• Anonym (Mira)

Skulle ni köpa ett hus?

Min sambo och jag är lite oense kring om vi har råd att köpa hus nu eller ej.

Situationen är följande: vi har cirka 21000 kr över i månaden när beräknat bolån och driftkostnad om ca 5000 är betalt. Huset kostar kring 1.5 miljon.

21 000 kr ska alltså räcka till lite bensin, försäkringar på barnen (2 st)c kläder, mat, nöjen mm.

Hur tänker ni?

• Svar på tråden Skulle ni köpa ett hus?
  • Anonym (Pelle)

Rent ekonomiskt har det varit fördel att äga sitt boende framför att hyra. Räntan kommer dessutom att vara låg under lång tid framöver.

Sen om det höjer eran livskvalitet är också värt mycket.

Jag hade köpt huset i eran sits utan större tvekan.

Jag ska ensam bygga nytt hus och kommer då få 10 000 över med bankens räkneexempel. I själva verket kommer jag dock få 21000 över då jag inte behöver amortera.

• Anonym (Pelle)

Rent ekonomiskt har det varit fördel att äga sitt boende framför att hyra. Räntan kommer dessutom att vara låg under lång tid framöver.

Sen om det höjer eran livskvalitet är också värt mycket.

Jag hade köpt huset i eran sits utan större tvekan.

Jag ska ensam bygga nytt hus och kommer då få 10 000 över med bankens räkneexempel. I själva verket kommer jag dock få 21000 över då jag inte behöver amortera.

• Anonym (xxx)
    Anonym (Mira) skrev 2020-12-19 10:43:32 följande:
    Huset vi vill ha kommer ju inte att vara till salu i ett år liksom. Vi är bekanta med dom som ska sälja och huset ligger i våra trakter där vi båda vuxit upp och vi har länge tänkt på om huset skulle bli till salu så skulle vi verkligen vilja ha det.
    Lite svårt att köpa om din sambo inte  är med på tåget.
  • Anonym (Mira)
    Anonym (xxx) skrev 2020-12-19 18:25:54 följande:

Lite svårt att köpa om din sambo inte  är med på tåget.

Oroa dig inte, han är med på tåget. Nu när vi suttit och räknat ut allt i minsta lilla krona så är han också fullt beslutsam att vi vill köpa.
  • hammarhajen
    Anonym (Mira) skrev 2020-12-18 15:44:46 följande:
    Trivs och trivs vet jag inte men jag tror det är genomförbart. Det handlar ju om ungefär 3 år. Om man jämför med att bo kvar i nuvarande boende eller köpa huset så tror jag vår livskvalité kommer höjas trots att vi kanske får ställa in en fjällenresa liksom. Men jag är helt med på vad du menar. Det handlar ju lite om vad man vill offra.
    Är ni överens kan det säkert fungera. Prata ihop er ordentligt, se till att båda är helt med på vad som gäller vid t.ex. matinköp, planering etc de närmaste tre åren.

Kommer ni hem sent, har ingen förberedd middag och barnen är hungriga?
    Var på förhand (redan nu!) överens om att hämt-thai inte är ett alternativ om ni inte planerat med det, ni får plocka fram barnmatsbrukar och köra gröt+mackor för er vuxna som nödlösning. 

Exempel bara, men du fattar. Bestäm redan nu att det inte blir någon utlandsresa innan du fått din lönehöjning, så behöver ni inte sukta över det i mars när semestern ska planeras. 

Bestäm att ni inte byter bil de närmaste tre åren (om den inte pajar helt förstås) hur sugna ni än blir. Och så vidare. 

Oväntade utgifter KOMMER komma i ett hus, så är det bara. Skapa redan nu ytterligare att konto och för över en summa automatiskt varje månad via autogiro. Även om ni redan har ett sparande och en buffert till huset. Lite extra är ALLTID bra att ha, särskilt inför första huset. Sånt som inte är livsviktigt men ändå behövs och kanske inte kan vänta tre år - snöskyffel, gräsklippare, fönsterfärg, ny tvättmaskin, någonting att sitta på ute, ny brevlåda när ni backar in i den befintliga..  Sådana utgifter ska inte skapa stress utan bara kunna plockas fram enkelt.

Sedan behöver ni förstås en rejäl buffert på ett annat konto för större grejer, den bufferten behöver ni också vara överens om att INTE röra om det inte krävs just en större renovering. Stora saker som tak, dränering, måla om hela huset (om man behöver ta in hjälp) och liknande. 
  • Anonym (Ja!)
    Anonym (Mira) skrev 2020-12-19 18:41:41 följande:
    Oroa dig inte, han är med på tåget. Nu när vi suttit och räknat ut allt i minsta lilla krona så är han också fullt beslutsam att vi vill köpa.
    Ää vad roligt! Kör hårt.
    Kul.

Lycka till.

(Det är vågligt nu i dessa tider, jag gillar det.. men sen får man nog ingen bättre tid heller med tanke på om världen hade fungerat mer normaliserat och varit utan covid och allt annat kaos, hur hade det så sätt ut på bostadsmarknaden tex.)
  • Anonym (Z)
    Anonym (Mira) skrev 2020-12-18 13:42:53 följande:

Alternativet är att bo kvar i nuvarande bostad som vi hyr. Vi båda har fast anställning och jag anser den trygg. Inom tre år kommer jag vara helt färdigutbildad och då kommer min inkomst öka påtagligt med cirka 6000 kr/månad.

Hur hög är hyran och hur ser ekonomin på huset ut? Kontantinsats, belåningsgrad, planerad amortering, driftskostnad, skick?
  • Räkan77

Om ni har stabila arbeten så tycker jag nu ska slå till eftersom ni räknat på kostnaderna.

