• Dalatösen

Vad anser ni är rimligt?

Separerade föräldrar! Om ert ex köpte ett hus som hen vill renovera, hur mycket anser ni att det är rimligt att ni som den andra föräldern ska ha barnen så att exet kan renovera? Själv har jag alltid barnen vardag som helg (alltså VARJE helg) medan hen renoverar sedan en rätt lång tid tillbaka. Detta tas för givet som helt självklart och han ställer inte ens frågan. Jag vill naturligtvis ställa upp och vill givetvis ha mina älskade barn hos mig (det vet alla separerade föräldrar att man vill, att det handlar inte om det). Det gäller nu mer vad som är rimligt och logiskt mer av "princip och kutym", hur andra hade resonerat. Vore bara intressant att veta vad andra tycker, om ni hade begränsat eller inte. Vill bara diskutera och bolla med någon! (Kan tillägga att hen haft lång tid på sig att hitta bostad, vi pratar år.)

• Svar på tråden Vad anser ni är rimligt?
  • Madida

Det borde ligga i den renoverande förälderns intresse att ha barnen. Du ska givetvis inte ha barnen alltid.

I'm not bossy. I just have better ideas than you
  • Anonym (K)

Om man vill vara flexibel kan man säga att man tar varannan helg. Det borde ge den andra varannan helg ledig att renovera. Husrenoveringen ska inte gå ut över barnens umgänge, det går först, alltid!

• nnnnnnnn

Det rimligaste är att ni har barnet halva tiden vars.
    Hur den andre löser sina behov är inte ditt bekymmer och det finns säkert tusentals lösningar på det hela, allt från att barnen är med 100% och "hjälper till" att renovera, även om det innebär att allt tar längre tid till att han löser sina dagar/helger med barnvakt.
    Givetvis är det också rimligt att du tar hand om barnen om det känns rätt, men han borde ha intresse av att träffa sina barn även om det kanske bara handlar om att han tar med barnen på en lekplatstur eller tar med dem för att visa huset + grilla korv utanför huset några timmar.

Så allt från exakt 50% vars till att han har barnen 4 h/varannan helg låter rimligt. Under en kortare tid...

• Anonym (barnet)

Varför gick han ens med på att skaffa barn om han inte vill träffa dem mer? 

Har du frågat honom det?

Svar på tråden Vad anser ni är rimligt?