• Phoenixia

Ångest av nya jobbet

Hej!

Började ett nytt jobb som timanställd vårdbiträde utan några erfarenheter av det alls. Visste inte heller om det var ett yrke för mig men ville prova. Första veckan bredvidgång 4 dagar. Tredje dagen var de på mig om att kan du börja och jobba själv redan på måndag då? Sa att jag vill känns mig för och se hur det känns och frågade om man kunde få fler bredvidgångar om man känner man behöver det, det verkade de inte tycka om att jag frågade. För jag var väldigt osäker och hade inte fått testa på någonting då typ bara stå och titta och ha hand om mobilen lite.

Vi förlängde bredvidgånagrna fredagen och måndagen kände jag att jag fick göra en del grejer och prova på saker. Ha hand om mobilen, kolla mediciner, ta fram mediciner m.m. kändes bra att få testa på och jag kände mig lite mer säker och som jag känner tog jag initiativ hade hand om då mobilen hela dagen checka in, checka ut, kolla vem vi skulle till, hade hand om nycklar, kolla medicin och ta fram medicin och gav kunderna, hjälpte kunden på toaletten, byta om för natten osv. Det var en som jag gick bredvid och han ville jag skulle göra allt själv han svarade typ inte ens på mina frågor som jag undrade över och sa det får du klara själv. Tills jag blev irriterad och sa att nu vill jag ha svar.

Chefen ringde mig på tisdagen skulle jobba kväll (bredvid) hon sa att de jag gått bredvid upplever mig osäker och inte tar initiativ (alltså hade jobbat max en vecka). Jag sa att jag tycker jag gjort det och lärt mig mer nu de senaste dagarna för att jag har fått prova på saker. I början sa personalen "bättre vi ordinarie fixar det här, du kan stanna här vid ytterdörren". Vissa ha sagt att "du är ju jätteduktig och jag tror du hade kunnat gå själv redan nu" sen går det till chefen och säger att jag inte gör nåt, inte tar initiativ. Jag försöker så gott jag kan så vad ska jag där och göra om de inte är nöjda med mig. Jag har haft ångest bara den försa veckan gråtit innan jobb, gråtit efter. Tvingat iväg mig och sag till mig själv "det blir bättre" jag tyckte det var jobbigt, mycket att ta in, mycket man inte vill göra fel med medicinering osv. Tills chefen ringde och sa det, där tappade jag motivationen helt. Det vet att jag inte har någon erfarenhet sen tidigare. Var jätteglad att jag fått jobb, men det blev inte som jag tänkt mig, mår skit, och det är jättetråkigt att det blev så för jag vill jobba. Men att bara höra negativa saker bara efter att man varit där en vecka vad ska jag då där och göra. Jobbade kvällen efter chefen ringde, gick hem tidigare för mådde inte bra. Stannade hemma hela veckan plus måndag, skulle jobbat tisdagen men har haft sån ångest och varit så ledsen att jag inte klarade det, ringde och sa att jag känner mig osäker och inte alls trygg i arbetsrollen ska prata med chefen imorgon och kommer inte återvända.

Jättetråkigt att de inte kan ge en lite tid att lära sig utan att börja klaga på en redan efter en vecka. Jag försökte i alla fall och jag tyckte jag tog initiativ men det dög väl inte. Kände bara att jag ville skriva av mig lite också.

• Svar på tråden Ångest av nya jobbet
  • Gameofthrones

Det är så i kvinnoarbetsplats, det kommer man inte ifrån. Hönsgård. Mkt skitsnack. 

Just nu kommer du i en period i livet där ingen har varit med om förut. Sen beskriver du just om chefen.

Det verkar som chefen har bestämt sig. Lyssna på sina kollegor. Ja som chef ska du ta till sig men som chef ska veta av alla som jobbar där ställa dem i kategorier tex,
    Vem är som bara snackar skit? sålla bort dem, vem är som är partisk i arbetet? Vem har mindre kunskaper än andra ställ dem här för dem ska lära sig nytt, med dem som är erfarna. Så gör nog en bra chef , sållar bort skitsnackarna.

Jag har svårt och umgås med många kvinnor för jag vet hur många funkar. Därför idag har jag valt jobba och gå hem gör mitt bästa och lämnar inte alls nått till dagen efter, det beror på hur mkt vi har och göra men det ser jag till att det kommer fram.)

Du har ingen bra chef. Det är mkt som spelar in. Du är ny och dem behöver ha en hackkyckling. Jo, den nya går alltid och prata skit om. Det är pandemi och dem känner inte att dem blir "avlastade" för du inte har den kunskapen än.

• Gameofthrones

Det är så i kvinnoarbetsplats, det kommer man inte ifrån. Hönsgård. Mkt skitsnack. 

Just nu kommer du i en period i livet där ingen har varit med om förut. Sen beskriver du just om chefen.

