Anonym (Mira) skrev 2020-12-18 15:44:46 följande:
Trivs och trivs vet jag inte men jag tror det är genomförbart. Det handlar ju om ungefär 3 år. Om man jämför med att bo kvar i nuvarande boende eller köpa huset så tror jag vår livskvalité kommer höjas trots att vi kanske får ställa in en fjällenresa liksom. Men jag är helt med på vad du menar. Det handlar ju lite om vad man vill offra.
Är ni överens kan det säkert fungera. Prata ihop er ordentligt, se till att båda är helt med på vad som gäller vid t.ex. matinköp, planering etc de närmaste tre åren.
Kommer ni hem sent, har ingen förberedd middag och barnen är hungriga?
Var på förhand (redan nu!) överens om att hämt-thai inte är ett alternativ om ni inte planerat med det, ni får plocka fram barnmatsbrukar och köra gröt+mackor för er vuxna som nödlösning.
Exempel bara, men du fattar. Bestäm redan nu att det inte blir någon utlandsresa innan du fått din lönehöjning, så behöver ni inte sukta över det i mars när semestern ska planeras.
Bestäm att ni inte byter bil de närmaste tre åren (om den inte pajar helt förstås) hur sugna ni än blir. Och så vidare.
Oväntade utgifter KOMMER komma i ett hus, så är det bara. Skapa redan nu ytterligare att konto och för över en summa automatiskt varje månad via autogiro. Även om ni redan har ett sparande och en buffert till huset. Lite extra är ALLTID bra att ha, särskilt inför första huset. Sånt som inte är livsviktigt men ändå behövs och kanske inte kan vänta tre år - snöskyffel, gräsklippare, fönsterfärg, ny tvättmaskin, någonting att sitta på ute, ny brevlåda när ni backar in i den befintliga.. Sådana utgifter ska inte skapa stress utan bara kunna plockas fram enkelt.
Sedan behöver ni förstås en rejäl buffert på ett annat konto för större grejer, den bufferten behöver ni också vara överens om att INTE röra om det inte krävs just en större renovering. Stora saker som tak, dränering, måla om hela huset (om man behöver ta in hjälp) och liknande.