• emelii­iiiie
    Mon 28 Dec 2020 14:01
    2497 visningar
    33 svar
    33
    2497

    Hur uttalar ni namnet August?

    Som rubriken lyder, hur uttalar ni namnet August? Jag uttalar det AGUST och tycker det är en mer korrekt stavning. Och om någon känner eller har ett barn med det namnet, går dom ofta smeknamnet ?Agge??

  • Svar på tråden Hur uttalar ni namnet August?
  • Wed 30 Dec 2020 06:02
    #21

    Säger Ågust

  • Wed 30 Dec 2020 06:02
    #22

    ...med ett långt Å (Åågust)

  • Wed 30 Dec 2020 06:03
    #23

    Den Augusten jag kände kallades framförallt för sitt namn, men en och annan grabbkompis sa Gurra.

  • Wed 30 Dec 2020 07:23
    #24

    Med en mild diftong, August. Som i månaden, eller namnet Laura eller bilmärket Audi enligt exemplen ovan.

    Vill du absolut inte ha diftongen så kan du ju stava Agust.

  • Wed 30 Dec 2020 13:03
    #25
    +1

    Är det inte så att det helt enkelt är dialektalt? Jag är från Bohuslän och bor i Skåne. Av de August jag känner uttalas göteborgarnas namn Agust och skåningarnas Au(w)gust. Aldrig stött på någon Ågust. Och jag uttalar månaden agusti fast u:et har börjat smyga sig in efter många år i Skåne.

  • Wed 30 Dec 2020 13:53
    #26
    -1
    baobab skrev 2020-12-30 13:03:37 följande:

    Är det inte så att det helt enkelt är dialektalt? Jag är från Bohuslän och bor i Skåne. Av de August jag känner uttalas göteborgarnas namn Agust och skåningarnas Au(w)gust. Aldrig stött på någon Ågust. Och jag uttalar månaden agusti fast u:et har börjat smyga sig in efter många år i Skåne.


    Ågust är väl det "klassiska" uttalet, jämför med att AU uttalas med ett Å-ljud på både franska och engelska.
  • Wed 30 Dec 2020 14:00
    #27

    Uttalar det Agust ("Aaaagusst") med betoning på a:et. Stumt u efter a:et.

  • Wed 30 Dec 2020 16:38
    #28
    emeliiiiiie skrev 2020-12-28 14:01:23 följande:

    Som rubriken lyder, hur uttalar ni namnet August? Jag uttalar det AGUST och tycker det är en mer korrekt stavning. Och om någon känner eller har ett barn med det namnet, går dom ofta smeknamnet ?Agge??


    Au-gusst är hur jag uttalar det.
  • Wed 30 Dec 2020 16:44
    #29

    Agust skulle jag också uttala det.

  • Thu 31 Dec 2020 03:33
    #30

    Jag arbetar med människor så jag uttalar ALLTID namnet så som den som heter namnet vill att det ska uttalas. Vad gäller dock just August så hade jag en August Strindberg-vurm när jag var i tonåren, så när jag läser namnet så uttalar jag August alltid som Ågust, eftersom det är vad författaren hette. Jag anpassar mig dock till alla AU-gust, A-gust och Å-gust när jag träffar dem och om jag blir osäker så frågar jag, helt enkelt.


    I skrift är alltid namn svårt för en läsande person. Man tar det som är mest likt vad som är vedertaget.


    Jag fick till och med ändra uttal på mitt barns andranamn eftersom min man och andra som fick se det i skrift uttalade namnet som det "ska" (d.v.s. latinskt) medan jag uttalade namnet som min bondsläkt alltid hade uttalat släktnamnet, så där ändrade jag uttal också, eftersom jag plötsligt insåg att uttalet var fel rent etymologiskt och då blev det svårt att hålla kvar vid det uttal jag varit van vid.

  • Thu 31 Dec 2020 11:56
    #31
    Hyllemor skrev 2020-12-31 03:33:49 följande:

    Jag arbetar med människor så jag uttalar ALLTID namnet så som den som heter namnet vill att det ska uttalas. Vad gäller dock just August så hade jag en August Strindberg-vurm när jag var i tonåren, så när jag läser namnet så uttalar jag August alltid som Ågust, eftersom det är vad författaren hette. Jag anpassar mig dock till alla AU-gust, A-gust och Å-gust när jag träffar dem och om jag blir osäker så frågar jag, helt enkelt.


    I skrift är alltid namn svårt för en läsande person. Man tar det som är mest likt vad som är vedertaget.


    Jag fick till och med ändra uttal på mitt barns andranamn eftersom min man och andra som fick se det i skrift uttalade namnet som det "ska" (d.v.s. latinskt) medan jag uttalade namnet som min bondsläkt alltid hade uttalat släktnamnet, så där ändrade jag uttal också, eftersom jag plötsligt insåg att uttalet var fel rent etymologiskt och då blev det svårt att hålla kvar vid det uttal jag varit van vid.


    Jag arbetar inte med människor men uttalar också namn som den som bär det (eller, föräldrarna om det handlar om ett litet barn) uttalar det. Eventuella åsikter om stavning och uttal håller jag för mig själv, om nu inte jag får en direkt fråga.

    En av mina söner har ett namn som kan uttalas lite olika beroende på dialekt och språk (maken har sitt ursprung i USA). Jag och min man uttalar det därför inte på samma sätt. När sonen var liten uttalade han det på "mitt" sätt, nu när han är äldre har han börjat glida åt sin pappas uttal, vilket är hur de flesta han känner uttalar det. Jag har frågat honom, och han har inget emot att namnet uttalas olika.
  • Fröken­Svea
    Sat 20 Mar 2021 15:51
    #32

    Aowgust. Vackert namn!

  • Sat 20 Mar 2021 20:53
    #33
    +1
    fruvalborg skrev 2020-12-28 14:33:43 följande:
    Hehe ja nu för tiden så tänker de flesta så. Men följer man gamla uttalsregler så blir Au ett Å. Uttala era ungars namn hur ni vill, men vill man säga namnet korrekt för en person som fått det i en annan tid när sådant spelade roll så ska det uttalas Å.
    Om du pratar om det enda korrekta sätt att uttala namnet, "från en annan tid", så får du väl hålla dig till namnets ursprung, dvs. latinska namnet "Augustus", som man uttalar precis som man skriver ;)
Svar på tråden Hur uttalar ni namnet August?