• Anonym (Ellm)

Ska jag sälja min ägodel för jag behöver pengar nu?

Är utan jobb och a-kassa tagit slut. Har inga pengar över förutom min dyra väska (värde över 21,000) med kvitto. En tjej vill köpa den för 15,000 så jag funderar om det kan hjälpa mig. Den är ny och aldrig använd, köptes några månader sen. Men jag går back med den med nästan 7000 kr. Skulle ni kunna göra det? Jag behöver pengarna men är rädd att jag kommer sakna väskan eller att den såldes för lågt.

• Svar på tråden Ska jag sälja min ägodel för jag behöver pengar nu?
  • Södermannen

Trådskaparen kanske kan slippa eventuella moralkakor tänkte jag. Hon ville ha råd och pekpinnar är mindre konstruktivt om väskan är köpt redan. Att prova med att få tillbaka hela summan från affären är väl bästa förslaget annars.

• Anonym (T)

Nu använder inte jag tradera så jag är inte säker på hur det funkar, men någon sajt där folk får lägga anbud på väskan vore bra och så säljer du inte innan du har kommit upp i ett rimligt pris. 15 000 är alldeles för lite för en oanvänd märkesväska med det ursprungspriset.

Om du köper väskor för den summan lär du ha annat värdefullt som du kan sälja utöver väskan för att snabbt få in pengar.

Vad du än gör - börja absolut inte ta snabblån eller dra på dig betalningsanmärkningar, det kommer att bli ett rent helvete sedan. Räkningarna går _alltid_ först.

• Tow2Mater
    Anonym (T) skrev 2020-12-12 11:56:45 följande:

Nu använder inte jag tradera så jag är inte säker på hur det funkar, men någon sajt där folk får lägga anbud på väskan vore bra och så säljer du inte innan du har kommit upp i ett rimligt pris. 15 000 är alldeles för lite för en oanvänd märkesväska med det ursprungspriset.

Om du köper väskor för den summan lär du ha annat värdefullt som du kan sälja utöver väskan för att snabbt få in pengar.

Vad du än gör - börja absolut inte ta snabblån eller dra på dig betalningsanmärkningar, det kommer att bli ett rent helvete sedan. Räkningarna går _alltid_ först.

Vilket pris skulle vara rimligt anser du? Skiljer det bara ett par tusenlappar finns ju ingen mening för köparen att välja bort garantin och ta en större risk att köpa begagnat jämfört med nytt.

TS sälj väskan.
  • Anonym (Lisa)

Flera har på olika sätt påpekat det redan men en viktig lärdom för framtiden är väl att inte köpa en väska för 21.000 om man inte redan har en rejäl buffert för sämre tider, oavsett inkomst. För mig är 21.000 hela 6 månadshyror. Och om jag har det knapert eller inte vet hur inkomsten ser ut framöver så tar jag hellre 6 månadshyror än en väska. 

Jag har periodvis, innan jag fick det jobbet jag har nu, levt på marginalen och haft ojämn inkomst och hade det varit jag så hade jag sålt väskan för 15.000 i ett hjärtslag. Man får helt enkelt bita i det sura äpplet och ta "förlusten" om alternativet är att inte kunna betala hyra/andra räkningar och sätta mat på bordet.

Du kan försöka få mer för väskan på andra sätt men risken är att det tar längre tid innan du får in pengarna, eller att du de facto inte får så mycket mer än 15.000, eller att ingen på någon auktionssajt faktiskt vill köpa väskan, och den första säljaren har tappat intresset. 

• Akidoki
    Tow2Mater skrev 2020-12-12 14:06:11 följande:

Vilket pris skulle vara rimligt anser du? Skiljer det bara ett par tusenlappar finns ju ingen mening för köparen att välja bort garantin och ta en större risk att köpa begagnat jämfört med nytt.

TS sälj väskan.

