• flygrl

    Konstig bismak på lax

    Jag gillar lax men tycker den på senare år oftast har en konstig bismak som sabbar smakupplevelsen. Det smakar typ tranaktigt. Tänkte det kunde ha att göra med det där bruna som sitter in mot skinnet på laxen så skar bort det och stekte laxfilébiten men inte fan blev det bättre för det. Jag steker alltid väldigt varsamt så det ska hålla sig saftigt och att fiskköttet liksom skivar sig så jag är ingen som sabbar laxen genom för hård stekning. Känner däremot inte den skumma bismaken i gravad eller rökt lax, inte heller min egen hemgravade.

    Asså, varför smakar det sådär skumt tranaktigt? Är det fler som har samma upplevelse? Va kan man göra för att slippa bismaken? Hänger det på tillagningen eller ska man köpa en viss sorts lax?

  • Svar på tråden Konstig bismak på lax
  • LauraPalmer
    flygrl skrev 2020-12-29 22:19:03 följande:

    Hur är det med er i tråden, känner ni också den där traniga bismaken i laxen? Eller är det bara jag? :/


    Har nog vart odlad lax från Norge.
    LauraPalmer skrev 2020-12-29 20:56:54 följande:

    Mycket av laxen som säljs nu för tiden är odlad och jag tror att det är fodret man matar laxen med som ger den där bismaken. 


    Precis som Disa35 är du inne på det kanske är fodret som ger den där smaken och det låter ju inte orimligt faktiskt. Blir mest odlad lax för min del då jag måste tänka ekonomiskt med.Faktum är att sen jag startade tråden diskuterade jag också saken med ena syrran som plötsligt dök upp här med en liten förpackning Salma hon hittat till halva priset (knappt 300 spänn kilot) på ICA. Så nu har jag för första gången provat Salma både rå och lätt smörstekt. Den va ju fantastiskt fin med väldigt ren smak helt utan bismak. Så där ska lax smaka asså. Fast den är ju tyvärr väldigt dyr så jag kan nog inte köpa den mer än sporadiskt... :/
    Jag har också reagerat på smaken. 
  • flygrl
    LauraPalmer skrev 2020-12-29 22:22:37 följande:

    Jag har också reagerat på smaken. 


    Skönt att höra att det är fler än mig. Tycker du som jag det är nåt som kommit typ senaste åren?
  • LauraPalmer
    flygrl skrev 2020-12-29 22:29:13 följande:
    Skönt att höra att det är fler än mig. Tycker du som jag det är nåt som kommit typ senaste åren?
    Ja faktiskt. Nu för tiden är det som ett lotteri när man köper lax. Det är mer ofta än sällan den smakar underligt tycker jag. 
  • flygrl
    LauraPalmer skrev 2020-12-29 22:36:13 följande:

    Ja faktiskt. Nu för tiden är det som ett lotteri när man köper lax. Det är mer ofta än sällan den smakar underligt tycker jag. 


    Precis. Tråkigt för lax är ju egentligen god och lättlagad mat. Förut älskade jag käka rå lax (som vart uppfrusen) Japan style med soja och wasabi men det har jag fått sluta med för den helt enkelt inte smakat nåt vidare att äta på det sättet.
  • JemappelleNoelle

    Vet inte hur det som du skriver om, smakar. Men jag upplever en sur och nästan gammal smak på all lax jag köpt den senaste tiden.

    Jag blev så irriterad att jag till slut köpte fyra billiga filér utan MSC-märkning, fyra dyra filér med alla möjliga märkningar, två svindyra filéer från vildfångst och en halvdyr (extrapris vid jul) laxsida. SAMTLIGA SMAKADE SKIT!

    Kanske man haft corona utan att märka det. Eller så är det äckligt mycket gifter i vattnet.

  • BuoBä

    Jag har också upplevt den där smaken, främst när jag varit snål och köpt billig frusen lax.

    Nej Salma är inget man äter varje dag, men nu när du provat så vet du att det fortfarande finns god lax och att det inte är dina smaklökar det är fel på.

  • myskmalva

    Intressant tråd! Jag trodde bara att det var mina preferenser som ändrats och att det var därför jag slutat äta lax.

  • Disa35
    flygrl skrev 2020-12-29 23:59:46 följande:

    Precis. Tråkigt för lax är ju egentligen god och lättlagad mat. Förut älskade jag käka rå lax (som vart uppfrusen) Japan style med soja och wasabi men det har jag fått sluta med för den helt enkelt inte smakat nåt vidare att äta på det sättet.


    Nu du, nu hade jag hoppats ha lite goda nyheter åt dig och det har jag väl kanske också:

    Tänkte kolla färska laxen här i vår affär, vet att den är norsk men inte Leröy. Men naturligtvis stod det minst åtta pensionärer i kö för att komma in i affären, så det får vänta lite.

    I alla fall, har du provat röding, öring eller forell? Vi köper forell ibland, från Finland, och den är kalas. Jag tänkte att det kanske finns i Sverige också
  • flygrl
    JemappelleNoelle skrev 2020-12-30 00:04:00 följande:

    Vet inte hur det som du skriver om, smakar. Men jag upplever en sur och nästan gammal smak på all lax jag köpt den senaste tiden.

    Jag blev så irriterad att jag till slut köpte fyra billiga filér utan MSC-märkning, fyra dyra filér med alla möjliga märkningar, två svindyra filéer från vildfångst och en halvdyr (extrapris vid jul) laxsida. SAMTLIGA SMAKADE SKIT!

