• Anonym (Rostfri potatis)

Är kvinnor för kräsna eller män för desperata på dejtingsidor?

Jag gick häromveckan med i en dejtinggrupp på Facebook. Där kan folk lägga upp en bild på sig själv och skriva lite text. Sen kan andra få kommentera och gilla inlägget. 

Det jag märkt är att nästan alla kvinnor som lägger upp får mycket eller väldigt mycket gillanden och kommentarer jämfört med männen. Männen som lägger upp får oftast inga gillanden och kommentarer, eller bara några få. Jag har sett 2-3 män (av över 100) som fått lite mer men dessa män har varit i det närmaste hunkar eller sett ut som modeller. Och ändå har dessa män bara fått en bråkdel av gillanden och kommentarer som de mest populära kvinnorna. 

Har också kollat andel män och kvinnor och det är ungefär 50/50 som är med i gruppen.

Vad kommer det sig att det är en sådan skillnad? Har ni några idéer?

• Svar på tråden Är kvinnor för kräsna eller män för desperata på dejtingsidor?
    Anonym (p) skrev 2020-12-31 18:44:53 följande:
    Man ska söka kontakt (för en relation förmodar jag) i ett icke-dejting relaterat forum? Får inte ihop det. Då blir det ju ett dejting-relaterat forum. 
    Fokus är att umgås och lära känna personer, ha kul, diskutera saker, och sen, precis som IRL, får man se om man matchar med nån och om det leder till nåt mer. 
  • Anonym (p)
    Anonym (Rostfri potatis) skrev 2020-12-31 18:52:13 följande:
    Precis! Jag tänkte samma tanke. Det är det jag saknar nu för tiden. Ett ställe där man kan prata med folk inom olika kategorier, chatta med folk, göra inlägg, lägga upp saker man skapat, spela spel med folk osv. Sin profil är ganska anonym, men man kan välja att ha ett profilfoto och man kan också fylla i om man är singel eller ej. Men fokus är inte dejting utan att ha skoj och träffa folk online, och som kanske kan leda till nåt mer om det råkar bli så. Det bör också vara hårda regler mot de som beter sig snuskigt mot andras vilja. 

Det är ändå trevligt att det i många appar som t ex instagram, diverse spel osv så går det att chatta med folk på ett vis som inte handlar om dejting utan kring ett intresse.
    Det finns ju redan idag, olika forum samt FB grupper.

Jag tror inte det fungerar med grupper där man inte ska ragga, men ändå får göra det. Folk som bara är med för att de har ett visst intresse, vill inte ha en massa förfrågningar om dejter etc.
  • Anonym (p)
    Anonym (Rostfri potatis) skrev 2020-12-31 18:55:36 följande:
    Fokus är att umgås och lära känna personer, ha kul, diskutera saker, och sen, precis som IRL, får man se om man matchar med nån och om det leder till nåt mer. 

Jag tror inte det fungerar med grupper där man inte ska ragga, men ändå får göra det. Folk som bara är med för att de har ett visst intresse, vill inte ha en massa förfrågningar om dejter etc.
  • Anonym (sepåmig)
    Anonym (Sara) skrev 2020-12-31 16:38:19 följande:
    Nej. Jag menade att man knappast kan tröffa varandra "naturligt" via en kontaktannons/dejtingsida. Själva upplägget är ju konstlat i sig. Jag har inte uttryck någon åsikt om att det skulle vara fel att träffas via kontaktannonser/dejtingssidor, bara att det kanske inte är rätt forum för den som vill träffa någon på "ett naturligt sätt".
    Nätdejting kanske är ett av de naturliga sätten att träffas på nu.  Förr var det pinsamt och skämmigt att erkänna att man nätdejtade. Saker förändras.
  • Anonym (Man40+)

Intressant ämne - Jag är en man 40+ som varit både i förhållanden och haft perioder av dejting/nätdejting. Nu är jag i ett förhållande sedan ett antal år tillbaka.

Jag tror att kvinnor generellt sett är mer kräsna och att män är sämre på att vara singlar. Kvinnor är även mer medvetna om det sociala spelet och bryr sig mer om hur dom uppfattas av andra. Jag jobbar i ett kvinnodominerat yrke och när det kommer till ex. jobbets messenger så är alla snabba med att skicka hjärtan och uppmuntra varann. Det gör man inte på samma sätt mot en man vilket är något man får finna sig i och jag strävar inte heller efter att få den bekräftelsen. Men jag ser skillnaden.

