• Jojjo87

Jobba inom handeln som gravid under Corona

Hej!

Idag gick FHM ut med att att gravida uppmanas till extra försiktighet för att inte bli sjuka i covid-19.

Jag jobbar i butik och där bryr sig dom flesta kunderna inte ett skit om att Corona existerar. Jag känner att jag måste prata med min chef även fast jag är väldigt tidigt i min graviditet, vecka 6. Känner just nu att jag inte vill gå till jobbet. Någon annan som jobbar inom handeln och vad är era tankar kring allt?

• Svar på tråden Jobba inom handeln som gravid under Corona
  • Henrie

Nu jobbar jag inte inom handeln, men förstår hur du känner. Jag jobbar inom tandvården och tycker det är obehagligt trots att jag använder skyddsutrustning. Är avundsjuk på alla som kan jobba hemma och slippa träffa massa människor

• Jagheteralma

Jag jobbar inom handeln, och håller med i det du skriver. INGEN bryr sig. Jag har tom bråkat med kunder pga detta.

Tycker det är otroligt obehagligt, använder munskydd men vad hjälper det egentligen..

• S23

Tala med din chef om din oro. Jag har hört talas om flera fall där ag i ansökan för graviditetspenninh helt enkelt kryssat i rutan att de förbjuder den anställde att arbeta (och ej kan omplacera) pga risken att drabbas av Corona. Och Fk har beviljat detta

• SnömoddLivsnjutaren

Kan bara hålla med, jobbar och praktiserar inom vården. På äldreboende och korttidsboende. Förstår inte hur folk inte kan bry sig. Visst om du inte är där om dig själv, men respektera andra... är i vecka 4 +6

• Jojjo87
    Jagheteralma skrev 2020-12-17 23:04:38 följande:

Jag jobbar inom handeln, och håller med i det du skriver. INGEN bryr sig. Jag har tom bråkat med kunder pga detta.

Tycker det är otroligt obehagligt, använder munskydd men vad hjälper det egentligen..

Ja dagligen får man ha konflikter med varför man slutat ta kontanter, håll avstånd. Endel bli arga när jag själv väljer att ta ett kliv tillbaka när kunderna kommer för nära. Önskar att dom hade kunnat stänga alla köpcentrum just för att få folk att förstå eller kräva att alla måste ha munskydd på sig.
  • Jojjo87
    S23 skrev 2020-12-17 23:23:38 följande:

Tala med din chef om din oro. Jag har hört talas om flera fall där ag i ansökan för graviditetspenninh helt enkelt kryssat i rutan att de förbjuder den anställde att arbeta (och ej kan omplacera) pga risken att drabbas av Corona. Och Fk har beviljat detta

Ska ringa min chef idag och se vad hon säger. Omplacering vet jag redan nu är inte är aktuellt. Vi kommer att bli permitterade januari och februari så redan då blir det mindre arbetstid men just nu när folk är som galnast under julen är det att stanna hemma som kommer gälla tror jag.
  • S23
    Jojjo87 skrev 2020-12-18 06:50:00 följande:

Ska ringa min chef idag och se vad hon säger. Omplacering vet jag redan nu är inte är aktuellt. Vi kommer att bli permitterade januari och februari så redan då blir det mindre arbetstid men just nu när folk är som galnast under julen är det att stanna hemma som kommer gälla tror jag.

Sjukskriv dig så länge du får utan sjukintyg annars. Kanske är en vecka nu bara? Eller är

Pandemiregeln kvar med tre veckor? För isf kan du ju vara hemma över mellandagarna också
  • Jojjo87
    S23 skrev 2020-12-18 06:58:29 följande:

Sjukskriv dig så länge du får utan sjukintyg annars. Kanske är en vecka nu bara? Eller är

Pandemiregeln kvar med tre veckor? För isf kan du ju vara hemma över mellandagarna också

Jag tror tre veckor gäller fortfarande så det är absolut ett alternativ. Tack för tipsen :)
  • Jojjo87
    SnömoddLivsnjutaren skrev 2020-12-17 23:30:50 följande:

Kan bara hålla med, jobbar och praktiserar inom vården. På äldreboende och korttidsboende. Förstår inte hur folk inte kan bry sig. Visst om du inte är där om dig själv, men respektera andra... är i vecka 4 +6

Det är verkligen sorgligt att se hur egoistiska människor är i dessa tider. Förstår inte att det ska va så svårt att följa restriktionerna och visa hänsyn till varandra.
  • Jojjo87
    Henrie skrev 2020-12-17 22:47:36 följande:

Nu jobbar jag inte inom handeln, men förstår hur du känner. Jag jobbar inom tandvården och tycker det är obehagligt trots att jag använder skyddsutrustning. Är avundsjuk på alla som kan jobba hemma och slippa träffa massa människor

Ja det förstår jag verkligen, inom tandvården jobbar man ju väldigt nära patienterna.