    Kanske man haft corona utan att märka det. Eller så är det äckligt mycket gifter i vattnet.


    Den tranaktiga bismaken kan väl också beskrivas som lätt härsken, gammal så låter som vi snackar om samma. Du verkar ju ha testat dig igenom massa olika typer av lax och fått samma trista resultat för samtliga. Har du testat Salma som är svindyr men iaf har fin ren laxsmak
    BuoBä skrev 2020-12-30 02:00:26 följande:

    Jag har också upplevt den där smaken, främst när jag varit snål och köpt billig frusen lax.

    Nej Salma är inget man äter varje dag, men nu när du provat så vet du att det fortfarande finns god lax och att det inte är dina smaklökar det är fel på.


    Fast man måste ju tänka på hushållsekonomin med och kan inte köpa det dyraste jämt. Inget fel i att va sparsam enligt mig och förut smakade ju även den billiga laxen bra så nåt drastiskt tycks ha hänt med laxen man köper.

    Salmalaxen va underbar och visst, härligt att få bekräftat det faktiskt finns lax som smakar som den ska men samtidigt deprimerande att veta man tydligen måste lägga 500-600 kr/kg för att få vettig lax. Wtf liksom...hur kunde det bli så här? :/

    Tänk om man kunde hitta nån laxvariant som va sjysst till överkomligt pris!
    myskmalva skrev 2020-12-30 07:53:44 följande:

    Intressant tråd! Jag trodde bara att det var mina preferenser som ändrats och att det var därför jag slutat äta lax.


    Ja, intressant. Och trist eller hur?! :/
    Disa35 skrev 2020-12-30 11:41:21 följande:

    Nu du, nu hade jag hoppats ha lite goda nyheter åt dig och det har jag väl kanske också:

    Tänkte kolla färska laxen här i vår affär, vet att den är norsk men inte Leröy. Men naturligtvis stod det minst åtta pensionärer i kö för att komma in i affären, så det får vänta lite.

    I alla fall, har du provat röding, öring eller forell? Vi köper forell ibland, från Finland, och den är kalas. Jag tänkte att det kanske finns i Sverige också


    Har ätit öring och tror jag forell men aldrig röding. Forell åt jag på restaurang och det smakade bra medans jag faktiskt stekt öring hemma och det smakade fint det med. Men minns inte va den kostar på affären. Det är ju en ekonomisk fråga med. Iaf för mig. Men ska kolla nästa gång jag handlar! Röding måste också provas nån gång. Ska ju va gott har jag hört.

    Tack för ditt detektivjobb. Jag vet ju sen tidigare att du är bra på det.
  • Disa35

    Inga problem, det var bara roligt (tyvärr hade seniorligan köpt på sig all lax som jag skulle kolla).

    Att jag tänkte de tre fiskarna var för att åtminstone forellen här hos oss är ungefär 60% av vad laxen kostar.

  • flygrl
    Disa35 skrev 2020-12-30 19:25:33 följande:

    Inga problem, det var bara roligt (tyvärr hade seniorligan köpt på sig all lax som jag skulle kolla).

    Att jag tänkte de tre fiskarna var för att åtminstone forellen här hos oss är ungefär 60% av vad laxen kostar.


    Aha, så forell är billigare hos er? Ja, jag har inte koll på priserna för dom 3 firrarna du nämnde men ska som sagt kolla upp det. Kanske är dom inte så dyra. Utom röding då för den är väl lite exklusiv så där.

    Hade du tänkt ha lax imorgon på nyårsafton eller va det enbart för min skull du rekade?
  • Disa35
    flygrl skrev 2020-12-30 20:29:52 följande:

    Aha, så forell är billigare hos er? Ja, jag har inte koll på priserna för dom 3 firrarna du nämnde men ska som sagt kolla upp det. Kanske är dom inte så dyra. Utom röding då för den är väl lite exklusiv så där.

    Hade du tänkt ha lax imorgon på nyårsafton eller va det enbart för min skull du rekade?


    Vi ska ha lax imorgon, och räkor, vitlöksbröd, guacemole, kryddsmör och en liten köttbit som jag ska undersöka närmare imorgon

    Forell är billigare än lax hos oss, och jag tycker du ska kolla de andra två också
  • flygrl
    Disa35 skrev 2020-12-30 20:54:54 följande:

    Vi ska ha lax imorgon, och räkor, vitlöksbröd, guacemole, kryddsmör och en liten köttbit som jag ska undersöka närmare imorgon

    Forell är billigare än lax hos oss, och jag tycker du ska kolla de andra två också


    Låter som ni får ett GOTT nytt år, god mat alltså!

    Önskar dig och alla andra i tråden med ett Gott Nytt År.

    Ska fira och äta med/hos mina föräldrar men vet faktiskt inte va dom planerat för mat men gott blir det säkert.

    Ska kolla alla 3 firrarna, jag lovar.
  • Disa35
    flygrl skrev 2020-12-30 21:00:56 följande:

    Låter som ni får ett GOTT nytt år, god mat alltså!

    Önskar dig och alla andra i tråden med ett Gott Nytt År.

    Ska fira och äta med/hos mina föräldrar men vet faktiskt inte va dom planerat för mat men gott blir det säkert.

    Ska kolla alla 3 firrarna, jag lovar.


    Gör det, det kan det vara värt

    Inte för att skryta men guacemolen blev super (ingen aning om hur). Hoppas du också får god mat.

    Gott Nytt År
Svar på tråden Konstig bismak på lax