• MariaCin

    För tidigt KUB?

    Hej,

    Jag själv är ganska säker på vilken vecka jag är i pga använde mig av natural cycles + ägglossningstester innan jag blev gravid (känner till min menscykel ganska bra). Min BM räknar ju dock från sista mensens första dag, och menar att jag är nästan 2 veckor längre gången än min egen uträkning. Till saken: jag har fått KUB inbokat i början av januari, men oroar mig nu för att det egentligen är för tidigt och att resultatet därmed inte ska vara tillförlitligt? Läser överallt att det är viktigt att blodprovet görs när man passerat vecka 9 och att även ultraljudet måste göras i en viss vecka/veckor. Om jag har rätt så tog jag dock blodprovet ungefär i början av vecka 9 (8+2). 

    Någon som vet/varit med om samma? 

  • Svar på tråden För tidigt KUB?
  • Anonym (Anonym)

    De kommer ju mäta bebisens stormek när du är där, och på så vis kommer de se om det är för tidigt eller inte, och isåfall boka om dig till senare.

    Ditt blodprov kommer du få ta om då också antagligen.

    Vad säger din barnmorska om din egen uträkning? Två veckor är ganska stor skillnad. Har du en väldigt lång menscykel?

    Jag hade äl 4-5 dagar tidigare än vanligt när jag plussade, vilket jag berättade för min bm och då räknade hon efter min uträkning, då jag var så säker pga ältester och temp.

  • Anonym (K)

    Oroa dig inte för det du. De kommer ju märka det direkt och då får du komma tillbaka.

  • MariaCin
    Anonym (Anonym) skrev 2020-12-27 11:07:43 följande:

    De kommer ju mäta bebisens stormek när du är där, och på så vis kommer de se om det är för tidigt eller inte, och isåfall boka om dig till senare.

    Ditt blodprov kommer du få ta om då också antagligen.

    Vad säger din barnmorska om din egen uträkning? Två veckor är ganska stor skillnad. Har du en väldigt lång menscykel?

    Jag hade äl 4-5 dagar tidigare än vanligt när jag plussade, vilket jag berättade för min bm och då räknade hon efter min uträkning, då jag var så säker pga ältester och temp.


    Min barnmorska har antecknat min uträkning men sagt att dom alltid går på sista mensens första dag. Jag har dock haft rätt långa menscykler + som sagt använt natural cycles & fertilitetsförståelse så är ganska säker på vilken vecka barnet blev till (exakt på dagen kan man ju dock inte veta såklart).
  • Anonym (Anonym)
    MariaCin skrev 2020-12-27 11:54:48 följande:

    Min barnmorska har antecknat min uträkning men sagt att dom alltid går på sista mensens första dag. Jag har dock haft rätt långa menscykler + som sagt använt natural cycles & fertilitetsförståelse så är ganska säker på vilken vecka barnet blev till (exakt på dagen kan man ju dock inte veta såklart).


    Okej, ja det sa min bm med men eftersom jag var så säker så gick vi på min uträkning, och det visade sig stämma :D men som sagt, se det annars som ett extra (gratis) ultraljud!
  • Anonym (Hej)
    MariaCin skrev 2020-12-27 10:56:29 följande:

    Hej,

    Jag själv är ganska säker på vilken vecka jag är i pga använde mig av natural cycles + ägglossningstester innan jag blev gravid (känner till min menscykel ganska bra). Min BM räknar ju dock från sista mensens första dag, och menar att jag är nästan 2 veckor längre gången än min egen uträkning. Till saken: jag har fått KUB inbokat i början av januari, men oroar mig nu för att det egentligen är för tidigt och att resultatet därmed inte ska vara tillförlitligt? Läser överallt att det är viktigt att blodprovet görs när man passerat vecka 9 och att även ultraljudet måste göras i en viss vecka/veckor. Om jag har rätt så tog jag dock blodprovet ungefär i början av vecka 9 (8+2). 

    Någon som vet/varit med om samma? 


    Man räknar alltid att graviditeten börjarfån senaste mens. Så man brukar kunna plussa i typ v. 4.

    Så om man har en regelbunden menscykeln på ca 28 dagar brukar det stämma väldigt bra att utgå från senaste mensens första dag.

    Det är ju bara använda dig av vilken gravidapp eller bf-kalkylator och skriva in när du hade senaste mens, så kommer du nog få samma uträkning som din BM.

    Sen kanske man blir flyttad några dagar hit eller dit på UL iallafall.
  • Anonym (Gravid)

    Jag har fått längre cykel på sistone. Min BM lyssnade på mig när jag sa att jag inte trodde att uträkningen från tidigare mens stämde. Under ett tidigt UL i v 8 (jag sa v 7) så bekräftades min egen uträkning och då bokades kub efter det.

  • MariaCin

    [quote=80850739][quote-nick]Anonym (Gravid) skrev 2020-12-27 12:29:22 följande:[/quote-nick]Jag har fått längre cykel på sistone. Min BM lyssnade på mig när jag sa att jag inte trodde att uträkningen från tidigare mens stämde. Under ett tidigt UL i v 8 (jag sa v 7) så bekräftades min egen uträkning och då bokades kub efter det.[/

    Förstår! Mitt KUB är dock redan bokat efter BM:s uträkning. Dock skrev hon i remissen att jag själv trodde på senare BF & sa att de som gör KUB isf får höra av sig och boka om men de har de ej gjort än iaf. Aja - antar att det ?värsta? som kan hända är att de ser att jag är för tidig och bokat ett nytt KUB lite längre fram.

