Ser du din flickvän/pojkvän som din ägodel?
Gör du det?
Gör du det?
Nej min partner är inte min ägodel. Han är min precis som jag är hans men inte på det possessiva sättet utan på ett väldigt avslappnat sätt med ömsesidig respekt där ingen av oss skulle göra något för att såra den andre, och ingen av oss skulle försöka begränsa den andres frihet. Vi är båda monogama så därför ingår det att inte vara med andra. Vi är båda väldigt mycket egna personer med egna hobbies och vänner precis som vi också delar hobbies och vänner i andra lägen. Vi är inte varandras ägodelar, vi lever i symbios!
Ja det gör jag och vet att hon ser på mig på samma sätt. Det har inget med tvång eller slaveri att göra utan är en av ramarna för det förhållande vi har.
Nej,jag kan inte äga en människa och ingen kan äga mig.Det finns inga garantier att förhållandet blir livslångt,det enda man har på slutet är sig själv.
Absolut inte.
Hej egen person, ja jag är lycklig singel. Det jag pratar om att äga är inom dom och sub relation där ägande kan ingå i olika former. Senast var jag med ett par, där vi tillsammans dominerade henne på ett underbart sätt. Frågor på det ?
Hej egen person, ja jag är lycklig singel. Det jag pratar om att äga är inom dom och sub relation där ägande kan ingå i olika former. Senast var jag med ett par, där vi tillsammans dominerade henne på ett underbart sätt. Frågor på det ?
Jodå, jag vet skillnaden. Roligt att alla tänker att inget vet nåt om någonting i alla dessa trådar... alltid nån som ska försöka tillrättavisa :(
Ja han är min lika mycket som jag är hans.
Jag vill att han ska be mig om lov innan han gör saker, jag frågar också honom. Det stärker våra band och gör oss unika för varandra, någon som bryr sig och alltid är intresserad av vad jag gör och var jag är. Det känns tryggt.
Inte så att jag skulle säga det rent ut på det sättet, men när jag var gravid var han ibland en multifunktionell "sak". Skohorn, kudde, krycka, ryggkliare och tom. fåtölj. Även bakmaskin, juicepress och vid något tillfälle var han en hel säng för att allt annat var obekvämt.
det intressanta är inte vilka ord man använder.. "Han/hon är MIN" etc.
Ordvalet kan vara uttryck för en känsla av samhörighet.
Människor som däremot, på riktigt, betraktar sin partner som en ägodel är obehagliga och potentiellt farliga. Det är utifrån den grundsynen som hederskulturen utgår.
betydelse av begreppet ägodel:
En ägodel kan inte själv bestämma sig för att lämna sin ägare (en cykel tex.). Det är alltid ägaren som avgör om man vill skiljas från sin ägodel.
I en sund relation kan man ha överenskommelser och tillit, vara överens om att relationen är exklusiv och olika förväntningar på varandra. Detaljerna varierar mellan olika relationer, vilket är rimligt eftersom vi vill/tycker olika.
Den dagen den ena parten inte längre vill vara med har han/hon rätt att avbryta överenskommelsen och lämna. Det kan vara surt, traumatiskt och jobbigt men man får acceptera och gå vidare.
Vore det en ägodel kan man helt enkelt säga; "nej, jag accepterar inte det. Jag släpper inte iväg dig. Du är min:"
Det är det som händer i hederskulturer. Individen har inte en egen rätt som person (oftast kvinna) utan är ett bihang/ägodel till mannen.
Så ni som anser att er partner är en ägodel - hur reagerar ni när er ägodel vill lämna er?
Ni är alltid två om det känner han sig trygg med det