Därför tror jag inte att kvinnor lika enkelt skyltar med vad dom tycker(om det inte är något politiskt korrekt på FB eller insta som alla ?ska? tycka). Det är en del av det sociala spelet, att inte alltid skylta med sina åsikter/behov direkt. Utan att det får komma gradvis när man lär känna varann bättre och bättre. Där tror jag många män, och speciellt manliga singlar på nätet har något att utveckla. Oavsett om man är ute efter förhållande eller bara sex.

Jag tror att yngre män(20+) är bättre på det sociala spelet och att det kommer förändras över tid. En del av 20+ kvinnorna har blivit bekväma och tror att man kan ta genvägar till att ha allt utan att motprestera genom att ta hand om sig själv och att tjäna ihop egna pengar till alla måste-ha-saker.

Precis så bekväma är många 40+ män. Att ta genvägar till sina behov genom att vara rakt på sak på massor av sajter för att eventuellt få ett napp. Att istället ta omvägen, att ta hand om sig själv, utveckla kompiskrets/hobbys mm och sedan hitta en partner tror jag mer på. Då blir man inte lika desperat.

Sedan finns det vinnare/förorare båda lägren. Vinnarna lever på och har det bra medan förlorarna klagar allt på det motsatta könet. Men det går att påverka om man är beredd att kämpa lite.

• Physalis
    Anonym (Rostfri potatis) skrev 2020-12-31 13:34:27 följande:

Jag är väldigt nyfiken på vilka dejtingappar du vet som inte fokuserar på utseendet först, utan har chat och umgänge fokus? Jag har letat men inte hittat någon.

Jag har dålig koll på dejtingappar på det stora hela. Jag menade andra kanaler än dejtingappar. Jag träffade t ex mitt ex på ett MMORPG. Vi pratade i flera månader innan vi visste hur den andre såg ut. Jag träffade även flera andra som kunnat bli partners om de inte bott i andra länder genom det spelet.
    Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (sepåmig)
    Anonym (Man40+) skrev 2021-01-01 11:42:34 följande:

Jag tror att yngre män(20+) är bättre på det sociala spelet och att det kommer förändras över tid. 

Säkert. Själv är jag för gammal och inte intresserad av spel, och att krångla till saker.
  • Anonym (Sara)
    Anonym (sepåmig) skrev 2021-01-01 08:59:33 följande:

Nätdejting kanske är ett av de naturliga sätten att träffas på nu.  Förr var det pinsamt och skämmigt att erkänna att man nätdejtade. Saker förändras.

Det beror uppenbarligen på vad man lägger i begreppet att lära känna någon naturligt. Om nåt skulle vara pinsamt har inget med det att göra enligt mig, eller om det är etablerat heller. Jag tänkte mer att man menar att man lär känna folk under naturliga former, och sen fattar tycke. Inte först bestämmer sig för att man vill träffa någon och annonserar efter denne. Det är inte ett naturligt sätt att lära känna nån enligt mig. Men vi menar kanske olika saker. Att det är konstlat, innebär ju dock inte att detär fel på någotsom helst sätt. Blindates och singelträffar irl ärju också organiserat och inte att naturligt slumpmässigt möte som råkar leda till något mer, eller gammeldags kontaktannonser i tidningar. Man kan lära känna folk "naturligt" via ett nätforum för gemensamt intresse utan att ha plnarat det också, så om man lär känna någon "naturligt" pch sen råkar bli kär, har ju inget med tekniken i sig att göra.
  • Anonym (Man40+)
    Anonym (sepåmig) skrev 2021-01-01 12:22:32 följande:
    Säkert. Själv är jag för gammal och inte intresserad av spel, och att krångla till saker.
    Jag förstår precis vad du menar, jag blir mer och mer benägen att inte krångla till saker ju fler år jag lägger bakom mig haha. Och om man nu bortser från nätdejting mm och ser till relationer, så har jag upptäckt fördelarna med särboskap. Men det är ett helt annat diskussionsämne!
    Anonym (p) skrev 2020-12-31 18:56:58 följande:

Jo det finns, fast mindre än förr. Forum börjar dö ut dessutom. Dejtingsidor har fått folk att förlita sig på dem, som inte fungerar för många, i stället för att leta på andra mer naturliga sätt. FB, Instagram, de forum som finns kvar och diverse appar finns ju.