Garanti?
  • Tow2Mater
    Akidoki skrev 2020-12-12 16:00:07 följande:
    Garanti?
    Ja, brukar det inte vara det vid nykop, typ att man får ångra kopet inom viss tid, lämna tillbaka om det visar sig vara nåt tillverkningsfel, etc?
  • Akidoki
    Tow2Mater skrev 2020-12-12 17:20:53 följande:

Ja, brukar det inte vara det vid nykop, typ att man får ångra kopet inom viss tid, lämna tillbaka om det visar sig vara nåt tillverkningsfel, etc?

På en väska?
  • Glinda från Oz

Jag tycker absolut att du ska sälja väskan men inte utan att veta vad den är värd. Du säger att du har kvitto, vad har butiken är policyn, kan du fortfarande lämna tillbaka den? Jag skulle kontakta dem även om det har gått för lång tid, du kan inte få annat än ett nej. 

Leta efter annonser där andra lagt upp liknande väskor och hör med företag som Sellpy vad de erbjuder. Begagnade saker kostar generellt sätt mindre än nya men jag tycker också 7000 låter lite väl mycket. Jag tror du kommer få problem med att sälja väskan privat på t.ex Tradera eftersom det finns så många förfalskningar är det många som inte vill ta risken. 

• Anonym (galet)
    Anonym (Ellm) skrev 2020-12-12 11:05:15 följande:

Är utan jobb och a-kassa tagit slut. Har inga pengar över förutom min dyra väska (värde över 21,000) med kvitto. En tjej vill köpa den för 15,000 så jag funderar om det kan hjälpa mig. Den är ny och aldrig använd, köptes några månader sen. Men jag går back med den med nästan 7000 kr. Skulle ni kunna göra det? Jag behöver pengarna men är rädd att jag kommer sakna väskan eller att den såldes för lågt.

Hur sjutton kan man ens sakna en väska? 

Om du nu kanske loosar lite pengar så låter det ändå som ett oerhört bra val, att sälja. Om du tänker på hur mycket 15.000 räcker till tex mat så inser du hur jäklar mycket pengar det är. 
  • Anonym (J)
    Anonym (H) skrev 2020-12-12 11:13:44 följande:

Jag kan absolut förstå viljan att hålla kvar vid föremål men du har aldrig använt den säger du. Tycker du då speciellt mycket om den egentligen eller är det bara så att du mår dåligt och projicerar dina känslor på väskan?

Sälj väskan, men om det är en oanvänd märkesväska ska du inte behöva gå back 30% av priset, hitta en annan köpare.

Varför skulle köparen köpa från TS då och inte från butiken?

Märkesplagg förlorar mycket av värden om de inte säljs från en riktig butik.
  • Anonym (J)
    Dexter dot com skrev 2020-12-12 11:36:32 följande:

Av nyfikenhet måste jag fråga hur du tänkte när du köpte en väska för 21000kr när du går på A-kassa som snart är slut och du inte har en buffert?

Men svaret på din fråga är ju att du självklart säljer väskan !!

Hon köpte den på en fredag?
  • Anonym (J)
    Tow2Mater skrev 2020-12-12 14:06:11 följande:

TS sälj väskan.

Precis. Det verkar som att många i tråden har usel koll på märkesvaror och dess andrahandsvärde.
  • Physalis

Jag har också svårt att se att du kan få så mycket mer om du säljer den vidare. När man är uppe i de summorna så är det det nog värt ett par tusenlappar att köpa från en butik med problemfriheten och tryggheten det innebär. Så den måste vara såpass nedsatt att det är värt risken att köpa av en privatperson.

Däremot var det ett jättebra tips att försöka lämna tillbaka till butiken om den är nyinköpt och helt oanvänd. Då får du igen hela summan.

Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (J)
    Akidoki skrev 2020-12-12 16:00:07 följande:

Garanti?

Du brukar kunna bättre.

Det är inte en kul inlägg?
Svar på tråden Ska jag sälja min ägodel för jag behöver pengar nu?