• Susannakarlesson

Skyldigheten att skydda sitt barn.

Behöver råd eller snarare min sambo Behöver råd.

Min sambo har ett barn sen tidigare barnet är 7år och bor hos oss lov och varannan helg. När barnet kom till oss förra veckan så berättade barnet oroväckande saker, som att andre föräldrern har sagt att hen inte vill vara barnets föräldrer längre, att det ständigt är bråk hos dom, att andre föräldrers sambo slår mot barnet när denne blir sur - alltså slår i luften mot barnet och barnet säger att hen ställer sig bara och blundar då för hen blir rädd och till sist säger barnet att barnet känner sig bara trygg i skola och hos pss men inte hos andre föräldrern. Ska säga också att allt är inspelat och barnet pratade fritt.

Min sambo ringer soc på en gång och dom tar det på allvar och ska påbörja en utredning. Men nu kommer vi närmare dagarna som det är sagt att barnet ska åka till sin andre föräldrar igen.

Vi ringde soc igen imorse för stt råd fråga hur vi ska göra, barnet vill heller verkligen inte åka hem säger hen.

Soc säger endast att det är upp till min sambo att känna efter själv vad som är säkrast för barnet.

Jag kommer själv från en familj där misshandel mot Mig skedde utav styv föräldrern och tar detta på allvar, har den vuxna börjat slå mot barnet så tar det inte lång tid innan det blir ett riktigt slag. Vi har heller inte frågat barnet om hen blivit slagen då vi inte vill tvinga fram något utan att hen själv får berätta för det mörka och syns hur rädd/osäker han blir över att prata om förhållandet hos andre föräldrern.

Någon måste ha varit i samma sits?! Hur gjorde ni?! Hue slutade allt ? Är så orolig för barnet, hen har länge visat tydliga tecken på att denna inte mår bra, ständigt stressad osv osv. Trots 7års åldern?!

Vi vill ju självklart inte köra ner barnet för hens egna säkerhet men vad händer om vi vägrar?? Soc säger att vi behöver inte vara oroliga eftersom det är ens föräldrers skyldighet att skydda barnet och med det gör min sambo inget fel med att vägra lämna över barnet.

• Svar på tråden Skyldigheten att skydda sitt barn.
  • Drottningen1970

Ni har rätt och skyldighet att skydda barnet från det som barnet utsätts för hos den andra förälder. Om ni ändå väljer att släppa iväg barnet till den andre föräldern så kommer det att betraktas som att även ni har omsorgsbrister.

Socialtjänsten kan inte i det här skedet ta till tvingande åtgärder utan skydd av barnet faller under föräldraansvar. Ni riskerar ingenting negativt familjerättsligt genom att inte återföra barnet till den andra föräldern.

• Susannakarlesson
    Drottningen1970 skrev 2020-12-28 12:24:22 följande:

Ni har rätt och skyldighet att skydda barnet från det som barnet utsätts för hos den andra förälder. Om ni ändå väljer att släppa iväg barnet till den andre föräldern så kommer det att betraktas som att även ni har omsorgsbrister.

Socialtjänsten kan inte i det här skedet ta till tvingande åtgärder utan skydd av barnet faller under föräldraansvar. Ni riskerar ingenting negativt familjerättsligt genom att inte återföra barnet till den andra föräldern.

Okej tack, vi vill ju verkligen inte lämna iväg barnet men sambon var orolig att det skulle ge bakslag mot hen senare om hen vägrar lämna iväg barnet. Men jag har sagt att jag tror inte det utan att det skulle se värre ut om hen lämnade iväg barnet til andre föräldrer när vi nu vet det vi vet.

Tack så mycket för ditt svar!
Svar på tråden Skyldigheten att skydda sitt barn.