• Jenzia

Kosttillskott man INTE ska ta vid IVF?

Jag ska börja min första IVF i januari/februari 2021 och vill att det ska gå så bra som möjligt. Har i 1 års tid ätit alla kosttillskott som möjligen skulle kunna boosta fertiliteten. Av en slump läste jag att man inte ska äta jättenattljusolja (Borago) om man ska göra IVF. Och jag tror att man ska begränsa mängden A-vitamin. Men är det något mer kosttillskott man INTE ska ta?

Jag äter följande:

- Thorne Basic Prenatal (innehåller 1 mg folat/folsyra)

- Q10, 200 mg

- Inositol, 4 g (+ melatonin cd1 till ÄL)

- Aminosyror (BetterYou)

- E-vitamin, 268 mg

- B12, 1 mg

- B6, 70 mg

- C-vitamin, 1000 mg (varannan dag)

- Magnesium, 375 mg

- Cod Liver Oil, 462 mg

Något som bör tas bort? Eller något som bör läggas till? Tacksam för svar <3

• Svar på tråden Kosttillskott man INTE ska ta vid IVF?
  • Clemmentina
    Dhalia skrev 2020-12-13 18:25:17 följande:

Det som är bättre med Natalben är ju att folsyran är i aktiv form. Vissa, ca 15% av befolkningen har svårt att omvandla folsyra till aktiv form. Gick över till att äta den efter mitt andra MA så hoppas den kanske gör skillnad :)

Spännande! Kanske ska kolla upp dem då. Jag äter Thorne Prenatal som innehåller folat istället för folsyra. Det sägs att folat är bättre/lättare att ta upp för en del.
  • Jenzia
    Dhalia skrev 2020-12-13 18:25:17 följande:

Det som är bättre med Natalben är ju att folsyran är i aktiv form. Vissa, ca 15% av befolkningen har svårt att omvandla folsyra till aktiv form. Gick över till att äta den efter mitt andra MA så hoppas den kanske gör skillnad :)

Så klart! Även Thorne Basic Prenatale har samma typ tror jag, benämns som folat. Vulverine tipsade om det, jag älskar henne
  • Jenzia
    Clemmentina skrev 2020-12-13 20:35:36 följande:

Ok, det låter vettigt. Jag borde nog lägga till b12 då jag legat lågt på det tidigare. Vad äter du för sorts q10? Försöker öka till 400 nu men det kostar ju en del.

Absolut! Förstår hur du tänker kring att maxa chanserna även om det är nu din mans spermier som gör det. Håller tummarna för er!

Vi har gjort tre ivf och fyra återföringar. En kemisk graviditet och ett missfall. Ska börja ny behandling nu. Började med q10 mellan ivf1 och 2 och fick ut mycket fler ägg vid andra försöket.

Jag har ätit lite olika under året, Great Earth, Elixir Pharma, Vitapran. Men nu kommer jag köra med Pharma Nord, som ska vara det bästa märket (och så klart det dyraste). Hittade dock bra pris för 180 kapslar 100 mg på Meds24, ca 800 kr.

Idag har vi varit på sprutskola och det gick bra! Var inte så jobbigt att sticka in sprutan som jag trodde att det skulle vara. Fick också veta att första möjliga start för mig blir i slutet av januari, iom att de inte har några behandlingsstarter under fram till 29 december, men men! Hade inte räknat med något annat heller, förutom att det är lite surt att vi skulle få komma in precis innan jul.

Fy vad tradigt med MF! :-/ Ännu en sak som kan skapa oro! Tråkigt att inget ska gå lätt när man så gärna önskar sig ett barn <3

Låter lovande att q10 gav bättre resultat! Vilken hormonspruta har du fått ta? Jag tackade ja till att vara med i en studie, så blev lottad menopur. Hoppas jag har turen med mig
  • Clemmentina
    Jenzia skrev 2020-12-14 10:28:36 följande:

Jag har ätit lite olika under året, Great Earth, Elixir Pharma, Vitapran. Men nu kommer jag köra med Pharma Nord, som ska vara det bästa märket (och så klart det dyraste). Hittade dock bra pris för 180 kapslar 100 mg på Meds24, ca 800 kr.

Idag har vi varit på sprutskola och det gick bra! Var inte så jobbigt att sticka in sprutan som jag trodde att det skulle vara. Fick också veta att första möjliga start för mig blir i slutet av januari, iom att de inte har några behandlingsstarter under fram till 29 december, men men! Hade inte räknat med något annat heller, förutom att det är lite surt att vi skulle få komma in precis innan jul.

Fy vad tradigt med MF! :-/ Ännu en sak som kan skapa oro! Tråkigt att inget ska gå lätt när man så gärna önskar sig ett barn <3

Låter lovande att q10 gav bättre resultat! Vilken hormonspruta har du fått ta? Jag tackade ja till att vara med i en studie, så blev lottad menopur. Hoppas jag har turen med mig

Jag har förstått det med! Ska köpa hem dem istället. Tack för tipset!

Spännande med sprutskola även om det dröjer lite med behandlingsstart. Men med jul och allt kommer tiden gå fort. Det låter bra med Menopur. Jag har haft Gonal-f men hoppas få testa Menopur nästa gång. Har hört att den kan ge färre men ibland högre kvalitet på äggen.

Så himla tråkigt med missfall. Jag försöker tänka att vi nu vet att vi kan bli gravida men det är tungt i alla fall. Hoppas vi båda har turen med oss!
  • Jenzia
    Clemmentina skrev 2020-12-14 11:22:23 följande:

Jag har förstått det med! Ska köpa hem dem istället. Tack för tipset!

