• Anonym (Mmm)

Vem är det som lämnar

Vem är det som brukar lämna förhållande när det knakar o inte finns framtid ?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vem är det som lämnar
  • Anonym (Beror på)

Den som lämnar är väl den som vill lämna oberoende av kön.

• Anonym (Bobvious)

Den som är mest less på relationen. Det har inte med kön att göra.

• Tukt

Den som lämnar är i regel inte den som gör slut.

• Anonym (Mmm)

Det är beroende av kön hävdar jag :)

• Anonym (Bertram)

Vi hade det inte bra. Jag tänkte att det blir nog bättre efter sommaren/efter jul/när barnen har blivit större/om vi pratar om det.

Det blev hon som tog initiativet till att bryta upp. Jag blev helt knäckt. Nu långt senare är jag betydligt lyckligare med min nya kvinna, tacksam till exet som hade modet att bryta upp.

• Absol
    Tukt skrev 2020-12-20 11:13:56 följande:

Den som lämnar är i regel inte den som gör slut.

Jag är nyfiken. Vad menar du med det?
  • Anonym (Beror på)
    Anonym (Mmm) skrev 2020-12-20 13:27:25 följande:

Det är beroende av kön hävdar jag :)

Men varför frågar du då när du redan vet svaret? Eller snarare tror dig veta.
  • Tukt
    Absol skrev 2020-12-20 15:11:32 följande:
    Jag är nyfiken. Vad menar du med det?
    Menar att det inte sällan är så att de ena parten gör saker, eller oftast inte gör saker i relationen, vilket får den andra att avsluta.
    Med andra ord så är det ju då den som inte vårdar relationen som i praktiken gör slut genom att inte ta problemen i relationen på allvar.
    Så jag skulle säga att det är den personen som i praktiken gör slut. Den andra uttalar bara de "magiska" orden för att fullfölja det den andra redan påbörjat.
    Inte alltid, men ofta, enligt mitt tycke.
  • Anonym (L)

Det finns väl ingen statistik på om det är män eller kvinnor som gör slut oftast?

Det här är ju väldigt olika. Varför är det så många som har röstat på kvinnan? Var får ni det ifrån? Varför skulle kön ha någon betydelse i det här?

Har varit i två förhållanden, jag är en kvinna. I det första förhållandet så var vi överens om att göra slut, även fast det var jag som tog initiativ till det. I det andra förhållandet så var det han som lämnade mig, eftersom att vi bråkade mycket och ej fungerade ihop. Han hörde dock av sig efter en kort tid och nu är vi tillsammans igen.

• Tukt
    Anonym (L) skrev 2020-12-21 13:25:37 följande:

Det finns väl ingen statistik på om det är män eller kvinnor som gör slut oftast?

Det här är ju väldigt olika. Varför är det så många som har röstat på kvinnan? Var får ni det ifrån? Varför skulle kön ha någon betydelse i det här?

Har varit i två förhållanden, jag är en kvinna. I det första förhållandet så var vi överens om att göra slut, även fast det var jag som tog initiativ till det. I det andra förhållandet så var det han som lämnade mig, eftersom att vi bråkade mycket och ej fungerade ihop. Han hörde dock av sig efter en kort tid och nu är vi tillsammans igen.

Om man skulle utgå lite ifrån flertalet av de inlägg som författas här på Familjeliv, så ser man ju vissa tendenser.
    Där är det då dels så att det verkar extremt viktigt att definiera hur kvinnor respektive män är. Framför allt är det viktigt att det är skillnad. 
    Förmodligen mynnar det ur en stor osäkerhet runt moderna könsroller.
    Sedan att de flesta tror att det oftast är kvinnan som lämnar, bygger nog på en kombination av misogyna strömningar i kombination om en bild av att kvinnor i dag är mer självständiga och starka. (som om det har med lämnandet att göra)
  • Johan70
    Tukt skrev 2020-12-20 20:23:00 följande:
    Menar att det inte sällan är så att de ena parten gör saker, eller oftast inte gör saker i relationen, vilket får den andra att avsluta.
    Med andra ord så är det ju då den som inte vårdar relationen som i praktiken gör slut genom att inte ta problemen i relationen på allvar.
    Så jag skulle säga att det är den personen som i praktiken gör slut. Den andra uttalar bara de "magiska" orden för att fullfölja det den andra redan påbörjat.
    Inte alltid, men ofta, enligt mitt tycke.
    Okej, men det är inte riktigt vad du skrev. Du skrev att det inte är den som lämnar som gör slut, men att lämna och att göra slut är samma sak, tycker jag.

Du menar nog, att det inte alltid är den som borde göra slut som gör slut. T.ex. en som är otrogen i stället för att göra slut, så att det är den andra som får säga ifrån i stället.
  • Tukt
    Johan70 skrev 2020-12-22 09:18:22 följande:
    Okej, men det är inte riktigt vad du skrev. Du skrev att det inte är den som lämnar som gör slut, men att lämna och att göra slut är samma sak, tycker jag.

Du menar nog, att det inte alltid är den som borde göra slut som gör slut. T.ex. en som är otrogen i stället för att göra slut, så att det är den andra som får säga ifrån i stället.
    Jo, lite svårt språkligt eftersom det, som du säger, är samma ord.
    Poängen med mitt resonemang är väl det att det egentligen är den som skapar förutsättningen för en ohållbar relation i praktiken är den som lämnar, även om den själv inte uttalar orden "jag gör slut".
    Sedan är det såklart i bland också bådas fel och bådas ansvar.
    Att jag överhuvud taget hade en åsikt bygger på att det är så laddat runt just vem som gör slut. Man använder slentrianmässigt ordet "dumpa" för den som gör slut, även om begreppet egentligen beskriver ett rätt speciellt sätt att göra slut på.
  • Anonym (Kåtiforumsängtid)

Tjejer verkar ha svårt för att använda fantasin ????

Svar på tråden Vem är det som lämnar