• Anonym (Annica)

Snart tonåring...men 6-7år mentalt

Behöver få skriva av mig.

Vet att det är ett känsligt ämne men...jag tål inte min sambos son.

Han är äcklig, ohygienisk och efterbliven.

Vi har levt ihop nästan hela pojkens liv och jag räknar nu bara ner dagarna tills han är myndig o kan få foten ut ur huset.

Finns det fler än jag som har denna tabubelagda känsla för bonusbarn.Jag vet att det inte är hans fel.

Det är därför jag känner mig så himla elak som känner såhär.

Jag har jättesvårt att vara snäll mot honom. Jag är bara... en vuxen som lagar mat, kör än hit än dit.

Jag kan inte utan en stark inre strid förmå mig att krama honom ens om han ber om en kram.

min sambo är också så himla trött på honom.

Han är som ett mycket yngre barn mentalt och varken jag eller min sambo orkar med honom. Han kan inte bo hos mamman pga vissa omständigheter. Mor och son har av soc bevakat umgänge då hon hotat med att ta honom till sitt hemland mha släktingar. Min sambo har ensam vårdnad.

Varför är det så svårt at få hjälp till...och MED såna här barn?!!

Han är jättemobbad i skolan pga att han är efter på ett sätt som både syns och märks av mentalt.

Skolverket gör ingenting, soc gör ingenting.

Jag önskar på riktigt att han inte fanns. Tillvaron hade varit så mycket bättre då, min o sambons relation och vårt mående. O pojken skulle slippa känna sig som en last.

• Svar på tråden Snart tonåring...men 6-7år mentalt
  • Anonym (G)
    Ester69 skrev 2020-12-23 20:51:02 följande:

Hur orkar du? Jag orkade inte med numera särbons unge som verkar vara en kopia av din "bonus" Det slutade med att jag gav ultimatum antingen bor han hos mor din eller så fixar dom eget den veckan ungen skulle vara här. Nu bor vi ihop varannan vecka och det är så skönt

Räddningen är ju att hen håller sig för sig själv. Syns knappt till på dagarna och vill inte umgås med sin pappa eller mig. Att vi hos mamman är inte ett alternativ, där är hen av olika anledningar inte välkommen.

Jag vill att hen ska vara utflyttad senast ett år efter avklarat gymnasium eftersom vi helt enkelt behöver rummet.
  • Anonym (Lo)
    Anonym (Annica) skrev 2020-12-21 01:28:45 följande:

Behöver få skriva av mig.

Vet att det är ett känsligt ämne men...jag tål inte min sambos son.

Han är äcklig, ohygienisk och efterbliven.

Vi har levt ihop nästan hela pojkens liv och jag räknar nu bara ner dagarna tills han är myndig o kan få foten ut ur huset.

Finns det fler än jag som har denna tabubelagda känsla för bonusbarn.Jag vet att det inte är hans fel.

Det är därför jag känner mig så himla elak som känner såhär.

Jag har jättesvårt att vara snäll mot honom. Jag är bara... en vuxen som lagar mat, kör än hit än dit.

Jag kan inte utan en stark inre strid förmå mig att krama honom ens om han ber om en kram.

min sambo är också så himla trött på honom.

Han är som ett mycket yngre barn mentalt och varken jag eller min sambo orkar med honom. Han kan inte bo hos mamman pga vissa omständigheter. Mor och son har av soc bevakat umgänge då hon hotat med att ta honom till sitt hemland mha släktingar. Min sambo har ensam vårdnad.

Varför är det så svårt at få hjälp till...och MED såna här barn?!!

Han är jättemobbad i skolan pga att han är efter på ett sätt som både syns och märks av mentalt.

Skolverket gör ingenting, soc gör ingenting.

Jag önskar på riktigt att han inte fanns. Tillvaron hade varit så mycket bättre då, min o sambons relation och vårt mående. O pojken skulle slippa känna sig som en last.

Han verkar ju lindrigt handikappad och ni är arga på honom när han behöver stöd.

Tyvärr ett bra exempel på vad som händer med barn när de förlorar sin riktiga familj. De går från att vara centralgestalter till att bli överflödiga och där husets vuxna mest väntar på att de ska flytta ut.
  • Ester69
    Anonym (G) skrev 2020-12-25 06:09:54 följande:

Räddningen är ju att hen håller sig för sig själv. Syns knappt till på dagarna och vill inte umgås med sin pappa eller mig. Att vi hos mamman är inte ett alternativ, där är hen av olika anledningar inte välkommen.

Jag vill att hen ska vara utflyttad senast ett år efter avklarat gymnasium eftersom vi helt enkelt behöver rummet.

Särbons unge var oxå mest på rummet men blotta synen av hans skor och jacka i hallen gav mig ångest.