Spännande med sprutskola även om det dröjer lite med behandlingsstart. Men med jul och allt kommer tiden gå fort. Det låter bra med Menopur. Jag har haft Gonal-f men hoppas få testa Menopur nästa gång. Har hört att den kan ge färre men ibland högre kvalitet på äggen.

Så himla tråkigt med missfall. Jag försöker tänka att vi nu vet att vi kan bli gravida men det är tungt i alla fall. Hoppas vi båda har turen med oss!

Det var det lilla

Ja, en månad är ju ingenting egentligen! Lite ledighet och mys med maken kan nog bara göra oss bättre förberedda Jasså, då låter det som om jag hade turen med mig! Jag är ju lite äldre (37 år) så kvalitet känns som det viktiga, särskilt då jag ändå har bra med ägg, så hellre kvalite än kvantitet Hoppas du får byta vid nästa behandling! När kör ni igång?

Ja, på något vis tänker man ju att, bara jag blir gravid så kommer allt lösa sig! (iaf jag som aldrig varit gravid). Att efter det också behöva väga in att det finns missfallrisk, usch vill jag inte ens tänka på! :-/ Har ni fått bra stöd från er klinik? Vart går ni?

Statistiken är ju dock god för att ni ska bli gravida igen nästa IVF omgång <3 Jag hoppas så för alla som längtar!
  • Clemmentina
    Jenzia skrev 2020-12-14 12:17:19 följande:

Det var det lilla

Ja, en månad är ju ingenting egentligen! Lite ledighet och mys med maken kan nog bara göra oss bättre förberedda Jasså, då låter det som om jag hade turen med mig! Jag är ju lite äldre (37 år) så kvalitet känns som det viktiga, särskilt då jag ändå har bra med ägg, så hellre kvalite än kvantitet Hoppas du får byta vid nästa behandling! När kör ni igång?

Ja, på något vis tänker man ju att, bara jag blir gravid så kommer allt lösa sig! (iaf jag som aldrig varit gravid). Att efter det också behöva väga in att det finns missfallrisk, usch vill jag inte ens tänka på! :-/ Har ni fått bra stöd från er klinik? Vart går ni?

Statistiken är ju dock god för att ni ska bli gravida igen nästa IVF omgång <3 Jag hoppas så för alla som längtar!

Det låter som en bra plan! :) Då är vi jämngamla, jag är också 37. Håller med dig om att kvaliteten känns viktigast och för oss har det ju varit problemet varje gång. Vi har bara fått 1-2 bra embryon vid varje behandling. Vet inte exakt när nästa behandling blir men skulle gissa på februari. Kroppen är inte helt återställd efter missfallet. Jag har fortfarande svagt positiva test och planering framåt görs först när testen är negativa.

Inte ska du tänka på missfall. Det händer ju tyvärr men det blir inte bättre för att man tänker på det. Den dagen, den sorgen. Ta varje dag i taget och försök vara positiv.

Vi är nöjda med vår klinik (de har varit väldigt noggranna och proffsiga i och med missfallet) men det är klart att det märks att det är ett stort sjukhus och mycket patienter. Man träffar mycket olika personal. Är ni nöjda?
  • Nata1979
    Clemmentina skrev 2020-12-13 21:04:31 följande:

Vad äter ni för sorts q10? Ubiquinol?

Jag tar Q10 300 min läkare sa det är den bästa på marknaden. Tar 2 om dagen.
  • Jenzia
    Nata1979 skrev 2020-12-14 16:20:06 följande:

Från Healthwell?
  • Dhalia
    Clemmentina skrev 2020-12-13 20:37:09 följande:

Spännande! Kanske ska kolla upp dem då. Jag äter Thorne Prenatal som innehåller folat istället för folsyra. Det sägs att folat är bättre/lättare att ta upp för en del.

Den innehåller samma så de ju bra. Jag körde ju vanlig folsyra förut men nu har ja gått över. Har kollat in den Thorne också nu. Men står man ska ta 1-2 kapslar per dag 3 ggr per dag? Låter jättemycket haha eller står de fel. Kollade på bodystore.se
  • Dhalia

Ja kör Q10 från Helhetshälsan. Kör nu på 100 mg, lite lite jämfört med er, kanske borde öka då. Men hur länge har ni ätit i den mängden? Snart blir det ett år som jag kört med 100mg Q10.

• Clemmentina
    Dhalia skrev 2020-12-14 19:17:44 följande:

Den innehåller samma så de ju bra. Jag körde ju vanlig folsyra förut men nu har ja gått över. Har kollat in den Thorne också nu. Men står man ska ta 1-2 kapslar per dag 3 ggr per dag? Låter jättemycket haha eller står de fel. Kollade på bodystore.se

1 kapsel 3 ggr per dag står det på min burk. Så det kör jag! Både Rebecca Fett (som skrivit It starts with the egg) och Vulverine rekommenderar den. Jag tycker den är bra!

Jag har ätit 100 eller 200 mg q10 sedan februari/mars. Testar att öka nu till 300 eller 400 mg för att se om det ger bättre äggkvalitet.
  • Clemmentina
    Nata1979 skrev 2020-12-14 16:20:06 följande:

Tack för tipset! Ska spana in den. Äter du 600 mg alltså?
  • Nata1979
    Clemmentina skrev 2020-12-14 19:45:47 följande:

Tack för tipset! Ska spana in den. Äter du 600 mg alltså?

Yes 2

Yes 2 På en gång :)
Svar på tråden Kosttillskott man INTE ska ta vid IVF?