Lycka till!!

• Mandel

Jag får ut 22.000kr och det räcker utan problem till driftskostnad, ränta på mitt minimala huslån alla övriga utgifter och kostnader med mat och kläder. Barn varannan vecka, äter ingen billig mat och ändå sparar jag minst 3.000kr/ månad.

Huset är värt ca 3 milj. Och jag har lån på 20%.

Ser inte varför ni inte skulle klara er.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Spindeln)

Har ni råd även om ni blir sjuka eller arbetslösa? Kan en av er bo kvar med barnen ett tag om den andre dör? Vi skaffade boende baserat på att vi ska klara såna situationer, för att slippa flytta i tider när livet är upponer på andra sätt.

• Anonym (kost idag)

5000 i boende kostnad låter inte särskilt mycket. Ni måste ju ha en kost idag med - vad ligger den på? Är det hyresrätt då?

Det känns som en "no brainer" 

• Anonym (Mira)
    Anonym (kost idag) skrev 2020-12-20 15:48:21 följande:

5000 i boende kostnad låter inte särskilt mycket. Ni måste ju ha en kost idag med - vad ligger den på? Är det hyresrätt då?

Det känns som en "no brainer" 

Hur menar du? Det är vad driftkostnaden blir.
  • Anonym (kost idag)
    Anonym (Mira) skrev 2020-12-21 08:00:56 följande:
    Ja, 5000:- för att bo
    El, vatten, ränta banklån osv = 5000:- eller?
    Det är ju inte särskilt mycket.

Om ni t ex bor i en hyres 3:a idag och betalar 6000:- i hyra så minskar ni den löpande boende kostnaden med med 1000 sek genom att flytta till huset. Huset har dessutom ett värde som - antagligen - kommer att öka med tiden.

Jo, jag vet att det tillkommer underhåll på huset osv. men boende kostnaden kommer att minska i takt med att huset ökar i värde och att ni amorterar ner och lägger om lånen. Medan en hyresrätt ökar med x % per år.

Nu kanske ni bor i en BR men ändå.
  • hawthorne

Hus handlar om så mycket mer än bara äga sitt boende.
    Du har renoveringar och reparationer och en trädgård som ska skötas.
    Det är mer en livsstil som inte passar alla.

21k tycker jag personligen är lite för lite för att försörja en familj på och dessutom lägga undan sparande.
    Utgå från konsumentsverkets hushållskalkyl så kan det ge en fingervisning men allt handlar ju om vilken standard ni är vana vid och vill lägga er på. Men enligt det skulle ni gå back med 3k/månad om jag fått till det rätt.

• Anonym (Z)
    Anonym (Mira) skrev 2020-12-21 08:00:56 följande:

Vad har ni räknat in i de där 5.000? Det är ganska högt om det är ren drift?

Vi har drift på ca 4.000 /mån, el, V/A (kommunalt), försäkring, sophämtning, sotning, bredband mm. Hus på 180 kvm + källare + vind. Uppvärmning bergvärme.
  • Anonym (Mira)
    Anonym (Z) skrev 2020-12-21 10:23:43 följande:

Vad har ni räknat in i de där 5.000? Det är ganska högt om det är ren drift?

Vi har drift på ca 4.000 /mån, el, V/A (kommunalt), försäkring, sophämtning, sotning, bredband mm. Hus på 180 kvm + källare + vind. Uppvärmning bergvärme.

Vi har inte bergvärme så det är nog det.
  • Anonym (Z)
    Anonym (Mira) skrev 2020-12-21 10:45:59 följande:

Vi har inte bergvärme så det är nog det.

Ok. Det går ju att byta uppvärmning bara man har vattenburna element..... Vårt förra hus var nybyggt med tjock isolering och hade ännu lägre uppvärmningskostnad, total drift ca 3.000 /mån.

Bara en tanke, rent generellt när man ser över ekonomin för ett visst hus så sjunker ju lånen medan driften ökar sett över tid. Ofta bor man ju långe i ett hus och en skillnad i drift på 1-2000 /mån blir ju mycket pengar över tid, säg 10 år.
  • Anonym (Mira)
    hawthorne skrev 2020-12-21 10:22:33 följande:

Hus handlar om så mycket mer än bara äga sitt boende.

Du har renoveringar och reparationer och en trädgård som ska skötas.

Det är mer en livsstil som inte passar alla.

21k tycker jag personligen är lite för lite för att försörja en familj på och dessutom lägga undan sparande.

Utgå från konsumentsverkets hushållskalkyl så kan det ge en fingervisning men allt handlar ju om vilken standard ni är vana vid och vill lägga er på. Men enligt det skulle ni gå back med 3k/månad om jag fått till det rätt.

Nej back kommer vi inte gå enligt våra beräkningar. Vi har kommit fram till att vi ska köpa och det hade vi aldrig gjort om vi hade gått back 3 tusen per månad.
  • Anonym (kör på)

har ni funderat på om ni klarar er om en av er spontanantänder och brinner upp? vad ska ni göra om isarna smålter och huset helt plötsligt står två meter under havsytan?? vad händer om ett av barnen får benen uppätna av ett lejon en solig dag på kolmården och ni måste rullstolsanpassa hela huset? har ni räknat in sådana kostnader??

skämt åsido, klart ni ska köpa ett hus som ni vill ha och som troligtvis höjer er livskvalitet. att 21000kr är lite pengar att leva på, fan vad svenskar ska lyxkonsumera och mäta kuk med statusprylar och fjällsemestrar

Svar på tråden Skulle ni köpa ett hus?