• Grustradgarden

    Bebis ”låg fel” - nytt rul och OROLIG

    Hej! Är det någon som fått ny tid för rul pga att bebisen låg ?fel? och inte visade upp tex hjärtat?

  • Svar på tråden Bebis ”låg fel” - nytt rul och OROLIG
  • Nathiis

    Inte fått det själv men vet väldigt många som har (: De vill bara kunna se ordentligt och ibland vill inte bebis samarbeta ..

  • roseli8

    Hej! Det är inga konstigheter alls. Det är många detaljer som ska hinnas med att se på rutinultraljudet och ibland är bebisen mer eller mindre samarbetsvillig ?? Eftersom besöket är en viss tid går det inte att försöka/vänta hur länge som helst utan då bokar man en ny tid istället. Just hjärtat är flera detaljer man tittar på också så det är viktigt att det blir en bra bild! Var inte orolig, se det som något positivt att du får se bebis snart igen ???? /barnmorska

  • Grustradgarden
    Nathiis skrev 2020-12-29 19:34:42 följande:

    Inte fått det själv men vet väldigt många som har (: De vill bara kunna se ordentligt och ibland vill inte bebis samarbeta ..


    roseli8 skrev 2020-12-29 19:45:20 följande:

    Hej! Det är inga konstigheter alls. Det är många detaljer som ska hinnas med att se på rutinultraljudet och ibland är bebisen mer eller mindre samarbetsvillig ?? Eftersom besöket är en viss tid går det inte att försöka/vänta hur länge som helst utan då bokar man en ny tid istället. Just hjärtat är flera detaljer man tittar på också så det är viktigt att det blir en bra bild! Var inte orolig, se det som något positivt att du får se bebis snart igen ???? /barnmorska


    Anonym (J) skrev 2020-12-29 19:46:54 följande:

    Varför är du orolig?


    Tack för stödet! Jag sa faktiskt till bm att det kändes lyxigt att få komma och se den igen. (: men då var jag så lycklig av att få se den och ingen oro i hela världen kunde rubba det!

    Man ska inte googla har jag märkt... Man läser bara skräckhistorier. Bm var väldigt tydlig med att jag inte skulle oroa mig eftersom att hon ?nästan? sett hela hjärtat och jag fick en ny tid 7/1. Hon kunde liksom bara inte bocka av den detaljen på hennes checklista... Idag ringde de och sa att de pga Corona-patienter behöver boka om mig till 5/1 och då är jag i 21+0, så nu har min nojiga hjärna kommit fram till att de ville ge mig mer tid om något är fel och det måste avbrytas... Jobbigt när man redan innan en graviditet är en orolig själ.
  • Tusse89

    Hade exakt samma på mitt RUL. Tror det va en av venerna i hjärtat som inte helt gick att se om jag inte missminner mig. Barnmorskan sa typ samma sak som till dig att jag inte skulle oroa mig utan att de vill bara verkligen kunna se allting och "bocka av". När jag var tillbaka så hade bebis lagt sig bättre och allting kunde mätas och såg jättebra ut! :)

  • stjärne

    Japp, detta hände mig! Gjorde rul i oktober och barnmorskan letade som tusan efter en sista lilla detalj som hon inte kunde se för att bebisen låg knasigt. Fick ställa mig upp och hoppa och skaka men den ville icke lägga sig tillrätta så fick komma tillbaka ett par dagar senare och då låg den som den skulle och allt såg bra ut! Tror det är ganska vanligt faktiskt för hörde flera på jobbet som också varit med om det när jag berättade :)

  • Solblomma30

    Jag har varit vid två RUL varit med om att magsäcken på bebisen inte har synts. Barnmorskan gick tillbaka säkert tio gånger under undersökningen för att se om bebisarna hade hunnit svälja något fostervatten (det är visst då man ser magsäcken, är den tom syns den uppenbarligen inte) men icke. Jag hade väldigt lång väg att köra så efter att undersökningen var över fick jag gå och sätta mig och vänta 20 minuter utanför och sen komma in och försöka på nytt igen. Hon sa att hade jag bott i närheten så hade jag fått en ny tid en annan dag istället.

    Båda gånger hade bebisen hunnit svälja fostervatten under väntetiden och magsäcken syntes tillslut :) Jag blev såklart supernojjig och stressade upp mig, men det var inget fel på barnen. Förstår din känsla helt, men din oro är säkert obefogad :)

  • Grustradgarden

    Tack för alla svar! Skönt med en positiv tråd för någon som kommer efter. Allt gick jättebra idag och bebisen fick godkänt! Känns så fint.

  • Cykelstöld

    Fick också ny tid för RUL pga detalj på hjärtat inte kunde ses, hon hade armar ivägen. En vecka senare låg hon bättre och allt såg jättebra ut. Det är oftast bara för de inte kan se och inte bara kan "anta att det är bra".

Svar på tråden Bebis ”låg fel” - nytt rul och OROLIG