• Prinsessan11

    Att våga skaffa ny katt efter det tuffa beslutet om avlivning råd och tankar tack

    Hur skall man göra vill inte vara utan katt efter gammelkatta går bort.

    Men känner att den ena katten gick jag lite för länge hon blev för dålig innan beslutet togs. Min andra ville jag inte skulle gå så långt så vet inte om jag tog beslutet lite för tidigt. Är det någon som är med mig? Som varit med om liknande. Råd och tankar tack.

  • Svar på tråden Att våga skaffa ny katt efter det tuffa beslutet om avlivning råd och tankar tack
  • velarn

    Jag tycker helt klart att det är bättre att ta bort dem lite tidigare än för sent, men det är alltid en svår avvägning. Man vill ju inte ta bort en katt som kan få vård och därmed ett bra liv i flera år framöver- så det beror på ju hur situationen ser ut. Har väntat för länge med mina och känner lite ångest av det flera år senare. Jag tycker du ska skaffa ny katt när du hunnit sörja den förra. Det är alltid ett tungt beslut men det bästa vi kan göra för våra djur är att ge dem ett gott liv och en värdig död. Och sen kan man ta hand om en ny liten krabat och ge denne ett gott liv. Tänk om de vore vildkatter, då får de både ett hårt och ett kort liv. Så fortsätt ge ett fint varmt hem med mycket kärlek så gynnar du livet för en liten kisse.

  • Prinsessan11

    Tack för svaret kommer antagligen skaffa en ny katt någon dag men inte just nu känns det för jobbigt.

    Hur man än vrider och vänder på det så blir det nog någon form av ångest hur man än gör med det beslutet. För sent eller för tidigt. Är det så med dig med att du ibland kan grubbla och älta det fast många år har gått?

  • Daimstruten

    Min gammelkatt gick bort i våras 20 år gammal. Så här i efterhand kan jag tycka att jag borde tagit bort henne då hon fick urinvägsinfektion några månader tidigare. Tyvärr är det svårt att få akuttider hos min vanliga veterinär så jag åkte in till ett annat sjukhus där dom gav behandling. .Hon fick köra dubbla behandlingar eftersom det inte ville ge med sig men till slut gjorde det ändå det. Jag började dock inse att hon började se väldigt skruttig ut så till sist tog jag mod till mig och gjorde en kontroll hos min vanliga veterinär. Hon tittade på provresultatet och sa ganska omgående att hon ser njursjuk ut så jag tog beslutet där och då att hon skulle få somna in. 

    Min andra katt som jag köpte samtidigt med gammelkissen blev sjuk för fem år sedan och fick avlivas så nu blev huset väldigt tomt. Trots att maken inte är nån stor djurvän så lyckades dottern övertyga honom att vi behövde en ny katt. Nya kissen tingades bara nån vecka senare och ca 4 veckor senare fick vi hämta hem honom. Jag märkte dock att han blev uttråkad framåt eftermiddarna trots att jag var ut med honom i koppel och sprang runt en del med honom här hemma. Då började han nämligen bita mig i hälsenan för att visa att jag var tråkig vid jobbdatorn. Så då införskaffades katt nr 2. 

    Egentligen skaffade jag nog mina nya kissar lite väl nära inpå men det var mycket också av taktiska skäl för jag tror att hade vi varit kattlösa hela sommaren så hade det nog varit svårare att övertyga maken att skaffa nya.

    Du får känna efter vad som passar dig bäst. Jag saknar mina tidigare katter jättemycket ibland, men det är fruktansvärt mysigt att ha sina nya katter också. Mitt hem är inte riktigt ett hem utan bara ett hus utan katter.

Svar på tråden Att våga skaffa ny katt efter det tuffa beslutet om avlivning råd och tankar tack