Jag trodde jag skulle stå ut till han slutat gymnasiet till sommaren då särbon lovat att han skulle flytta ut. Men sen skulle det helt plötsligt inte bli så och då orka jag inte med det längre.

Och som det ser ut nu så kommer ungen bo hos sin far till han är i trettioårs åldern.
  • Anonym (anna)
    Anonym (Vem) skrev 2020-12-22 11:29:47 följande:

Men varför går inte barnet i särskola? Varför har inte stödresurser satts in? Din sambo behöver stöttning i att söka hjälp åt sonen. Har de varit i kontakt med vården öht?

Och räkna inte med att barnet flyttar vid 18. Är det som du skriver kommer han förmodligen inte att klara av det.

Det är inte bara säga att ett barn ska gå på särskola. Det krävs en psykolog utredning som visar att man har if (intellektuell fuktionsnedsättning). 

Sen behöver det inte vara if utan en lättare form av autism och med rätt förutsättningar så kan man klara "vanliga" skolan. 
  • Anonym (:()

Inte ett enda svar från TS... Man hoppas ju att pojken har tillgång till någon vänlighet/hjälp hemma iaf, tänker på honom..

• Anonym (Jo)
    Anonym (:() skrev 2020-12-27 19:50:05 följande:
    Inte ett enda svar från TS... Man hoppas ju att pojken har tillgång till någon vänlighet/hjälp hemma iaf, tänker på honom..
    Ja, det hoppas man.
  • Anonym (Delma)

Hade du svarat om du var Ts? Trpden startar med att hon uttrycker att hon måste kräla av sig. Kanske räckte detta för att hon ska orka ta tag i det. Det är ju inte direkt några här som vill stötta henne eller förstår henne. Vi har ju ingen aning om den här pojken är extremt enerverande och energikrävande. Ts är människa precis om alla andra här. Hade någon frågat mig om en kram femtioelva gånger om dagen så hade jag också undvikit personen till slut. Vi har ingen aning, vi antar och gissar.
  • Anonym (S)
    Anonym (Delma) skrev 2020-12-28 06:47:04 följande:

Hade du svarat om du var Ts? Trpden startar med att hon uttrycker att hon måste kräla av sig. Kanske räckte detta för att hon ska orka ta tag i det. Det är ju inte direkt några här som vill stötta henne eller förstår henne. Vi har ju ingen aning om den här pojken är extremt enerverande och energikrävande. Ts är människa precis om alla andra här. Hade någon frågat mig om en kram femtioelva gånger om dagen så hade jag också undvikit personen till slut. Vi har ingen aning, vi antar och gissar.

Vad är att stötta någon för dig?

Jag har försökt stötta henne att söka hjälp eftersom jag tror att detär nödvändigt att glra om man känner så som hon uttrycker att hon gör. Hon behöver hjälp för att hantera sina känslor men familjen behöver också hjälp att hantera sin situation. Det behöver hon ju förstås extra mycket om pojken är "extrem enerverande och energikrävande" inte tvärtom. Det behöver barnet att de vuxna i familjen gör i en sådan här situation. Hon skriver ju att de inte får hjälp och detär viktigt att hon vet att de har rätt till hjälp och fortsätter att söka den.
  • Anonym (Delma)
    Anonym (S) skrev 2020-12-28 09:33:14 följande:

Vad är att stötta någon för dig?

Jag har försökt stötta henne att söka hjälp eftersom jag tror att detär nödvändigt att glra om man känner så som hon uttrycker att hon gör. Hon behöver hjälp för att hantera sina känslor men familjen behöver också hjälp att hantera sin situation. Det behöver hon ju förstås extra mycket om pojken är "extrem enerverande och energikrävande" inte tvärtom. Det behöver barnet att de vuxna i familjen gör i en sådan här situation. Hon skriver ju att de inte får hjälp och detär viktigt att hon vet att de har rätt till hjälp och fortsätter att söka den.

Att bekräfta någons känslor kan vara att stötta. ?Jag kan förstå hur du känner... bla bla bla?

Och Ts, uppfattar iallafall jag, skrev inte tråden för att be om råd hur hon ska söka hjälp till pojken, utan för att bara kräka ur sig sina känslor.
  • Anonym (S)
    Anonym (Delma) skrev 2020-12-28 12:11:52 följande:

Att bekräfta någons känslor kan vara att stötta. ?Jag kan förstå hur du känner... bla bla bla?

Och Ts, uppfattar iallafall jag, skrev inte tråden för att be om råd hur hon ska söka hjälp till pojken, utan för att bara kräka ur sig sina känslor.

