• Anonym (Ts)

Beroendemottagning / orosanmälan?

Hej!

Vill göra historian kort.

En person som har barn, går till beroendemottagningen och lämnar prover i vilket syfte vet jag inte. Personen har lämnat flera drogprover som är positiva på narkotika. Personen får inte utskrivet den här narkotikan.

Måste inte Beroendemottagningen göra en orosanmälan när personer med barn lämnar positiva drogtester?

• Svar på tråden Beroendemottagning / orosanmälan?
  • Anonym (Jobbar med narkotika)
    Anonym (Ts) skrev 2020-12-27 09:04:27 följande:

Hej!

Vill göra historian kort.

En person som har barn, går till beroendemottagningen och lämnar prover i vilket syfte vet jag inte. Personen har lämnat flera drogprover som är positiva på narkotika. Personen får inte utskrivet den här narkotikan.

Måste inte Beroendemottagningen göra en orosanmälan när personer med barn lämnar positiva drogtester?

Jo en orosanmälan måste göras om prover visar positivt på proverna. Dock kan det också bero lite på VAD personen är positiv på och hur de gör sin kliniska bedömning. 

Om man exempelvis är positiv på THC, och bedömer att det ska gå ur kroppen de närmsta dagarna, kanske det inte görs en orosanmälan. Orosanmälningar är alltid svåra men det är bättre att skriva än en ingen alls så man har ryggen fri.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Soc.) skrev 2020-12-27 09:15:12 följande:

Ja

Anonym (Jobbar med narkotika) skrev 2020-12-27 09:24:07 följande:

Jo en orosanmälan måste göras om prover visar positivt på proverna. Dock kan det också bero lite på VAD personen är positiv på och hur de gör sin kliniska bedömning. 

Om man exempelvis är positiv på THC, och bedömer att det ska gå ur kroppen de närmsta dagarna, kanske det inte görs en orosanmälan. Orosanmälningar är alltid svåra men det är bättre att skriva än en ingen alls så man har ryggen fri.

opiater har det testats positiv på.

Vad kan man göra om beroendemottagningen inte har gjort någon orosanmälan?
  • Anonym (00)
    Anonym (Ts) skrev 2020-12-27 10:40:00 följande:

Kan du inte ringa dit och fråga dem om detta? Det kanske är någon som har gjort fel? 

Du kan vända dig till IVO.

Du kan också skriva en egen orosanmälan. 

Hur vet du om att en orosanmälan inte inletts?
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Jobbar med narkotika) skrev 2020-12-27 10:46:45 följande:

Du kan vända dig till IVO.

Du kan också skriva en egen orosanmälan. 

Hur vet du om att en orosanmälan inte inletts?

Jag kan tyvärr inte skriva för mycket här.

Kan vi skriva privat?
  • Anonym (Soc.)

Gör en egen. Soc kan då inhämta uppgifter från BC.
    Anonym (Ts) skrev 2020-12-27 11:17:35 följande:
    Jag kan tyvärr inte skriva för mycket här.

Kan vi skriva privat?
    Visst kan vi skriva privat men vill inte ta med mig jobbet hem för mycket (har semester nu). Mitt råd till dig är att skriva en egen så får de inhämta information därifrån. Du kan även ringa, anonymt om du vill, och ange informationen per telefon som kan komma att kompletteras om det behövs. 
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Jobbar med narkotika) skrev 2020-12-27 11:24:00 följande:

Visst kan vi skriva privat men vill inte ta med mig jobbet hem för mycket (har semester nu). Mitt råd till dig är att skriva en egen så får de inhämta information därifrån. Du kan även ringa, anonymt om du vill, och ange informationen per telefon som kan komma att kompletteras om det behövs. 

Jag förstår, det är okej.
Svar på tråden Beroendemottagning / orosanmälan?