• Anonym (Punktpunktpunkt)

Ska göra slut med min sambo men vem får lägenheten?

Jag avskyr och äcklas av min sambo och vill bara att han ska försvinna. Vi bråkar hela tiden och ingenting mellan oss är bra. Jag har inte uttryckt just detta för honom och jag har inte gjort slut än men jag ska.

Det är så att vi har nu bott i vår hyresrätt (en trea) i snart två år och jag vill verkligen inte flytta härifrån då jag älskar den här lägenheten men när vi går isär, hur ska man då komma överens om vem som ska få bo kvar här och vem som ska flytta? Jag vet att även min sambo trivs mycket bra i den här lägenheten och han kommer inte vilja flytta i första taget. Hur bestämmer man då vem som ska få bo kvar och vem som måste flytta? Finns det några regler gällande detta?

Vi har ju skaffat den här lägenheten tillsammans och jag vet verkligen inte vem som har störst behov av den, så hur går det till? Inga barn finns med i bilden, tack och lov.

Jag är 22 och han är 25. Vi båda har heltidsjobb.

• Svar på tråden Ska göra slut med min sambo men vem får lägenheten?
  • Anonym (NV)
    Steven01 skrev 2020-12-07 19:18:04 följande:

Det kommer naturligtvis sluta med att ts får lägenheten, kvinnor får alltid lägenheten. Lite ot men det är intressant ändå att där kvinnor faktiskt tjänar på könsdiskriminering tycker kvinnor att det inte är mer än rätt.

Nej, om det finns barn med i bilden ser man till vem som behöver lägenheten mest och det är oftare som kvinnorna blir boendeförälder och då får dom behålla lägenheten men mannen kan ju naturligtvis också bli boendeförälder och få lägenheten. 
    När det inte finns barn med i bilden är det andra saker som avgör och det har inte med vilket kön man har.
    Man får inte lägenheten bara för att man är kvinna.
  • Anonym (...)
    Steven01 skrev 2020-12-07 19:38:51 följande:

70% av hyreslägenheterna i Stockholmsstad innehas av kvinnor. Säkert bara en slump och inte statistiskt säkerställt.

Med andra ord är kvinnor ekonomiskt missgynnade på bostadsarknaden,det där andra du hittade på:not so much.
  • Anonym (Ghost)
    70% av hyreslägenheterna i Stockholmsstad innehas av kvinnor. Säkert bara en slump och inte statistiskt säkerställt.
    Så många bekanta du har!! Källa förresten? Har du funderat på att det verkar vara flest män som är skuldsatta och inte kan stå på ett lägenhetskontrakt?
  • fornminne

Finns ganska uppenbara förklaringar till det, som absolut inte beror på diskriminering av män! 1) En del av dessa är äldre kvinnor som sitter på gamla hyreskontrakt. Kvinnor lever längre än män. 2) Kvinnor blir oftare boendeförälder och får då behålla bostaden. 3) Fler kvinnor bor i hyresrätter helt enkelt för att fler män har råd med bostadsrätt.
  • fornminne

Däremot diskrimineras män på en del andra sätt. Fler män blir utslagna, dör i arbetsplatsolyckor osv.

• fornminne

Varför utgår många från att ts kille vill vara kvar i relationen? Ts skriver att inget är bra mellan dem. Det borde väl han också må dåligt av? Och vill han vara tillsammans med någon som hatar honom? Gällande lägenheten borde de självklart byta till två mindre. Det är det mest rättvisa.

• Anonym (Ä)

Mina tankar:

1. Männen dumpar oftare barnen på kvinnorna, i och med det får kvinnorna behålla hyresrätten.

2. Vad är statistiken för bostadsrätter? Det är ingen hemlighet att män lättare får lån (och det har inte bara med inkomsten att göra). Kan hända att männen väljer att köpa istället.
  • Anonym (Ja)
    fornminne skrev 2020-12-07 20:10:11 följande:

Varför utgår många från att ts kille vill vara kvar i relationen? Ts skriver att inget är bra mellan dem. Det borde väl han också må dåligt av? Och vill han vara tillsammans med någon som hatar honom? Gällande lägenheten borde de självklart byta till två mindre. Det är det mest rättvisa.

För att hon skriver att hon vill/tänker göra slit och det är den faktan man utgår från.

Det finns många par som bråkar och tjafsar men ändå lever kvar med varandra.

Han kanske inte ens vet att TS hatar honom.

Rättvist och rättvist. Går det och båda vill - varför inte.

Men om inte TS framtida ex vill flytta så anser jag att TS ska göra det då det är hon som gör slut.
  • Godisbuske

Den som dumpar den drar. Oskriven regel. 
    Om inte den dumpade vill dra eller byta till två mindre. 

• Akidoki

Ni får komma överens om hur ni gör med bostaden. Jag ser det inte som självklart att den som gör slut flyttar.

Naturligtvis får en göra slut på ett förhållande utan att straffas för det. Det är inte bättre att stanna kvar och potentiellt slösa bort tiden för varandra.

Kommunicera.

• Anonym (tvillingmamma)

Du säger emot dig själv. Först skriver du att kvinnor alltid får lägenheten. Sedan skriver du att 70 procent av hyresrätterna i Stockholm innehas av kvinnor. 30 procent innehas alltså av män? Att kvinnorna är fler har sina naturliga förklaringar, som redan har redovisats ovan. Kvinnor bor oftare med barn, män har oftare skulder och kan därför inte stå med på kontraktet, och fler män får lån samt har råd med bostadsrätt. 70/30-siffran låter i det perspektivet helt rimlig. Är män missgynnade på detta område, är det i så fall om de har mindre chans att bli boendeförälder. Om de nu är intresserade av det, vilket långt ifrån alla män är.
  • Anonym (den sem gör slut flyttar)

Har du pratat med sambon, TS? 

• Anonym (Ä)
    Akidoki skrev 2020-12-07 20:28:21 följande:

Ni får komma överens om hur ni gör med bostaden. Jag ser det inte som självklart att den som gör slut flyttar.

Naturligtvis får en göra slut på ett förhållande utan att straffas för det. Det är inte bättre att stanna kvar och potentiellt slösa bort tiden för varandra.

Kommunicera.

Håller med. Har aldrig hört talas om att den som gör slut ska flytta. Ska jag alltså stanna hos min värdelösa karl för jag blir hemlös annars?? Trots att det är jag som fixat kontraktet? Helt orimligt.
  • Steven01
    Anonym (tvillingmamma) skrev 2020-12-07 20:32:43 följande:

Du säger emot dig själv. Först skriver du att kvinnor alltid får lägenheten. Sedan skriver du att 70 procent av hyresrätterna i Stockholm innehas av kvinnor. 30 procent innehas alltså av män? Att kvinnorna är fler har sina naturliga förklaringar, som redan har redovisats ovan. Kvinnor bor oftare med barn, män har oftare skulder och kan därför inte stå med på kontraktet, och fler män får lån samt har råd med bostadsrätt. 70/30-siffran låter i det perspektivet helt rimlig. Är män missgynnade på detta område, är det i så fall om de har mindre chans att bli boendeförälder. Om de nu är intresserade av det, vilket långt ifrån alla män är.
    Du resonerar på ett mycket kvinnligt sätt så jag ska försöka förklara så att även du kan förstå; Först en generell ståndpunkt som att "kvinnor alltid få lägenheten" för att etablera starten på inlägget. Sen som svar på din fråga en mer detaljerad förklarande antalsfördelning 70/30. Sen kan man ha åsikter om den fördelningen är rimlig. Fler frågor?
Svar på tråden Ska göra slut med min sambo men vem får lägenheten?