Men varför måste man prata om att ragga hela tiden. Då börjar det handla om dejting igen. Tänker du så att nu ska jag gå ut och ragga? Jag tänker nu ska jag gå ut och ha kul och lära känna nya människor. Om det råkar vara så att jag träffar någon och vi matchar och finner attraktion för varann så kör man vidare på det spåret. Det är så jag menar det borde fungera mer på nätet. Man träffas och pratar om något intressant, lär känna personen. Är det ett sexfreak så slutar man prata eller blockar. Genom att inte ha skrivet DEJTING överallt så kommer det nog vara färre sexfreaks som tar sig friheten att komma med oanständiga förslag och kommentarer.
  • Anonym (p)
    Anonym (Rostfri potatis) skrev 2021-01-01 13:43:27 följande:
    Jo det finns, fast mindre än förr. Forum börjar dö ut dessutom. Dejtingsidor har fått folk att förlita sig på dem, som inte fungerar för många, i stället för att leta på andra mer naturliga sätt. FB, Instagram, de forum som finns kvar och diverse appar finns ju.

Men varför måste man prata om att ragga hela tiden. Då börjar det handla om dejting igen. Tänker du så att nu ska jag gå ut och ragga? Jag tänker nu ska jag gå ut och ha kul och lära känna nya människor. Om det råkar vara så att jag träffar någon och vi matchar och finner attraktion för varann så kör man vidare på det spåret. Det är så jag menar det borde fungera mer på nätet. Man träffas och pratar om något intressant, lär känna personen. Är det ett sexfreak så slutar man prata eller blockar. Genom att inte ha skrivet DEJTING överallt så kommer det nog vara färre sexfreaks som tar sig friheten att komma med oanständiga förslag och kommentarer.
    Jag tror tvärtom, att många dissar dejtingappar, man förlitar sig inte på  dom, eftersom de ofta inte fungerar så bra.

Vad har du för belägg att olika forum och grupper på t ex FB minskar? Finns ju hur många grupper som helst. 

Om du vill ersätta dejtingappar med något annat, så handlar det ju också om dejting. Folk som inte vill dejta håller till i olika grupper, forum, FB och liknande. Det finns redan det du efterfrågar. 

Det jag tror måste börja hända, är att folk umgås IRL istället för att hänga framför en dator. 
  • Anonym (Ja..)

Datingvärlden kryllar av män som är fula, inte vårdar sina utseenden och kroppar och de tror att de ska ha större chans att hitta snygga kvinnor på datingappar och siter än annars. Merparten av männen som är aktiva på dessa kan inte heller uttrycka sig, de börjar ofta med en enstaka mening, "Hej, läget", "Kåt idag?", "Hej, hur är det?" osv. och verkar vara sociala analfabeter mer eller mindre. Kvinnor borde överge dessa appar, siter och grupper och börja förstå att det fåtal "kap" de eventuellt kan hitta där redan är tagna eller själva är kräsna. Kvinnor behöver dessutom inte män på samma sätt som män behöver kvinnor i dagens läge. Antingen får män börja lära sig jobba med sig själva, vårda sina utseenden och kroppar och odla bra egenskaper som är tilltalande för kvinnor, eller så får de finna sig att sitta och runka i sin ensamhet resten av sina liv. Valet är deras.

• Anonym (Jan.)
    Anonym (Ja..) skrev 2025-02-08 14:14:03 följande:

Datingvärlden kryllar av män som är fula, inte vårdar sina utseenden och kroppar och de tror att de ska ha större chans att hitta snygga kvinnor på datingappar och siter än annars. Merparten av männen som är aktiva på dessa kan inte heller uttrycka sig, de börjar ofta med en enstaka mening, "Hej, läget", "Kåt idag?", "Hej, hur är det?" osv. och verkar vara sociala analfabeter mer eller mindre. Kvinnor borde överge dessa appar, siter och grupper och börja förstå att det fåtal "kap" de eventuellt kan hitta där redan är tagna eller själva är kräsna. Kvinnor behöver dessutom inte män på samma sätt som män behöver kvinnor i dagens läge. Antingen får män börja lära sig jobba med sig själva, vårda sina utseenden och kroppar och odla bra egenskaper som är tilltalande för kvinnor, eller så får de finna sig att sitta och runka i sin ensamhet resten av sina liv. Valet är deras.

">

Svar på tråden Är kvinnor för kräsna eller män för desperata på dejtingsidor?