• mamman87

Min bebis har slutat "prata"

Hej. Jag vet att all utveckling ser olika ut för alla bebisar och att det kan skilja mycket. Men jag ville mest bara kolla ifall någon annan upplevt det här och isåfall hur det sett ut för er bebis. Min bebis blev 5 månader den 1 dec. Hon har "pratat" väldigt mycket vad jag kan tycka. Eller normalt iallafall. Så igår la jag märke till att det va ett tag sen jag hörde henne snacka och hon skrattar inte lika lätt längre som tidigare. Då fick man henne att skratta enkelt. Hon ler och har fin ögonkontakt och allt sånt. Hon skrattar om man kittlar henne men inte "av sig själv" som hon tidigare gjort. Någon som har liknande erfarenheter och vill dela med sig?

• Svar på tråden Min bebis har slutat "prata"
  • nnnnnnnn

Det kan vara ett utvecklingssprång tex att barnet pratar mindre när det tar ett steg på motoriken tex tystnar när krypningen kommer igång.

Det viktigaste är att du fortsätter hålla koll och leka med ljud/ord/rim/ramsor/sjunga/läsa osv. som hjälper språkutvecklingen.
    Gör även små test om barnet hör dej, så det inte är hörseln som krånglar. Men om barnet reagerar på ljud tex att du pratar eller sjunger så är det inte hörseln.

• Anonym (Sanna)

Mina barn har också gjort så periodvis. Som att de backar ett steg i utvecklingen innan de går framåt igen. Tror (och har även hört/läst) som nnnn skriver att det handlar om att de fokuserar på att utveckla något annat och att de därför inte visar allt de kan samtidigt.

• mamman87

tack för era svar :) märkte att hon började ta sig för öronen och det visade sig vara vaxpropp. Nu är hon mer sig själv igen

Svar på tråden Min bebis har slutat "prata"