Ja jag kan bli så arg när människor är inne på mitt jobb så säger dom åhhh vad skönt att komma ut lite och se folk när man sitter hemma och jobbar hela dagarna. Respektlöst...
  • S23
    Jojjo87 skrev 2020-12-18 06:50:00 följande:

Jojjo87 skrev 2020-12-18 07:11:50 följande:

Jag tror tre veckor gäller fortfarande så det är absolut ett alternativ. Tack för tipsen :)

Ja och det är ju helt befogat att sjukanmäla sig för stress. Så jag tycker inte du ska se det om mygel
  • Jojjo87
    S23 skrev 2020-12-18 07:32:05 följande:

Pandemiregeln kvar med tre veckor? För isf kan du ju vara hemma över mellandagarna ocksåJa och det är ju helt befogat att sjukanmäla sig för stress. Så jag tycker inte du ska se det om mygel

Nä jag försöker verkligen tänka vad som är bäst för mig just nu i denna situation. Jag har en ledande roll på mitt arbete ställföreträdande, så jag har alltid haft en nära och öppen relation till min chef så känner nog ändå att hon kommer att förstå mig.
  • askyfullofstars

Jobbar inte inom handeln men förstår dig precis. Du ska göra det som är bäst för dig och ditt barn. Rekommendationerna gäller ALLA gravida.

• Linhan89

Hej. Förstår din oro. Jag jobbar själv i handel, och är nu i v 34. Jag har jobbat hela sommaren , då det i våran kommun varit väldigt lugnt med utbrott så har det känts helt okej. Men nu inför december så tog jag ut semester och sen föräldrapenning fram till bf. Nu har ju smittan ökat lavinartat i hela Sverige så nu känner jag enorm lättnad att vara hemma ! Många kunder bryr sig väldigt lite om att hålla avstånd men det är något jag varit väldigt noga med från start att tala om att de är för nära.

Jag tycker som flera skrivit här ovan att sjukskriv dig de veckorna som är kvar av julhandeln så att du åtminstone slipper den värsta tiden med både smitta och mycket folk ! Förhoppningsvis lugnar det ner sig med både kunder och smitta för dig när det nya året kommer.

• bananmilkshake

Usch jag förstår dig. Hoppar in lite då och då på en galleria, var tidigt gravid i somras och tyckte det var jobbigt med kunderna som var på en hela tiden, dock hann jag inte vara gravid så länge. Jag tycker också köpcentrum borde stänga, 2 veckor typ. Lätt ett av dom ställen som sprider smittan mest.

• Jojjo87
    bananmilkshake skrev 2020-12-18 10:37:35 följande:

Usch jag förstår dig. Hoppar in lite då och då på en galleria, var tidigt gravid i somras och tyckte det var jobbigt med kunderna som var på en hela tiden, dock hann jag inte vara gravid så länge. Jag tycker också köpcentrum borde stänga, 2 veckor typ. Lätt ett av dom ställen som sprider smittan mest.

Det håller jag verkligen med dig om, politikerna skulle behöva komma ut och ta sig en titt för att förstå. Vi inom handeln har glömts bort helt och hållet.
  • bananmilkshake
    Jojjo87 skrev 2020-12-18 10:46:47 följande:

Det håller jag verkligen med dig om, politikerna skulle behöva komma ut och ta sig en titt för att förstå. Vi inom handeln har glömts bort helt och hållet.

Verkligen! Då i höstas när dom släppte dom striktare restriktionerna, så var det mer folk på mitt jobb än tidigare i pandemin. Jag var så arg! Sluta nöjesshoppa!
Svar på tråden Jobba inom handeln som gravid under Corona