• Evelinabjörk

    resistenta e-coli gravid erfarenhet?

    Hej,

    Jag har precis blivit gravid (vecka 5 just nu) och i samband med det tagit två urinprov som visar på resistenta e-coli bakterier men jag i princip symptomfri från UVI. Jag har dock tidigare haft väldiga problem med UVI som för ett år sen visade sig vara ESBL bakterier, jag fick då flera sorters antibiotika som inte funkade utan bara förvärrade. Läkarna beslutade sen att jag skulle låta kroppen försöka läka ut själv för att inte driva resistensen. Det grova problemen försvann men har haft smååå känningar då och då. Har tagit tranbärskapslar med probiotika och känt att det hjälpt de gånger jag haft känningar.
    (vet dock inte om detta är säkra att ta under en graviditet så nu slutat med dem)

    MEN nu när bakterier upptäckts i samband med min tidiga graviditet så vill min läkare (efter samråd av infektionsläkare) sätta mig på 5dagars kur med antibiotika. En av de sorter jag åt för ett år sen som bara förvärrade problemen.
    Läkaren säger att man inte hitta ESBL denna gången, "bara" annan resistent e-coli. Men att det finns en chans att antibiotikan nu triggar fram ESBL igen om den ligger och gömmer sig.. Jag känner en oerhörd stress över att jag hör läkarens tveksamhet till hur man behandlar bäst och vad som ska hända. Som att man chansar med min och fostrets hälsa?

    Jag är nu orolig hur denna graviditet ska utvecklas om jag ska brottas med resistenta bakterier där antibiotika inte biter. Finns någon här med erfarenhet av detta?
    Jag har såklart hamnat inne i trådar där mammor berättar om bebisar som dött vid förlossningen pga e-coli eller fått en förstörd navelsträng i magen av bakterierna.. Givetvis blir man rädd och orolig :/

    Jag har också herpes 1 sen tidigare i underlivet och detta plus bakterierna får mig att fundera på om jag bör be om kejsarsnitt? Så att bebis inte riskera utsättas för dessa saker när den ska ut vaginalt?
    Vad tror ni? Kan det vara säkrare?

    Så oerhört tacksam om den som har erfarenhet eller jobbar i vården vill kommentera. Tack på förhand <3

  • Svar på tråden resistenta e-coli gravid erfarenhet?
  • Evelinabjörk

    Hej och tack för ditt svar! min läkare har alltså redan i samråd med infektionsläkare skrivit ut en 5dagars antibiotikakur som jag startat med idag. MEN läkarens egna ord är att det kan eventuellt trigga ESBL och resistensen ytterligare. Därför inte säkert att jag kommer bli av med de dåliga bakterierna.
    Min undran är nu alltså om någon här själv har erfarenhet av envisa resistenta e-coli under graviditet och hur det gick?

  • Petter och jag

    Ingen erfarenhet av just de bakterierna, men kvinnor som är kända GBS-bärare får antibiotika när förlossningen startar. GBS är iaf inte en indikation för kejsarsnitt.

  • Ebo88
    Petter och jag skrev 2020-12-10 10:21:29 följande:

    Ingen erfarenhet av just de bakterierna, men kvinnor som är kända GBS-bärare får antibiotika när förlossningen startar. GBS är iaf inte en indikation för kejsarsnitt.


    Jag är bärare av GBS och åt antibiotika från v.12 fram till förlossningen.

    Nu gjorde jag k.snitt men som du säger, GBSen var inte anledning till snitt utan hon satt med rumpan ner bland annat
Svar på tråden resistenta e-coli gravid erfarenhet?