• Anonym (TS)

Hur få reda på hur mycket tillgångar någon har?

Jag vet att det är ens plikt att uppge hur mycket tillgångar man har, men hur vet man att personen talar sanning?

Jag har även läst att man kan se två-tre år tillbaka, ifall personen försöker gömma pengar?

Någon som har erfarenhet av detta?

• Svar på tråden Hur få reda på hur mycket tillgångar någon har?
  • Anonym (TS)
    Anonym (Lisa) skrev 2020-12-31 18:00:52 följande:

Skriv inte på ett godkännande av bodelning förrän du är 100% säker på att alla tillgångar/skulder är redovisade. Om det inte finns äktenskapsord eller/och enskild egendom så har du rätt till hälften av alla tillgångar (skulder avräknat). Du har rätt att ifrågasätta alla transaktioner 3 år tillbaka i tiden från det datum ansökan om skilsmässa lämnats in om du misstänker att partnern undanhållit tillgångar. 

Tack. Men hur går man tillväga rent praktiskt?
  • Anonym (TS)
    Anonym (Lena) skrev 2020-12-31 17:38:44 följande:

Fast du vill ju ha insyn i dennes ekonomi, du motsäger dig själv. 

Vid en skilsmässa, ja. Stor skillnad.
  • Anonym (Lena)
    Anonym (TS) skrev 2020-12-31 18:56:52 följande:
    Anonym (Lena) skrev 2020-12-31 17:38:07 följande:

OK, men då får man ju leva med att inte veta, och eventuellt bli lurad vid en bodelning.

Själv skulle jag aldrig gifta mig och skaffa familj samt bostad med någon, om jag inte visste om dennes ekonomi. 

Vad vi vet:

- Ungefär hur mycket den andra tjänar.

- Att det finns buffert, både enskild och gemensam.

- Eventuella skulder.

Mer har vi inte behövt veta om varandra. Hur ska det gå till rent praktiskt? Ska jag gå igenom partnerns transaktioner varje månad?
    Vi kommunicerar.  Om du vet så mycket som du skriver ovan, då borde du veta om det finns möjlighet för honom att lägga undan en massa pengar eller skaffa sig stora tillgångar. Du märker väl vad ni spenderar pengar på, och vad han spenderar pengar på. 

Vad får dig att tro att han gömmer undan tillgångar för dig, du har ju litat på honom innan?
  • Anonym (Lena)
    Anonym (TS) skrev 2020-12-31 18:58:38 följande:
    Vid en skilsmässa, ja. Stor skillnad.
    Vad är skillnaden,  varför är det ok för honom att undanhålla dig ekonomisk information när ni är gifta?

Om han skulle dö innan ni skiljer er, hur är tänkt att du skulle få tillgång till hans gömda tillgångar?
  • Anonym (TS)
    Anonym (Lena) skrev 2020-12-31 19:08:24 följande:

Vad är skillnaden,  varför är det ok för honom att undanhålla dig ekonomisk information när ni är gifta?

Om han skulle dö innan ni skiljer er, hur är tänkt att du skulle få tillgång till hans gömda tillgångar?

Jag tror inte att han har gömda tillgångar. Men kanske glömmer att redovisa allt.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Lena) skrev 2020-12-31 19:05:44 följande:

Vi kommunicerar.  Om du vet så mycket som du skriver ovan, då borde du veta om det finns möjlighet för honom att lägga undan en massa pengar eller skaffa sig stora tillgångar. Du märker väl vad ni spenderar pengar på, och vad han spenderar pengar på. 

Vad får dig att tro att han gömmer undan tillgångar för dig, du har ju litat på honom innan?

Jag vet inte vad han lägger sina pengar på, nej.
  • Anonym (FYI)
    Anonym (TS) skrev 2020-12-31 18:58:02 följande:
    Tack. Men hur går man tillväga rent praktiskt?
    Du ringer Skatteverket och begär ut hans inkomstdeklarationer. Det borde vara en bra start. Konton i andra banker kan förstås bli svårt att få reda på om han inte skattar för sina tillgångar där.
  • Anonym (TS)
    Anonym (FYI) skrev 2020-12-31 21:04:44 följande:

Du ringer Skatteverket och begär ut hans inkomstdeklarationer. Det borde vara en bra start. Konton i andra banker kan förstås bli svårt att få reda på om han inte skattar för sina tillgångar där.

Sparkonton kan bli svårt eller? Men man skattar väl på vinsten/räntan?
  • Anonym (F)
    Anonym (TS) skrev 2020-12-31 21:14:50 följande:

Ränteintäkter syns i deklarationen, de rapporteras automatiskt av bankerna. Problemet är bara att det inte säger speciellt mycket. Räntan på t ex ISK-konton är väldigt låg och förmögenhetsskatten är borttagen sedan flera år. Jag tror ränteintäkter redovisas som en klumpsumma i deklarationen och det går inte att se från vilka banker pengarna kommer ifrån eller hur de uppkommit.
  • Anonym (FYI)
    Anonym (TS) skrev 2020-12-31 21:14:50 följande:
    Ja men det är inte alla konton som ger avkastning. Mina är bara helt vanliga konton utan ränta.
  • Ess
    Anonym (de jure) skrev 2020-12-31 16:55:58 följande:
    Välj en: 

1. Kvinnan är lite för dum och låter mannen sköta allt

2. Kvinnan har insyn i gemensamma konton men mannen har argumenterat för att ha egna konton och affärer som hon inte vet om.

3. Mannen har komplex ekonomi och ett eller flera bolag, samt gör allt för att gömma undan saker medan han förbereder för skilsmässa. Detta kan pågå i 1-3 år och sedan släpper han bomben och försöker få alla papper påskrivna så fort som möjligt medan hon fortfarande är chockad.
    4. Att man fortfarande är två separata individer med separat ekonomi och separata konton som sköter sina egna konton och personligautgifter, gemensamma utgifter har blivit uppdelade på vem som betalar vilken.
  • Anonym (FYI)
    Ess skrev 2021-01-01 10:42:50 följande:
    4. Att man fortfarande är två separata individer med separat ekonomi och separata konton som sköter sina egna konton och personligautgifter, gemensamma utgifter har blivit uppdelade på vem som betalar vilken.
    Ja, så har vi det i alla fall. Känns rätt bra. Vi kollar av med varandra ibland hur mycket vardera person har som buffert bara.
  • Anonym (Lena)
    Anonym (TS) skrev 2020-12-31 20:07:26 följande:
    Jag tror inte att han har gömda tillgångar. Men kanske glömmer att redovisa allt.
    Vad är det han ska redovisa? Om han inte  gömt det kommer det ju fram vid bodelningen, då måste han ju visa vad han han har på sina konton.
Svar på tråden Hur få reda på hur mycket tillgångar någon har?