mvh,

Rejan.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-12-06 11:02
    All advices and opinions are appreciated????

• Svar på tråden Bästa stad att leva i Sverige
  • Litenmenhård

Hej.

Jag tar det på svenska, men kan ta det på engelska sen om du vill. .

Jag själv bor i Göteborg. Sveriges andra största stad. Här har jag bott i typ hela mitt liv och jag trivs jättebra här. Vi har norra och södra skärgården( The north and south arcipelago) och vi har nära till sjukhus och fin natur på sina ställen. 

Är det ett ställe du kan tänka dig? Jag tror du skulle trivas här. .

Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • brian93

Hej och tack för ditt svar.Jag förstår mycket bra svenska men jag kan inte pråtta mycket,så det går bra att du skriv i svenska????Göteborg skulle passa jätte bra för mig faktiskt.Jag har varit några gånger i Göteborg och vi älskar det.Men jag har hört att det är för många kriminalitet.Tyvärr i alla stora stader finns mycket kriminalitet dessa dagar i Sverige.

Men vilken tror du att är bästa områdena i Göteborg?Är det möjligt att köppa en lägenhet eller radhus för 2.5-3.5 milj sek i en brå område?

Jag har hört att Angered,Bergsjö,Hisingen,Frölunda m.m är dålig område med mycket invandrare och arbetslöshet och narkotik överallt.

Tack igen.

Mvh,Rejan.

• Wkdvlsö

Eftersom du har tittar på Helsingborg tidigare, har du då funderat på Lund? Visserligen en liten stad till ytan och invånarantal, men internationell tack vare universitetet, bra sjukhus och goda chanser till arbete.

• GGN

Stockholm. Har även hört mycket gott om Göteborg och Umeå.

• Litenmenhård
    brian93 skrev 2020-12-06 14:21:28 följande:

Hej och tack för ditt svar.Jag förstår mycket bra svenska men jag kan inte pråtta mycket,så det går bra att du skriv i svenska????Göteborg skulle passa jätte bra för mig faktiskt.Jag har varit några gånger i Göteborg och vi älskar det.Men jag har hört att det är för många kriminalitet.Tyvärr i alla stora stader finns mycket kriminalitet dessa dagar i Sverige.

Men vilken tror du att är bästa områdena i Göteborg?Är det möjligt att köppa en lägenhet eller radhus för 2.5-3.5 milj sek i en brå område?

Jag har hört att Angered,Bergsjö,Hisingen,Frölunda m.m är dålig område med mycket invandrare och arbetslöshet och narkotik överallt.

Tack igen.

Mvh,Rejan.

Som en skrev: Majorna, sen har du Torslanda och ute på öarna, även Tuve med. .
    Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
Svar på tråden Bästa stad att leva i Sverige