Det verkar som chefen har bestämt sig. Lyssna på sina kollegor. Ja som chef ska du ta till sig men som chef ska veta av alla som jobbar där ställa dem i kategorier tex,
    Vem är som bara snackar skit? sålla bort dem, vem är som är partisk i arbetet? Vem har mindre kunskaper än andra ställ dem här för dem ska lära sig nytt, med dem som är erfarna. Så gör nog en bra chef , sållar bort skitsnackarna.

Jag har svårt och umgås med många kvinnor för jag vet hur många funkar. Därför idag har jag valt jobba och gå hem gör mitt bästa och lämnar inte alls nått till dagen efter, det beror på hur mkt vi har och göra men det ser jag till att det kommer fram.)

Du har ingen bra chef. Det är mkt som spelar in. Du är ny och dem behöver ha en hackkyckling. Jo, den nya går alltid och prata skit om. Det är pandemi och dem känner inte att dem blir "avlastade" för du inte har den kunskapen än.

• Phoenixia
    Långbenopluto skrev 2020-12-08 13:46:02 följande:

Fast efter så många dagar bredvid nån så borde du klara arbetsuppgiften.

Jo men som jag sa att i början av veckan fick jag inte göra något de ville göra det själva ordinarie personal. Så det var väl max två dagar av de 4 sagar som jag fick prova på och göra saker själv.
  • pepsimax

På mitt jobb brukar vi låta folk gå bredvid mer än fyra pass om de känner att de vill det. inga problem att vikarier frågar saker, snarare tvärtom är det positivt. Tror du haft lite otur med arbetsplats. 

• Långbenopluto
    Phoenixia skrev 2020-12-08 13:49:20 följande:
    Jo men som jag sa att i början av veckan fick jag inte göra något de ville göra det själva ordinarie personal. Så det var väl max två dagar av de 4 sagar som jag fick prova på och göra saker själv.
    Jo, men det är ett arbete som vårdbiträde..... alltså inget avancerat.
  • Phoenixia
    Långbenopluto skrev 2020-12-08 14:13:10 följande:

Jo, men det är ett arbete som vårdbiträde..... alltså inget avancerat.

Ja ok, det är vad du tycker. Men alla tycker inte som du. Finns väl de som tycker det är svårt också.
  • Långbenopluto
    Phoenixia skrev 2020-12-08 14:19:31 följande:
    Ja ok, det är vad du tycker. Men alla tycker inte som du. Finns väl de som tycker det är svårt också.
    Jo, men inte många.
  • pepsimax
    Långbenopluto skrev 2020-12-08 15:44:18 följande:
    Jo, men inte många.
    Själva kontakten med patienter/brukare kan nog kännas svårt för vissa i början. 
  • TreFyran

Har också fått höra att jag är osäker och inte tar initiativ på praktiker när jag gick vård Och även på brevidgången. Sedan började jag jobba på riktigt och de har inte sagt något mer om det men är rädd att jag fortfarande är dålig bara för folk inte varit nöjda med mig innan

• SoulsWillRise

Jag kan förstå dina kollegor faktiskt, och även dig såklart. Jag är också vikarie, dock utbildad undersköterska. För mig gick det ganska snabbt att komma in i rutinerna men jag har ju jobbat med det tidigare. Jag har nu varit på detta jobb sen april ungefär, och jag jobbar på 3 olika avdelningar med 10 boenden på varje. Jag kan deras namn, jag kan deras nummer på dörren,  och jag kan deras mediciner utantill och vilken tid den ska ges. Jag har haft tur som lärt mig snabbt, för jag vet att det är olika för alla. Men jag har även varit ärlig mot ordinarie personal i början att jag är ny och osäker på rutiner, namn och rumsnummer mm. Och det har hjälpt. Den där pressen försvinner. Så jag tycker du har gjort helt rätt. Du har varit ärlig och sagt hur du känner. Håll huvudet högt och känn dig stolt att du faktiskt vågar erkänna att du är osäker. Nu är det upp till de andra att hantera situationen värdigt. Vi har även två andra vikarier som varit där längre än mig, och dom gör absolut ingenting utan vägrar hjälpa till och skyller på att de är osäkra, och där förstår jag faktiskt att ordinarie personal blir förbannade och frustrerade. För vi får jobba arslet av oss pga dom. 

Men jag reagerade på en sak. Har du fått medicin delegering eller behövs inte det där du jobbar? I vår kommun måste vi göra 4 prov på internet och ett skriftligt tillsammans med en sköterska. Och samma gäller när det kommer till insulin, dock måste man vara utbildad undersköterska för att få göra provet och sen ge insulin. Men det kanske är olika på olika ställen.  

• complicit

Är du i hemtjänsten?

Som helt oerfaren är det kanske bättre att börja på ett boende istället. Då har du alltid annan personal omkring dig. När du börjar bli varm i kläderna och känner att du fixar alla uppgifter, då kan du gå tillbaka till hemtjänsten igen.

Svar på tråden Ångest av nya jobbet