• Anonym (Ledsen)

Köpare har ångrat sig och vägrar betala

En släkting köpte några saker av oss som är stora och tunga.

Vi bor väldigt långt ifrån varandra, men jag löste så sakerna kunde köras dit av några som skulle åka förbi oss på vägen dit.

Nu har de plötsligt ångrat sig och tänker inte betala och vi har ingen möjlighet att ta tillbaka sakerna. Har frågat runt om någon där kan sälja åt oss, men ingen är villig.

Hur löser man det här? Är både ledsen och arg.

• Svar på tråden Köpare har ångrat sig och vägrar betala
  • Anonym (da)
    Bibbidi skrev 2020-12-30 19:59:07 följande:
    TS verkar ha kvar möblerna? Så tolkar jag det i alla fall.
    Nej. "nu har de ångrat sig och vi har ingen möjlighet att ta tillbaka sakerna"
  • Anonym (Abc)
    Bibbidi skrev 2020-12-30 19:59:07 följande:

TS verkar ha kvar möblerna? Så tolkar jag det i alla fall.

Nej, ts skrev ju att hen ordnade så de bökiga möblerna transporterades till släktingen, för två månader sen. Nu kan ts inte få tillbaka möblerna då ingen kan hjälpa att frakta hem dem...
  • Tow2Mater

Hur långt är "bor väldigt långt ifrån varandra"?

Ni får bita i det sura äpplet och hyra ett släp och hämta sakerna om ni vill ha dem tillbaka. Och säg samtidigt upp kontakten med denna sk släkt.

Alt 2: åk dit och hoppas de skäms tillräckligt for att hosta upp pengarna då ni står utanfor dorren. Vill de inte, gå in och slå sonder sakerna med en yxa, om ni inte kan ta dem med er. Och säg samtidigt upp kontakten med denna sk släkt.

• Anonym (granit)
    Tow2Mater skrev 2020-12-30 20:09:06 följande:

Hur långt är "bor väldigt långt ifrån varandra"?

Ni får bita i det sura äpplet och hyra ett släp och hämta sakerna om ni vill ha dem tillbaka. Och säg samtidigt upp kontakten med denna sk släkt.

Alt 2: åk dit och hoppas de skäms tillräckligt for att hosta upp pengarna då ni står utanfor dorren. Vill de inte, gå in och slå sonder sakerna med en yxa, om ni inte kan ta dem med er. Och säg samtidigt upp kontakten med denna sk släkt.

Haha! Du och jag verkar vara lite samma sort här.

Fast yxan är väl att gå till överdrift, kan bli polissak om de känner sig hotade.

Allvarligt TS, detta är fult gjort och jag tycker inte man gör så mot någon som man kallar för vän. Och då följer per automatik att man gör inte så mot en släkting heller.

Jag tillämpar samma regler för att dumpa vänner som släkt så jag hade inte haft svårt att sätta hårt mot hårt här, för man ska inte bli utnyttjad av sin släkt. Du säger ju själv också att ni behöver pengarna, fast de kanske inte vet hur mycket ni behöver dem?
  • Jonnynilsson

Ja usch. En avlägsen släkting köpte en mindre båt av oss för många år sedan. Jag fixade transport av båten gratis (25 mil) via en kompis som har åkeri.

Men släktingen överförde aldrig pengarna. Vi fick den ena ursäkten efter den andra. Till slut åkte jag de 25 milen knackade på och klev in. Och helt plötsligt plockades bankdosan fram och överföringen genomfördes.

Se till att ha pengarna innan leverans, det lärde jag mig den hårda vägen.

• Bibbidi
    Anonym (granit) skrev 2020-12-30 20:02:13 följande:
    Men snälla du kan ju inte ens läsa? Sakerna har ju redan övergått från säljare till köpare. TS har fixat så att de blev transporterade gratis till släktingarna vid världens ände, som har haft dem i två månader och NU vill ångra sitt "köp" som de inte ens har betalt.

Det kallas att bete sig som pack och då ska man ha en fet utskällning, på det minsta.
    Anonym (da) skrev 2020-12-30 20:04:00 följande:
    Nej. "nu har de ångrat sig och vi har ingen möjlighet att ta tillbaka sakerna"
    Anonym (Abc) skrev 2020-12-30 20:05:43 följande:
    Nej, ts skrev ju att hen ordnade så de bökiga möblerna transporterades till släktingen, för två månader sen. Nu kan ts inte få tillbaka möblerna då ingen kan hjälpa att frakta hem dem...
    Oj! Jag ber alla så hemskt mycket om ursäkt. Min läsförståelse verkar vara nere på 0 idag! Då tar jag tillbaka det jag skrev förut. Om de har fått möblerna så får de givetvis betala för dem.

• Tomelilla15
    Anonym (Ledsen) skrev 2020-12-30 19:29:47 följande:

En släkting köpte några saker av oss som är stora och tunga.

Vi bor väldigt långt ifrån varandra, men jag löste så sakerna kunde köras dit av några som skulle åka förbi oss på vägen dit.

Nu har de plötsligt ångrat sig och tänker inte betala och vi har ingen möjlighet att ta tillbaka sakerna. Har frågat runt om någon där kan sälja åt oss, men ingen är villig.

Hur löser man det här? Är både ledsen och arg.

Ja det är bedrövligt skött av dina släktingar. Har du foton kvar på grejerna? Annars be släktingarna fota och lägg ut till försäljning på den ort de finns nu. Släktingarna får bestå med att lämna över dem till nästa köpare och det ska betalas med swish till dig.
  • Anonym (f)

Åk dit med ett släp eller bara med bilen
    Ni hämtar och bär ut möblerna. Låt möblerna stå kvar på marken bredvid bilen, sedan åker ni därifrån

• Anonym (f)

Har du skriflit konversation via sms elelr mejl?
    I så fall kan du polisanmäla elelr hota med polisanmälan

• viseversa

Dom gjorde detta såklart med flit för att dom är elaka och dumma i huvudet och vill ha gratis saker. Tycker itne man behöver såna vidriga människor i sitt liv. 

• Anonym (Avtal)

Ni hade ju ändå ett avtal att de skulle köpa möblerna, skriftligt eller muntligt spelar ingen roll. Ge dom en chans till att betala annars blir det tingsrätten. Läs på om tvistemål.

• werewrwr
    Anonym (Avtal) skrev 2020-12-31 10:48:43 följande:

Ni hade ju ändå ett avtal att de skulle köpa möblerna, skriftligt eller muntligt spelar ingen roll. Ge dom en chans till att betala annars blir det tingsrätten. Läs på om tvistemål.

Detta, upplys släktingarna om att detta är vad som kommer hända.
  • Fiona M

Har de haft grejerna i 2 månader har de missat chansen att ångra sig.

• Anonym (A)
    Fiona M skrev 2020-12-31 11:50:08 följande:
    Har de haft grejerna i 2 månader har de missat chansen att ångra sig.
    Verkligen
  • Egon den stora
    werewrwr skrev 2020-12-31 11:45:01 följande:

Detta, upplys släktingarna om att detta är vad som kommer hända.

Kronofogden är ett rätt effektivt vapen i första hand. Det är billigare.

Det kostar visserligen att ansöka, men den summan läggs på skulden.
Svar på tråden Köpare har ångrat sig och vägrar betala