  • Jag är bara jag

    Några dagars skillnad i uträkning kan man strunta i, men inte 2 veckor. Det blir ju jätteknasigt om barnet skulle födas för tidigt och de tror att det är 2 veckor äldre. Lika åt andra hållet som en vän till mig råkade ut för. Hon trodde graviditeten igenom med sitt 3.e barn att hon var längre gången än beräknat och det visade sig stämma när barnet föddes för han var klart överburen. Stå på dig ang. felräkningen! B.m kan vara rätt trångsynta med sina 28-dagarscykler och äl dag 14, men så ser det ju absolut inte ut för alla.

  • Anonym (Gravid)
    Jag är bara jag skrev 2020-12-27 21:44:23 följande:

    Några dagars skillnad i uträkning kan man strunta i, men inte 2 veckor. Det blir ju jätteknasigt om barnet skulle födas för tidigt och de tror att det är 2 veckor äldre. Lika åt andra hållet som en vän till mig råkade ut för. Hon trodde graviditeten igenom med sitt 3.e barn att hon var längre gången än beräknat och det visade sig stämma när barnet föddes för han var klart överburen. Stå på dig ang. felräkningen! B.m kan vara rätt trångsynta med sina 28-dagarscykler och äl dag 14, men så ser det ju absolut inte ut för alla.


    De lär ju mäta på UL, så då får de ju veta hur långt gången hon är.
  • MariaCin
    Jag är bara jag skrev 2020-12-27 21:44:23 följande:

    Några dagars skillnad i uträkning kan man strunta i, men inte 2 veckor. Det blir ju jätteknasigt om barnet skulle födas för tidigt och de tror att det är 2 veckor äldre. Lika åt andra hållet som en vän till mig råkade ut för. Hon trodde graviditeten igenom med sitt 3.e barn att hon var längre gången än beräknat och det visade sig stämma när barnet föddes för han var klart överburen. Stå på dig ang. felräkningen! B.m kan vara rätt trångsynta med sina 28-dagarscykler och äl dag 14, men så ser det ju absolut inte ut för alla.


    Jag är inte så orolig för att det ska gå så långt - enligt vad min BM sagt/vad alla här har skrivit så kommer de kunna se på KUB och Sedan RUL hur långt gången jag är. Och självklart kommer jag stå på mig och nämna min egen uträkning även för de som gör ultraljuden ????
  • Anonym (K)
    Jag är bara jag skrev 2020-12-27 21:44:23 följande:

    Några dagars skillnad i uträkning kan man strunta i, men inte 2 veckor. Det blir ju jätteknasigt om barnet skulle födas för tidigt och de tror att det är 2 veckor äldre. Lika åt andra hållet som en vän till mig råkade ut för. Hon trodde graviditeten igenom med sitt 3.e barn att hon var längre gången än beräknat och det visade sig stämma när barnet föddes för han var klart överburen. Stå på dig ang. felräkningen! B.m kan vara rätt trångsynta med sina 28-dagarscykler och äl dag 14, men så ser det ju absolut inte ut för alla.


    Trångsynta? Vad fan tänker du att de ska göra då? Alltid gå efter vad var och en tror? Skärp dig. Självklart måste de gå efter sista mens. Det är ändå ul som räknas i slutändan.
  • Jag är bara jag
    Anonym (Gravid) skrev 2020-12-28 06:52:17 följande:
    De lär ju mäta på UL, så då får de ju veta hur långt gången hon är.
    Och UL ger bara en fingervisning, absolut inget exakt datum. Har själv gjort IVF och alltså haft ett spikat b.f-datum och båda barnen har varit större på RUL. 
  • Jag är bara jag
    Anonym (K) skrev 2020-12-28 09:53:40 följande:
    Trångsynta? Vad fan tänker du att de ska göra då? Alltid gå efter vad var och en tror? Skärp dig. Självklart måste de gå efter sista mens. Det är ändå ul som räknas i slutändan.
    Har läst massor med gånger när b.m envisats med b.f-datum som absolut INTE kan stämma. Kvinnor som skulle plussat dagen efter äl, kvinnor som gjort IVF som fått ändrat datum fast det inte får ändras, kvinnor som fått datum som inte stämmer med senaste mens alls, kvinnor som fått datum som gör att de skulle blivit gravida när de inte ens haft sex. Så jo, b.m är ganska trångsynta, oupplysta, eller rent av dumtjuriga. Och då får man stå på sig. Vare sig under- eller överburna barn är roligt.

    Man kan absolut INTE gå efter senaste mens såvida man inte har precis 28-dagarsrcykler. Har man betydligt kortare eller längre cykler måste man räkna annorlunda. Eller tycker du min vän som hade mens i snitt  2 ggr per år skulle gått efter senaste mens? Då skulle hon enligt mensen varit i typ 6:e månaden när hon nyligen blivit gravid! Det blir ju fullkomligt absurt.
  • Anonym (Gravid)
    Jag är bara jag skrev 2020-12-28 13:05:59 följande:

    Och UL ger bara en fingervisning, absolut inget exakt datum. Har själv gjort IVF och alltså haft ett spikat b.f-datum och båda barnen har varit större på RUL. 


    Såklart är UL bara en fingervisning. Det är faktiskt ovanligt att bebisar föds på utsatt BF.

    Men ett UL ger mer tillförlitliga mått än vad senaste mens ger, eller hur?

    Att de inte mäter exakt rätt på ett UL är också helt förståeligt, men att det skulle skilja 2 veckor är inte troligt.
Svar på tråden För tidigt KUB?