• Minna76

Våga prova få första barn som 45 åring?

Hej!

Jag har av olika anledningar inte kunnat få barn tidigare i mitt liv. Jag har försökt acceptera att det inte blir barn för mig men tänker nu hur det skulle vara att ha familj. Rädd att det ska bli ensamt utan familj...Vågar man prova ännu då jag snart är 45 år? Finns det någon annan härinne som provat och lyckats? 

• Svar på tråden Våga prova få första barn som 45 åring?
  • Solblomma30

Om du har Instagram så kan du gå in och titta på profilen ljungberg_emelie. Hon fick sina första barn (ett tvillingpar) i år vid 48 års ålder. Hon träffade sin man sent och de hade jättesvårt att få barn, men de lyckades tillslut. Det är väl aldrig försent om viljan finns tänker jag! Sen finns det ingen garanti att man lyckas, men vill du så är det klart att du ska försöka!

• Jag är bara jag

Chansen är oerhört liten att lyckas i den åldern. Försöka kan man naturligtvis göra, men man måste vara medveten om att det mest troligt inte går på naturlig väg. Det beror på att äggen helt enkelt är för gamla och av dålig kvalitet. Det är ju däremot inte för sent att få barn öht för det finns ju ägg- och embryodonation. Då är chansen ca 55% med 2 blastocyster mot ca 0,5% chans spontant.

De flesta i Sverige som får barn efter 45 har gjort äggdonation. Så även jag så det är en ypperlig väg till barn. Glad

• imsevimsig81

Prova. Vi är friskare och ungdomligare idag, överlag. Många över 40 som föder barn. Har flera bekanta som varit allt från 46-60(!!) som plötsligt blivit gravida - och fött friska barn. 45 tycker jag är en helt okej ålder.

• Jag är bara jag
    imsevimsig81 skrev 2020-12-17 14:23:42 följande:
    Prova. Vi är friskare och ungdomligare idag, överlag. Många över 40 som föder barn. Har flera bekanta som varit allt från 46-60(!!) som plötsligt blivit gravida - och fött friska barn. 45 tycker jag är en helt okej ålder.
    Det spelar ingen roll för fertiliteten. Äggen är jättegamla vid 45 och det är ytterst få som får barn av egna ägg då. Du måste ju ändå själv fatta att ingen kvinna får barn vid 60 om det inte är via äggdonation? Nästan ingen vid 50 ens. Tityo fick barn vid 50 och har erkänt att det var via ÄD. Att det sen är helt okey att få barn mellan 45 och 50 är en annan sak. Det fick jag med, men via ED.
  • Kahlo76

Hej!

Jag fyller 45 om en månad och plussade precis. Har 3 barn sedan tidigare & då ska det vara ?lättare? att bli gravid har jag hört. Ingen ivf här utan vi bara chansade en månad. Är ju medvetet om alla risker så får se hur det går.

Om du längtar efter barn tycker jag absolut du ska försöka.??

• Knepochknåp
    Solblomma30 skrev 2020-12-12 14:14:25 följande:

Om du har Instagram så kan du gå in och titta på profilen ljungberg_emelie. Hon fick sina första barn (ett tvillingpar) i år vid 48 års ålder. Hon träffade sin man sent och de hade jättesvårt att få barn, men de lyckades tillslut. Det är väl aldrig försent om viljan finns tänker jag! Sen finns det ingen garanti att man lyckas, men vill du så är det klart att du ska försöka!

Hon har fått via äggdonation
  • Solblomma30
    Knepochknåp skrev 2021-02-21 21:53:46 följande:

Hon har fått via äggdonation

Det vet jag förstås. Det är ändå hennes barn.
  • Magical
    Solblomma30 skrev 2021-02-22 07:31:00 följande:
    Det vet jag förstås. Det är ändå hennes barn.
    Ja? Det är väl ingen som skrivit något annat? 
    Kommentaren handlar om det rent biologiska, att ägg helt enkelt bli gamla. 
  • Zakopane
    Minna76 skrev 2020-12-12 10:22:59 följande:
    Våga prova få första barn som 45 åring?

Hej!

Jag har av olika anledningar inte kunnat få barn tidigare i mitt liv. Jag har försökt acceptera att det inte blir barn för mig men tänker nu hur det skulle vara att ha familj. Rädd att det ska bli ensamt utan familj...Vågar man prova ännu då jag snart är 45 år? Finns det någon annan härinne som provat och lyckats? 

Klart du ska våga prova! Men har du en man som du kan prova tillsammans med? Det kan underlätta.

Annars finns förstås Danmark. En bekant till mig (homo) blev gravid via IVF och spermiedonation på den välkända kliniken i Danmark. Jag vet inte hur många försök hon gjorde, det bör ha varit åtminstone två. Hon är född -74 och födde ett välskapt barn 2019.

Själv blir jag 45 i år och är oplanerat gravid i dagsläget. Vi får se om det håller hela vägen, men om det gör det så välkomnar jag det. :) Har barn födda 2006, 2008, 2018 och 2019 redan men vi hade väl tänkt stanna vid fyra st egentligen. Samtidigt vet man ju hur barn blir till och det har väl förekommit ett visst risktagande. 
  • Zakopane
    Jag är bara jag skrev 2020-12-12 16:48:09 följande:

Chansen är oerhört liten att lyckas i den åldern. Försöka kan man naturligtvis göra, men man måste vara medveten om att det mest troligt inte går på naturlig väg. Det beror på att äggen helt enkelt är för gamla och av dålig kvalitet. Det är ju däremot inte för sent att få barn öht för det finns ju ägg- och embryodonation. Då är chansen ca 55% med 2 blastocyster mot ca 0,5% chans spontant.

De flesta i Sverige som får barn efter 45 har gjort äggdonation. Så även jag så det är en ypperlig väg till barn. Glad

Det roliga är att titta på statistiken över kvinnors ålder och födslar hos SCB. Det var ett sjujäkla barnafödande (jämfört med idag) i åldrarna 40-44 och 45-49 år under 1700- och 1800-talet Skrattande I vår tid kanske de flesta fått det antal barn de vill ha innan de är 40-45 år, så frågan är hur många som verkligen skulle kunna om de försökte. 
Svar på tråden Våga prova få första barn som 45 åring?