Det kan det vara. Särskillt om det är nån man känner så att man känner till hela situationen eller om det som lyfts inte är så allvarligt. När vi endast har infon i ts att gå på anser jag dock inte att det skulle vara rätt sätt att stötta i detta fall. Det viktigaste som jag ser det är att visa hur viktigt det är att ts och familjen söker hjälp.
  • Anonym (Q)

Det är antagligen en av de x antal trådar som enbart är just för att provocera där TS högst skriver några svar första timmarna men oftast inga alls som i denna tråd. Förstår inte varför folk envisas med att fortsätta svara.

• Anonym (Delma)
    Anonym (S) skrev 2020-12-28 16:32:05 följande:

Det kan det vara. Särskillt om det är nån man känner så att man känner till hela situationen eller om det som lyfts inte är så allvarligt. När vi endast har infon i ts att gå på anser jag dock inte att det skulle vara rätt sätt att stötta i detta fall. Det viktigaste som jag ser det är att visa hur viktigt det är att ts och familjen söker hjälp.

Hur kan det vara fel att stötta någons känslor? Att lyssna, finnas där, visa empati för någon som har det jobbigt?

Jag jobbar i vården. Möter många olika sorters personligheter och som mänsklig kan jag ha fördomar mot många patienter, men jag behandlar ändå alla som en medmänniska som faktiskt oftast hamnat i den sitsen de är för att de mår dåligt inombords. Att lyssna och låta dom berätta är så värdefullt och jag har svårt att förstå hur det kan vara fel.
  • Anonym (S)
    Anonym (Delma) skrev 2020-12-28 17:42:36 följande:

Hur kan det vara fel att stötta någons känslor? Att lyssna, finnas där, visa empati för någon som har det jobbigt?

Jag jobbar i vården. Möter många olika sorters personligheter och som mänsklig kan jag ha fördomar mot många patienter, men jag behandlar ändå alla som en medmänniska som faktiskt oftast hamnat i den sitsen de är för att de mår dåligt inombords. Att lyssna och låta dom berätta är så värdefullt och jag har svårt att förstå hur det kan vara fel.

Har jag påstått att det är fel att visa empati?

Det tycker jag verkligen inte. Jag tycker dock att det är otroligt viktigt att uppmuntra någon som mår som ts ger uttryck för att söka proffessionell hjälp omedelbart för sitt eget mående.Jag ser inget oempatiskt i det. Snarare tvärtom .

Som läsare och medmänniska bör man ju ockaå se till barnets behov och att barnets familj får hjälp. Jag har uppmanat ts att söka samtalshjälp för sin egen del och att kontakta soc för familjens behov. Jag menar att det är otro,igt viktigt att familjen får hjälp snarast och att uppmunra till det måsta vara högsta prioritet.

Att enbart bekräfta ts känslor anser jag inte är tillräckligt i detta fall.
  • Anonym (Annica)

Han har det ok hemma. Om inte pappan är hemma lämnar jag honom till barnvakt eller låter honom vara hemma själv en stund så jag får en paus.

Han fixar att lämnas själv 1-3h m film och lättare instruktioner för att värma mat.

O tillgång till mobil så han kan ringa oss förstås.

• Almavivas

Jag som inte ens gillar barn fick en klump i magen av detta.

Mobbad, oälskad. Tänk om det hade vart du själv.

• Anonym (:()
    Anonym (Annica) skrev 2021-02-09 03:20:49 följande:

Han har det ok hemma. Om inte pappan är hemma lämnar jag honom till barnvakt eller låter honom vara hemma själv en stund så jag får en paus.

Han fixar att lämnas själv 1-3h m film och lättare instruktioner för att värma mat.

Det sorgliga var ju att ingen bryr sig om honom och mobbningen i skolan.. hur ska han då bli "okej"..
  • Anonya
    Anonym (Annica) skrev 2021-02-09 03:20:49 följande:

Det du skriver är tyvärr inte det samma som att ha det bra. Det visar att han kan klara sig någon timme ensam hemma, inget om att han mår bra. Låter här som att du aldrig är ensam hemma med honom. Att han då alltid ska vara hos en barnvakt eller ensam hemma är inte naturligt och något han troligen reflekterat över. Minns inte om ni har andra barn, framgår inte av trådstarten och är så länge sen jag läste resten av tråden. 

Du hatar honom och du skriver att sambon är så trött på honom och inte orkar med honom. Finns det kärlek mot sonen hos din sambo? Man kan vara trött på situationen med ett barn, men ändå älska det, visa omtanke och göra sitt bästa. Om kärlek, stöd och omtanke inte finns och visas från pappans sida, då måste ni få hjälp. Då har pojken det bättre hos ett familjehem. Han behöver få hjälp, stöd, förståelse och uppmuntran för att kunna utvecklas. Svårt mobbad i skolan och hatad av sin styvmor, otrygghet både hemma och i skolan. Har han någon trygg plats hos tex farfar, moster eller i någon hobby? Hoppas verkligen det. 

Svar på tråden Snart tonåring...men 6-7år mentalt