• Yllesockagrön

Hur ska ja lämna med barn i bilden?

Ja är så leds på min sambo. Han är en riktig mansbebis. Egoistisk. Han gör mig trött och får mig att framstå som en surtant JÄMT.

Gnäller lite på att han lämnar något framme på bänken, 1 m från diskmaskinen. Om och om igen!? Hur svårt är de att ställa ner disk. Och tömma maskinen om den är klar? Hur svårt är det att ta bort allt i diskstället innan man börjar diska matlådorn, (om ja har tur att ham gör de) istället för att få utbrott för att de är saker där 'i vägen'?

Hur svårt är de att bara tänka LITE själv ibland??

Börjar kassarna med källsortering växa är det inte naturligt för honom att ta ut de, föränn han ser att den växer över å får vredesutbrott över det.

Varje vardag hämtar han barnet efter jobbet, vid 16.30. Jag kommer hem vid 17, 17.30. Så fort jag kliver innanför dörren blir det lång sittning på toa å duscha. Sen soffläge. Ibland hinner vi äta medan han är i duschen för han vill väl inte sitta med sin familj? Han vill slippa undan att hjälpa till..

Sen kan han däremot bli galen över att det är något riskorn eller en makaron kvar på golvet ' man måste torka golvet här varje gång man ätit! Jag gör ALLTID det. Här har du inte torkat i alla fall'.

Oj. Förlåt att ja missa en makaron eftersom ja laga mat, åt med vårt barn, serva hen med dryck å mackor, tvätta rent hen, åt min mat i all hast och plocka bprt från bordet. Sen medan ja roar barnet sätter han sig i lugn å ro och äter.

Är de mat kvar i kastrull så gör han ingen matlåda. Han väntar till in i de sista. Runt 22.30 å gnäller över att jag inte ropat på honom då ja gjort min matlåda eller att jag skulle gjort hans med för de är ju inte så svårt..?!

Ja kan göra de.. Men de sista han behöver är service.!!!

Sovmorgon å ledighet då? Jo. Hans sömn är viktigare än min.

Ja kan kolla nån serie eller så till 22.00. Helger mellan 22.30 23.30 max.

Varje lördag har han sovmorgon och jag får söndagar. Han får sova ut om vi inte har planer(oftst sover han till 11) Jag får vakna vid 9. Å då brukar han vid många tillfällen gå å lägga sig. Eftersom han vart vaken till 02 och druckit nån öl kvällen innan.

De brinner i mig bara ja skriver allt detta.

Just nu sover vi hos min mamma och pappa. Vi ska fira nyår här med 2 vänner.

Jag köpte mig en flaska alkoholfritt vin i smyg. Får han veta att de är utan alkohol blir ja tråkig i hans ögon. Men ja vet att han kommer inte vara i skick för att kliva upp imorgon.

Nu idag var det min sovmorgon, efter många dagar ledigt tillsammans men inte ens i närheten av att kliva upp tillsammans eller låta mig sova lite till.

Barnet vaknade vid 06.40. Han grymta å sa till hen att vi ska inte vakna nu. Sov mer. Hyschade å fick hen att ligga kvar.

Vid 07.45 vaknade jag igen å de låg kvar. Hen tyst som ett ljus.

'du, hen har vaknat nu.. ' sa ja till han å han sucka. Klev upp å sa gnälligt :jaha.. Å Hur ska ja hitta grejer här nere nu då?! - vadå för grejer?

;jamen frukost?!?

-öppna kylskåpsdörren å ta ut yoghurt smör och ost..

Nu har ja legat vaken med gråten i halsen. Vill bara ta barnet under armen å dra. Men vill inte heller då vi även har så bra stunder!! Nu är de dock mer dåliga än bra. Och han tycker vi har det perfekta förhållandet..

Ja.. Klart han tycker de är skönt att ha en tjej som inte Gnäller på alla val han Gör dagligen. Men den tjejen ska han veta är så konflikträdd å hatar hans utbrott för minsta lilla så hon undviker dom.

De här är inte allt, men jag var tvungen att rensa ang detta.

Varför lämnar jag inte bara tänker ni, hur lätt är de? Stt lämna?

Jag tänker bara på barnet som kommer vara med honom å vara otrygg. Att inte jag finns där jämt, som nu!!

Skönt å skriva av sig. Tack.

• Svar på tråden Hur ska ja lämna med barn i bilden?
  • Anonym (L)

Ditt barn är sannolikt redan otryggt. Så som hens pappa beter sig går det inte att undvika. Det du kan göra är att se till att barnet får en trygg tillvaro åtminstone varannan vecka. Det är inte heller otroligt att pappan lugnar sig en smula när han själv får ansvara för att golvet är fläckfritt och får samla hur mycket disk på diskbänken han vill. Att få sköta hushållet efter eget huvud, utan att någon annan har åsikter om det, kan nog vara befriande för er båda.

• Anonym (Relaterar)

Oj vad jag känner igen mig. Vi har exakt samma här + att min man inte vill att jag umgås med folk i princip. Alltid bråk när jag kommer hem sent en kväll om jag varit ute med vänner.

Jag orkar inte. Men samtidigt har jag så svårt att föreställa mig hur de skulle vara att inte få ha barnen varje dag.

Vi har ju även bra stunder men precis som ni börjar våra sämre stunder bli fler än de bra.

• Anonym (123)

Man måste inte ha växelvis boende bara för att man har gemensam vårdnad. Barnet kan bo hos dig på heltid och vara hos pappan t.ex. varannan helg. Detta förutsätter förstås att pappan går med på detta. När han har fått smälta att du vill separera, och det är dags att börja prata om hur ni ska lösa allt det praktiska, så tycker jag att du ska ta upp detta med honom, att du är orolig för att han inte ska kunna ta hand om barnet under sina veckor, eftersom han inte visar att han kan ta hand om barnet nu, utan låter dig göra allt. Möjligheten finns ju också att han faktiskt skärper till sig och tar sitt ansvar om han blir ensam med barnet varannan vecka.

• Anonym (Ge honom ansvar)

Dra för en vecka (om du inte ammar, vet ej hur gammal barnet är). Han verkar inte vara hopplös, förmodligen älskar han sitt barn eller?

Det brukar hjälpa att vakna hur mycket jobb det är kring barn.

Sen kan ni göra ett schema: du ansvarar för att det inte finns makaroner på golvet, jag tar ut soppan osv. Diskutera vad känns rättvis fördelning OCH kom överens om något ni skriver ner. Det du gör idag är det värsta möjliga: du konfronterar inte utan bara kokar inombords. Säkert sätt att förstöra minsta lilla möjligheten till att ni fortsätter som familj. Förstå mig rätt förstås han är den som gör fel från början, hans ansvar är rätt stor.

Min man tyckte han var världens bästa pappa och var så stolt över sig själv. Och han verkligen vill göra allt för vår familj, så han är inte ens i närheten av din man. Han var ganska sur när jag klagade då och då. Men när jag gjorde ett schema om min vecka blev det tyst. Han var iofs aldrig lat utan ville fortsätta vara perfektionist på jobbet. Istället av 40 timmar jobbade han rätt mycket mer. Det går inte med två småbarn hemma. Låt honom prova hur är det att vara hemma med lillan. Har han varit föräldraledig? Har du en bra relation till svärmor kan du be henne att hjälpa till.

Problemet är lätt att lösa om du står fast, är konsekvent och vågar ta konflikter. Jag vet, lättare sagt än gjort men din familj beror på det. Lycka till!

Svar på tråden Hur ska ja lämna med barn i bilden?