• Tusensköna00

    Dopp i grytan

    Har köpt en färdigkokt julskinka. Spadet eller sörjan som är i påsen går det att använda till dopp i grytan? Det står i receptet skinkspadet från kokningen...är det samma sak?

  • Svar på tråden Dopp i grytan
  • Minimalen

    Ja det går utmärkt. Anledningen att de brukar sälja plastkorvar med grytdopp är bara för att det är så lite spad i förpackningen med färdigkokt skinka men personligen skulle jag tycka att det som finns med skulle räcka gott och väl.

  • Tusensköna00
    Minimalen skrev 2020-12-23 15:53:44 följande:

    Ja det går utmärkt. Anledningen att de brukar sälja plastkorvar med grytdopp är bara för att det är så lite spad i förpackningen med färdigkokt skinka men personligen skulle jag tycka att det som finns med skulle räcka gott och väl.


    Tack!
  • Kodia

    Dopp i grytan brukar man väl göra på spad från när man kokar skinka, och det är ju ganska "blaskigt". Det som är med den vakuumförpackade färdigkokta skinkan är nog mer koncentrerat. Jag hade silat det värmt och sedan kollat hur mycket extra vatten jag behöver späda med. 
    Fast det behövs kanske inte så mycket, för det är drygt och så himla gott tycker inte de flesta att det är...

Svar på tråden Dopp i grytan