Förvirrad gällande yrkesval - hjälp!
Hej,
Jag har varit föräldraledig med andra barnet i drygt ett år nu och börjar bli väldigt rastlös. Vill börja jobba igen! Tanken var att jag skulle börja jobba som bibliotekarie efter föräldraledigheten, har en masterexamen i biblioteks och informationsvetenskap från juni 2019. Har bara jobbat som timvik på bibliotek under studietiden och hann alltså inte börja jobba som bibliotekarie innan jag skulle gå på föräldraledighet. I oktober började jag jobba som timvikarie på bibliotek igen, en dag i veckan, men sen när smittspridningen tog fart igen har jag inte vågat jobba. Nu känner jag mig osäker. Vill gärna jobba på bibliotek, men coronaläget och att så få tjänster utlyses får mig att tveka. Är även utbildad journalist och har jobbat som det, så kollar även på informatörsjobb och dylikt. Men det känns inte lika rätt...
För att få fast jobb eller längre vik som bibliotekarie behöver man i regel vara timvik ett tag som jag förstått det. Känns jobbigt att behöva jobba som timvikarie länge innan jag får mer stabil tjänst. Men det kanske kan vara värt det i längden.
Hur skulle ni ha gjort? Sökt jobb bredare, alltså även informatörsjobb och dylikt, för att kunna få mer stabilitet inom jobb, eller satsa på att vikariera mig in som bibliotekarie och så småningom få fast tjänst?
Känner viss stress då jag vill ha bättre ekonomi, men såklart även trivas med mitt jobb.